Frågor om glasfiber

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
--
Hej!

Jag har ett par frågor om glasfiberull samt allmänt om glasfiber. Med glasfiberull menar jag sånt som man använder i hus för att täta.

1. kan det lossna bitar fråbn glasfiberullen och vad händer om man råkar andas in denna?

2. Finns det några säkerhets föreskrifter vid hantering av glasfiberull eller hur den ska användas vid tätning(om den ska vara inplatad eller avskild från mänskligkontakt)?

3. Glasfibern som finns i glasfiber ull, vilken storlek har den som minnst? Och vid vilken storlek blir glasfibern skadlig vid innandning eller hud/ögon kontakt?

4. På vilket sätt skadar glasfiber? cancer framkallande? Som asbest? eller hur?

1. Japp,-du hostar och/eller nyser.
2. -nix, man kan göra vad man vill med det. Släng det i en pool och dyk i om du vill. (det lär klia såpassinihelvete men...).
3. -vet ej, tyvärr
4. - Nix, Enligt de rön som fanns då jag jobbade med detta är glasfiberull (Gullfiber) ofarlig m.a.p. beröring och inandning. Asbest däremot är canceframkallande.
Förklaringen är att asbestfibrerna är betydligt mindre och dessutom vassare än glasfibrerna eller annan stenisolering som Rockwool. Stenullsfibrerna/glasfibrerna fastnar precis som allt annat damm i luften i flimmerhår/slem och gör inte skada.

Kan tillägga att glasull/stenull används i ALL husbyggnation i dagens läge, Väggar,Golv, Tak, rör, ventilation o.s.v.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back