Frågor om Drevning???

P@trikn

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2004
Ort
Västerås
Hoj
Sv 650 s -00
:lol Ska man dreva framm eller bak? och hur mycket ska man dreva?
:confused: vart köper jag drev som passar min FZR 600(inte orginal) :3freak
 
P@trikn skrev:
:lol Ska man dreva framm eller bak? och hur mycket ska man dreva?
:confused: vart köper jag drev som passar min FZR 600(inte orginal) :3freak

Köp drevämne och be någon fixa till hålen. Om du ska dreva hojen fram så kan du dela antalet kugg bak med fram så får du reda på hur mycket 1 kugg fram motsvarar bak.
 
P@trikn skrev:
:lol Ska man dreva framm eller bak? och hur mycket ska man dreva?
:confused: vart köper jag drev som passar min FZR 600(inte orginal) :3freak

Ok jag gör ett försök till förklaring. Ni andra rätta mig om jag har fel.

Dreva ned ett steg fram ger samma "effekt" som att dreva upp 3 steg bak.
Om du skall göra arbetet själv skulle jag tro att framdrevet är enklare att ersätta än bakdrevet.

Sedan går det rykten om att en kedja slits ned fortare om man drevar ned fram istället för att dreva upp bak pga av konstig vinkel för kedjan. Detta kan jag däremot inte bekräfta.

Beroende på hur mkt du drevar upp/ned så kan du bli tvungen att förlänga din kedja. Jag skulle tro att din hoj har som standard 14 fram 42 kugg bak vilket måste innebära att du har 106 rullar i kedjan. Om du drevar ned 1 fram eller 3 bak så går det nog bra som det är. Om 1 snäpp mer på någon av fram/bak så behöver du nog 108 eller 110 rullar.

En mek kan snabbt tala om för dig vad som gäller.

Själv har ja drevat upp 3 steg bak och det gav bättre acceleration. :tummenupp
 
Last edited by a moderator:
håller med ovan...
Alltså rekommenderar jag att du drevar bak för då sliter du mindre på kedjan och får samma effekt... för övrigt är 1:3 förhållandet det man får räkna med.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top