Frågor om kraschpuckar

XeCuter

E to the X
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -99
Köpte kraschpuckar till min R1 -99. (helt i alu) :confused:

1- Det följer med distanser som är olika tjocka för höger respektive vänster sida. Skall dessa sitta "inne" i pucken eller mellan pucken och ramen?

2- Är det bättre att använda befintlig bult eller den som följer med pucken?

3- Finns det risk för att bultarna går av vid vurpa? Vad händer då med motorfästet?

4- Hur hittar man på enklaste sätt rätt plats för att borra i kåpan? Ska man använda borr eller dremel med sandpapperliknande skiva?

De borde skicka med en enklare manual tycker man. :rolleyes:
 
ur krach synpunkt så borde plastpcukar vara att föredra då dessa slits ner vid vurpa och är lite mjukare. alupuckar skulle jag tro ger mer brytning på bult eller motorfäste. dock är ju alu snyggare.

vad gäller distanser etc så jämför längden med orginalbultarna och se hur mycket som går in. så får du ett hum iaf.
 
Köpte kraschpuckar till min R1 -99. (helt i alu) :confused:

1- Det följer med distanser som är olika tjocka för höger respektive vänster sida. Skall dessa sitta "inne" i pucken eller mellan pucken och ramen?

2- Är det bättre att använda befintlig bult eller den som följer med pucken?

3- Finns det risk för att bultarna går av vid vurpa? Vad händer då med motorfästet?

4- Hur hittar man på enklaste sätt rätt plats för att borra i kåpan? Ska man använda borr eller dremel med sandpapperliknande skiva?

De borde skicka med en enklare manual tycker man. :rolleyes:

1. Skicka tillbaka skiten, kraschpuckar i alu är direkt värdelöst då de är för hårda och orsakar skador på ram/motorfäste

Vill du tvunget behålla dem så:
2. Använd den som följer med den är troligen lite mjukare och minskar risken för skador på fästet
3: JA
 
ur krach synpunkt så borde plastpcukar vara att föredra då dessa slits ner vid vurpa och är lite mjukare. alupuckar skulle jag tro ger mer brytning på bult eller motorfäste. dock är ju alu snyggare.

vad gäller distanser etc så jämför längden med orginalbultarna och se hur mycket som går in. så får du ett hum iaf.

Ja, men man kan ha distanserna både inuti kraschpucken eller utanför om du vet vad jag menar och båda sätten ger samma resultat med avseende på bultlängd.
Jag är inte 100 på om det är aluminium förresten. men det är en väldigt lätt metall och kan inte tänka mig ett annat material som används för detta ändamål.

När jag har gjort hål i kåpor har jag använt dremel med slipstift och "borrat" igenom med det, å sen gjort större å större, funkar klockrent :tummenupp

Det var så jag hade tänkt mig också. Blir väl inga sprickor i kåpan då?
Precis nylackade kåpor med motiv. lite rädd om dem bara :)

1. Skicka tillbaka skiten, kraschpuckar i alu är direkt värdelöst då de är för hårda och orsakar skador på ram/motorfäste

Vill du tvunget behålla dem så:
2. Använd den som följer med den är troligen lite mjukare och minskar risken för skador på fästet
3: JA

Jag kan tyvärr inte skicka tillbaka dem eftersom de köptes på ebay och de kör inte med öppet köp. Den är alltså inte helt solid utan är ihålig.
Har kollat upp materialet också nu. Det är nåt som kallas "High-Density Delrin".

Är det bra?
 
Last edited:
Delrin-puckar är schysst. Mer sliptåligt än plast men inte så hårt som alu. Använd bulten som följde med den är förmodligen, som Boris sa, mjukare och böjer sig vid krasch om kraften blir för stor för motorfästet.
 
Ja, men man kan ha distanserna både inuti kraschpucken eller utanför om du vet vad jag menar och båda sätten ger samma resultat med avseende på bultlängd.
Jag är inte 100 på om det är aluminium förresten. men det är en väldigt lätt metall och kan inte tänka mig ett annat material som används för detta ändamål.


Det var så jag hade tänkt mig också. Blir väl inga sprickor i kåpan då?
Precis nylackade kåpor med motiv. lite rädd om dem bara :)



Jag kan tyvärr inte skicka tillbaka dem eftersom de köptes på ebay och de kör inte med öppet köp. Den är alltså inte helt solid utan är ihålig.
Har kollat upp materialet också nu. Det är nåt som kallas "High-Density Delrin".

Är det bra?


Delrin är inte aluminium det är en sorts plast och är ett utmärkt material för kraschisar.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top