Frågor om motorer

donj

Medlem
Gick med
9 Oct 2007
Hoj
Hornet -01
Satt inne på bikez.com och dregglade runt lite. Då uppstod några frågor som jag tänkte ställa här.

Torque/vridmoment - Vad exakt menas med detta? Hur känner jag av att en hoj har ett högre vridmoment? Och hur påverkas detta av hästkrafter? Olika hojar kan tydligen ha samma antal hk men olika vridmoment?

Radfyra vs Twin
Twin drar mer från lägre varv, right? Radfyra ger mer vid högre varv? Men varför?

Twin, V-twin - skillnad eller samma sak?
Twin med vinkling? Effekter av detta?

Last edited:
Vridet är hur stark motorn är, effekten är hur ofta den kan vara så stark. Därav kan två motorer ha samma vrid men olika effekt, beroende på hur många varv/min dom har vid samma vrid.

Twinnar kan ha cylindrarna i V (V-twin), bredvid varandra (parallelltwin) eller mittemot varandra (boxer-twin). Vissa hojar har 90 grader mellan cyllarna också, dom brukar kallas L-twin.

Vridet är hur stark motorn är, effekten är hur ofta den kan vara så stark. Därav kan två motorer ha samma vrid men olika effekt, beroende på hur många varv/min dom har vid samma vrid.

Twinnar kan ha cylindrarna i V (V-twin), bredvid varandra (parallelltwin) eller mittemot varandra (boxer-twin). Vissa hojar har 90 grader mellan cyllarna också, dom brukar kallas L-twin.

Lite OT
Får man mer vrid om man kommer längre ifrån vevaxeln med kolven? Kraften ifrån kolven trycks ju inte direkt på vevaxeln utan blir väll vinklad av vevstaken.

Med en större längd ifrån vevaxeln till infästningen för vevstaken borde väll vridet öka?´

En längre arm till kraften ifrån momentpunkten?

Rena spekulationer, men något kanske kan?

Newtonmeter, Nm, är SI-enheten för vridmoment, definierad som det vridmoment som uppstår då kraften 1 newton appliceras i rotationsriktningen på ett avstånd på 1 meter från rotationsaxeln.

Newtonmeter är även en enhet för arbete, då definierad som energin som krävs för att övervinna en kraft på 1 newton över sträckan 1 meter. Med andra ord, 1 newtonmeter är då ungefär lika med arbetet som krävs för att lyfta en tyngd på 0,1 kilogram 1 meter rakt upp. 1 newtonmeter är samma sak som 1 joule, vilket är den rekommenderade termen.

Lite OT
Får man mer vrid om man kommer längre ifrån vevaxeln med kolven? Kraften ifrån kolven trycks ju inte direkt på vevaxeln utan blir väll vinklad av vevstaken.

Med en större längd ifrån vevaxeln till infästningen för vevstaken borde väll vridet öka?´

En längre arm till kraften ifrån momentpunkten?

Rena spekulationer, men något kanske kan?

Jo det är ju korrekt. Det är detta som kallas för att stroka en motor. Förutom att vridmomentet och därmed effekten ökar så ökar även slagvolymen av detta ingrepp. Eftersom den av kolven svepta cylinderarean ökar.

/J

Radfyra vs Twin
Twin drar mer från lägre varv, right? Radfyra ger mer vid högre varv? Men varför?

Det där var möjligtvis en sanning på 70-80talet men stämmer inte alls längre.
Jämför man vridmomentkurvorna från en V-twin och en radfyra som är på tex 1000cc så kommer man se att de ligger hyfsat lika. Radfyran fortsätter dock att vara stark högre upp i registret där V-twinen halkar efter. Detta gäller motorer som är byggda med jämförbar trimningsgrad och samma användningsområde, tex sporthojar.
Jämför tex en honda sp1-2 och en R1 från samma år förstår du vad jag menar.

Radfyra vs Twin

Det där var möjligtvis en sanning på 70-80talet men stämmer inte alls längre.
Jämför man vridmomentkurvorna från en V-twin och en radfyra som är på tex 1000cc så kommer man se att de ligger hyfsat lika. Radfyran fortsätter dock att vara stark högre upp i registret där V-twinen halkar efter. Detta gäller motorer som är byggda med jämförbar trimningsgrad och samma användningsområde, tex sporthojar.
Jämför tex en honda sp1-2 och en R1 från samma år förstår du vad jag menar.

Här är vad jag tycker är ett bra svar på din fråga:tummenupp

Det som gör att det är svårt att få ut samma effekt ur en V-twin som ur en lika stor radfyra är just att twinnen har två stora cyllar isf för 4 mindre. Man kan nämligen säga att litereffekten beror på kolvarean ty den sätter gränsen för ventilarean. Så en kortslagig motor med stor diameter på kolvarna ger större ventilarea per liter. Likaså ger fler cylindrar möjlighet till större ventilarea.

Last edited:
Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...