Frågor om hjullager och slippapper.

Stephen

Action figure sold separately
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Letar ny...
Ska polera upp mina fälgar nu under vintern och har läst någonstans att man ska byta hjullager eller iaf ta ut dem?? stämmer det?? Då är min fråga hur man gör detta... Hur tar man ut dem??

Och gällande poleringen.. Har läst i ett par trådar om att man ska använda våtslippapper.. Jag är helt ny på detta med att polera så jag behöver all tänkbar hjälp.. Vart köper man detta våtslippapper och vilka kornstorlekar man ska ha??

Ska man slipa med maskin eller för hand??
Ge mig gärna alla tänkbara tips..

Tack på förhand...

have tried....
Har förstått en hel del men vill ha allt klart för mig innan jag börjar så jag inte gör misstag... (vilket jag kommer göra iaf.:).)

Jag hade hellre lämnat dom till en firma en att slita med att polera dom själv.

Stephen skrev:
Where's the fun in that?? Vore kul att göra det själv.... JAg har en massa fritid så det är bara att tuta och köra... :banana :yoparty

Jasså, då tycker jag du borde göra det, men det är ett jävla jobb att få en fin yta på det. Lycka till :hej

Therudeboy skrev:
Jasså, då tycker jag du borde göra det, men det är ett jävla jobb att få en fin yta på det. Lycka till :hej
Ska iaf försöka.... Går det så går det annars lämnar jag in dem så får dem fixa upp det jag sabbat.. MEn jag ska lyckas....

Tack för lyckoönskningen förresten...

Ska du bara polera fälgbanorna är det en lätt match, ska du ge dig på ekrar och nav då blire värre :gnissla

Jag har funderat lite på det här med fälgkantspolering...
Skulle man inte kunna ta o lyfta upp hojen på depåstöd, sätta igång den och i med ettan och låta hojen i sig fungera som en svarv. Sedan bara lägga emot slippappret. :)

När man sedan ska ta framhjulet tar man en kompis till hjälp som lägger emot chucken på skruvdragarn och snurrar hjulet med denna???

Fördelar: inga sneda skär, snabbt och enkelt, slipper tänka på hjullagerna :banana

Nackdelar: ??? Kommer inte på några nackdelar...

ps: Jag har ingen erfarenhet av polering, bara funderingar... ds.

//200+

Stephen skrev:
... ska byta hjullager eller iaf ta ut dem?? stämmer det?? Då är min fråga hur man gör detta... Hur tar man ut dem??...
Dorn (genom lagret mot innerkant på det andra lagret) och hammare/slägga. Många små slag jämnt fördelat runtom, annars kan lagret kantra.
Alternativt använder man glidhammare med krok från "rätt sida" av fälgen (dvs samma sida som lagret) men jag har en känsla av att du saknar sådan. Har man skaffat sig en glidhammare så har man antagligen också så mycket erfarenhet att man vet hur man får ut hjullagren. OBS absolut inget illa menat!
Glidhammare kan även användas tillsammans med en i lagret fastsvetsad mutter.

Demonterade lager ska ej återanvändas eftersom kulbanor och kulor blir skadade av knackningen. Avtrycken i kulbanorna från kulorna sjunger vackert när du åker me hojen!
Vid montering av nya lager ska du pressa eller knacka in dem på motsvarande sätt men du får _endast_ pressa/knacka på ytterringen. Knackar/pressar du i nya lagren mot innerringen så får du ju samma sorts skador som vid demontering! En ring eller ett rör (med vinkelrät ände) med ytterdiameter aningens mindre (typ 0,5-1 mm) mindre än lagrets ytterdiameter underlättar. Har själv en hel hink med div rörhylsor/ringar etc för just detta ändamål. Glöm för satan inte distanshylsan som ska vara mellan lagren!!

Sjäv skulle jag inte alls ta ut hjullagren bara för polering (dvs om de som sitter där är friska). Jag skulle på sin höjd maskera dem med några lager silvertejp.
Det är värre vid blästring men även då skulle jag låta lagren sitta kvar, väl maskerade (de skyddar ju lagerläget i fälgen från blästersanden) för att efter blästring känna efter (snurra på lagren och känn om det är sand i dem) om de är ok.

Stephen skrev:
Tack för alla svar... Speciellt Robban_c..
...

Gubbfan rodnar! :-))

Jag är inte lika bra på poleringsbiten men skulle nog satsa på glasblästring (ej sandblästring då det ger _mycket_ grävre yta) som någon ovan föreslog för att få bort den gamla färgen. Eller färgborttagningsmedel.
Repor etc skulle jag slipa bort med _fint_ våtslippapper eller smärgelduk. Polera skulle jag göra först med maskin av ett eller annat slag och helt vanlig grovrubbing för lack, därefter skulle jag gå på med finare rubbing/polermedel. Men det borde finnas någon (eller någon tråd) här med mer erfarenhet.

Precis som Robban_C säger så ska du välja glasblästring om du överhuvudtaget ska ge dig på att blästra dom. Jag vet själv hur mycket jobb jag hade när jag hade glasblästrat min DH-ram och skulle polera den... Se om du kan hitta något bra medel eller försök få tag på en svarv och sätt upp dom i för att köra med slippapper, eventuellt kan jag hjälpa dig med det.

PS. Jag har hört att man ska bland typ 3 delar bromsvätska med 7 delar T-Röd för att få ett ruggigt effektivt färgborttagningsmedel. Men jag garanterar inget! DS.

Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...