Frågor om försäkring o invaliditetsbedöming

Twix-d

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2009
Hoj
Honda cb 750 -03
Hej,

Ska försöka hålla mig kortfattad.

Då jag var 15 år så körde jag moped och vart påkörd av en bil som inte lämnade höger regeln vilket resulterade i ett stort sår på huvudet och vänstra benet krossat strax under övre växtzonen.

Jag vart opererad i flertal timmar där dom borrade in skruvar och en hoffman ställning, Jag vart rullstolsbunden i cirka 5-6 mån efter detta och fick gå på kryckor minst lika länge. Fick utbetalt cirka 40-45K strax efter olyckan för mopeden, kläder, hjälm och sveda o värk.

Det var far min som höll kontakten med försäkringsbolaget men han lämnade oss strax innan 1år efter olyckan hade gått så jag har inte gjort någon invaliditetsbedömning ännu.

Men nu 7 år senare hade jag tänkt försöka ta tag i det hela pga av att mitt vänstra ben är betydligt kortare än det andra och har fått sned rygg, vilket resulterar i att jag kan inte gå längre sträckor eller bära en simpel ica kasse utan att få ordentlig smärta i ryggen. Fick även sjukhus sjukan, stafylokocken, då jag tog bort stygnen så all mitt underhuds runt ärret är borta, man kan känna toppen skruvarna och skelettet bara man stryker lätt med fingret över.
Så mina följande frågor är:

Kan man göra invaliditetsbedömning och få ersättning 7 år efter olyckan?
Hur går man tillväga för att göra en bedömning?
Hur kan man ta reda på vilket/vilka försäkringsbolag jag hade?
Är det något jag ska tänka på innan jag går vidare med detta?

Har ni några funderingar eller frågor så besvarar jag dom gärna.

Tack på förhand, Twix.

Varför vill du ta tag i denna bit nu? bolånen är ju låga:D staffar är aldig kul att få och jobbigt för dig att inte kunna bära en ica kasse. Hur går det att köra hoj? funkar det längre sträckor?

Välkommen skall du vara till BB:wiggle, mena SH:D

Last edited:
Behöver få in nå pengar till ny hojj :D

Är inga problem att köra hojj eller liknande.
Problemet uppkommer enbart då jag går eller bär grejjer över 5-7 kilo typ, Smärtan uppkommer i benet runt skruvarna samt i ryggkoterna längst ner vid ryggen.

Behöver få in nå pengar till ny hojj :D

Är inga problem att köra hojj eller liknande.
Problemet uppkommer enbart då jag går eller bär grejjer över 5-7 kilo typ, Smärtan uppkommer i benet runt skruvarna samt i ryggkoterna längst ner vid ryggen.

försök dig på ett bedrägeri vettja men tänk på att dom har folk ute som ser dig. Har du nån historik om smärta i ryggen efter OP? finns det några journaler dom senaste 7 åren som kan styrka att du har får smärta vid lyft och vid rörelse av nedre extremiterna.

Hej!

Steg 1 är att ta reda på vilket bolag som du var försäkrad i. Har du ingen egen dokumentation kvar så kanske din bank kan hjälpa dig att se vilket bolag som gjorde utbetalningen till dig efter olyckan. Annars får du ringa runt till de större bolagen och helt enkelt be dem söka i sina akter. Ett tredje alternativ kan ju vara att polisen har dokumenterat vilka bolag som varit inblandade.

När du får napp kan försäkringsbolaget sedan tala om precis hur du skall gå till väga med invaliditetsbedömning. Lämpligen anvisar dom dig att beställa tid hos en ortopedläkare. Läkaren beskriver i ett intyg dina skador och funktionsnedsättningar (t.ex smärta, inskränkt rörlighet, svaghet, ev ärr eller annat "missprydande", vilka aktiviteter du har svårt med o.s.v) och bolaget gör sedan själva bedömningen av rätten till ersättning. Att det har gått ett antal år bör inte spela någon roll så länge ärendet inte är färdigreglerat.

Lycka till!

Som referens kan jag ge dig att jag själv fått ut ca 50k för en pektå som inte går att böja så mycket som den ska efter en moppeolycka. Din berättelse låter som att den kan ge dig det 10-dubbla i invaliditet MINST!
Men det handlar ju också om vilken typ av försäkring man har. Själv hade jag bubbla olycksfallsförsäkringar så även en liten grej som en bökig tå gav rätt bra betalt.

Det är definitivt något su ska jobba järnet med nu. Vänta inte en dag till utan sätt dig och rota igenom gamla pärmar, ring runt till försäkringsbolag eller vad fan som helst. Du har rätt till ersättning av ganska stora mått.

Fick precis tag på mor min och försäkringsbolaget var trygghansa och tydligen har jag haft en advokat som vi lämnat över alla dokument till, en hel kasse med papper. Hon sa även att försäkringsbolaget skulle stå för alla advokat kostnader.

Tror ni denna advokat har kvar alla dokument efter alla dessa år?
Kan man verkligen göra en bedömning så här långt tid efteråt?
känns som det har gått nästan för långt tid men jag har ingen aning.

Fick precis tag på mor min och försäkringsbolaget var trygghansa och tydligen har jag haft en advokat som vi lämnat över alla dokument till, en hel kasse med papper. Hon sa även att försäkringsbolaget skulle stå för alla advokat kostnader.

Tror ni denna advokat har kvar alla dokument efter alla dessa år?
Kan man verkligen göra en bedömning så här långt tid efteråt?
känns som det har gått nästan för långt tid men jag har ingen aning.

Hm..

Jag säger det igen: ring försäkringsbolaget och säg precis som det är. De kommer att ge dig mycket bättre svar än du får här. Hade du en gällande försäkring som innefattade invaliditetsersättning så skall din invaliditet bedömas precis som jag skrev tidigare.

Advokaten skall ha kvar dokumenten. Har han det inte så finns de ju kvar hos källorna, dvs polisen och sjukvården. Och från och med nu; ta egna kopior av all dokumentation.

Låt oss veta hur det går.

Har med hjälp av google och tack vare den lilla stad jag bor i lyckats ta reda på vad advokaten heter, så ska ringa honom direkt på måndag och höra ifall han har kvar alla papper och förhoppningsvis hämta dom så fort som möjligt.

Sedan kontaktar jag trygghansa efter jag läst igenom allt.

Har med hjälp av google och tack vare den lilla stad jag bor i lyckats ta reda på vad advokaten heter, så ska ringa honom direkt på måndag och höra ifall han har kvar alla papper och förhoppningsvis hämta dom så fort som möjligt.

Sedan kontaktar jag trygghansa efter jag läst igenom allt.

Har han inte kvar handlingarna kan du anmäla honom till advokatsamfundet för att inte ha fullgjort sin arkivskyldighet. Han måste spara alla papper i tio år från det att ärendet avslutats.

Har han inte kvar handlingarna kan du anmäla honom till advokatsamfundet för att inte ha fullgjort sin arkivskyldighet. Han måste spara alla papper i tio år från det att ärendet avslutats.

Just så. Och samma gäller allt som skickats in till bolaget, tror t.o.m. det sparas ännu längre där. Speciellt eftersom ditt ärende inte ens är preskriberat. Det löser sig nog ska du se.

Skadan skall anmälas till försäkringsbolaget inom 3 år. Kommer du senare kan du nog glömma den försäkringen.

Leta fram alla försäkringar du hade vid tidpunkten för olyckan. Din mamma har säkert en tjock pärm med försäkringspapper du bör kolla igenom. Kontakta även din gamla skola för att se om de hade någon försäkring för dig. Kolla sedan om skadan är anmäld hos alla dessa försäkringsbolag. De ger dig information om hur du går vidare med invaliditetsintyg.

Eftersom det var en trafikskada skall du ha ersättning via trafikförsäkringen. Din eller han som körde på dig, jag vet inte vilken. Din advokat skall veta det. Ge dig inte förrän du fått en fet summa där i från.

Skadan skall anmälas till försäkringsbolaget inom 3 år. Kommer du senare kan du nog glömma den försäkringen.

Det där är vad försäkringsbolagen brukar säga, men det är inte riktigt sant. Man har tre år på sig från det man fått kännedom om att man lidit en skada. Detta innebär att preskriptionstiden för olika skadeposter börjar löpa vid olika tidpunkter. För sveda och värk börjar den löpa direkt vid skadan i normalfallet, så där är det rätt att tala om tre år från skadedatum. För att preskriptionstid (treårspreskription) skall börja löpa ifråga om invaliditet krävs att man blivit rimligt medveten om att man har kvarstående skadebetingade besvär. Detta kan ibland ta ganska många år om man inte har fått beskedet från läkare att man inte blir bra. Ytterst sällan börjar preskriptionstiden löpa i detta avseende förrän 6-12 månader efter olyckan, ibland kan det vara betydligt längre tid.

En ytterligare förutsättning är att man har kännedom om vart man skall vända sig med sitt ersättningskrav. Detta innebär dock inte att man komma komma hur sent som helst och hävda att man inte haft kännedom om att man haft en försäkring. Om man är ung och föräldrarna tecknat en försäkring men inte anmäler, och man får detta klart för sig först ett par år senare när man är äldre och klokare, kan det vara läge att hävda att treårspreskriptionen börjar löpa först när man fick kännedom om försäkringen.

Rent allmänt kan dock konstateras att ju senare du anmäler, desto större är risken att bolaget sätter sig på tvären och bråkar, så en god regel är att alltid anmäla skada så snart det överhuvudtaget är möjligt.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8