Frågor om chopper/bobberbygge.

Charley Starzz

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2009
Hoj
Yamaha TDM 850, -94
Kära forumkamrater!

Efter att ha kört sporttourer ett tag nu växer begäret att utöka i garaget med något fint att söndagsåka lite med ute på landsbygden. Jag har då inbillat mig att jag vill ha något chopper/bobber liknande och helst något som jag byggt själv.

Då jag inte besitter några enorma kunskaper i hojbygge vänder jag mig till er därute efter goda råd, trots att detta egentligen är fel forum:rodnar

Fråga ett: Jag har sett bilder på utlänska byggen där gamla japaner konverterats till stelbenare genom att ersätta bakdämparna med plattjärn och sedan kapa resterande bit av bakramen (se bild). Då får man ju till både sänkning och stelben utan svets! Är detta lagligt i sverige utan att registrera/besiktiga om som amatörbyggt fordon?

Fråga två: Om man genomför ovan nämnda ingrepp får man naturligtvis en annan vinkel på motor och framför allt förgasare. Kommer detta påverka motorgången?

Fråga tre: Även oljan kommer att ligga anorlunda i motorn. Vad händer med smörjningen?

Jag tror att man med denna enkla ramförändring, ny tank, ny lack etc kan få till ett riktigt skapligt bygge på en stram budget och utan tillgång till ordentlig verkstad. Vad tor ni?
Som ni märker är jag ingen expert och jag hoppas att ni har överseende med mig. tack på förhand:Bugar

Bifogat

• bobber.jpg
    bobber.jpg
    51.3 KB · Visningar: 3,609
Fråga 1: Varför stelben? Du gör så pass omfattande förändringar så en amatörbygge alt ombyggt fordon åker du nog på. Jag skall iofs bara hålla käft :)

Fråga 2/3: Borde inte vara ngra problem alls.

Men inte skall du väl bygga ngt dylikt som ovan? :zpy
Finns hysteriskt mycket snyggare hojjar som du kan ha som "mall".

Tack För svaren!

Nej du, blir det något bygge så kommer det inte likna vraket jag bifogade! Bilden var endast för att demonstrera principen med att ersätta stötdämparna med plattjärn vilket verkar enkelt då jag inte kan svetsa!

Varför stelben? För att det är rock n' roll såklart!

Tack För svaren!

Nej du, blir det något bygge så kommer det inte likna vraket jag bifogade! Bilden var endast för att demonstrera principen med att ersätta stötdämparna med plattjärn vilket verkar enkelt då jag inte kan svetsa!

Varför stelben? För att det är rock n' roll såklart!

Jag har själv byggt en bobber på en Kawa VN 800 Classic som är rätt bra att bygga på då den har några schyssta features för bobber i form av soft tail (ser stelbent ut men fjädrar), "lagom" storlek på cykeln överlag (bobbers är generellt rätt små maskiner) plus att fram- och bakhjul är lika stora samt de har hög profil vilket också hör till stilen.

Min hoj kan du kolla lite på här (numera har jag aphängare på samt har lackat fälgar och styre svart): http://florodoltarzan.wordpress.com/2010/03/16/pics/

Den här tråden behandlar enbart Kawabobbers: http://www.kawasakimotorcycle.org/forum/want-show-off-your-ride/64174-show-off-your-bobber.html

Kör så det ryker, vad ska man med stänkskärmar till - vattnet står som en kvast rakt framför ansiktet när det regnar men det är bara coolt ;)

Jag tycker att du ska satsa på en dragstar, rensa den på massa onödigt krimskrams och sänk den.

Bifogat

• Chads20bobber202dragstar.jpg
    Chads20bobber202dragstar.jpg
    75.8 KB · Visningar: 6,008
Tack för länkarna Florodltarzan!

Riktigt läcker hoj du har fått till! Även många fina bygen i kawatråden!

Min ursprungliga tanke var att fynda någon gammal paralelltwin från 70-80 tal och stelbena med bult och borr men då verkar det krävas massa byrokrati och sådant kostar.

Din idé med softail är riktigt atraktiv, alt att slänga på riktigt korta bakdämpare på en gammelhoj och snygga upp den rejält med peanuttank, aphäng och däck med vita sidor! Då borde man komma undan SFRO vilket vore ett stort plus!

Jodå att bygga ngt på en Dragstar känner jag till... :)

1, ej lagligt om du inte sfro bes.
gör ne ändå. sätt dit fjädrarna vid bes.
gör ett snyggt avslut så reggar du den bara som ensittsig.
frågar dom säger du att ramen är delbar bak.. många hojar som har så.. du har ju "bara snyggat upp den lite".
att stela till den är väl kanske inte de bästa för lager mm i svingens infästn.. men är man outlaw så är man :yoparty

2. man sänker även framgaffeln lite så man får ett rått lågt stuk.
outlawmetoden.. sänker den i gaffeln invändigt kapar inte fjädrarna invändigt så den blir stel så den inte kan fjädra ner på däcket när man även sänkt den genaom att hissa den lite i kronan.
de lilla de blir lär inte påverka förgasarna men om de gör de så sänka flottörnivå lite kanske hjälper.

3. smörjningen.. dra i liiiite mer olja än de ska va och håll tummarna :tummenupp:D

så skulle jag gjort iaf.. och ja, jag funderar på det..

http://www.youtube.com/watch?v=bDJt5nLqQQY

Tack för uppmuntran och goda svar Ozeo!

Visst är det outlaw att stelbena och hoppas på det bästa men det skulle nog kännas tryggast att ha allt på det torra när det gäller ett framtida bygge, inte minst med tanke på försäkringen! Skulle man kunna komma undan genom att kapa några varv på bakfjädringen eller byta till snorkorta dämpare utan hamna i onåd med nån myndighet?

Vad beträffar bakramen så är det väl som sagt bara att regga om till ensitsig och kapa bort överflödigt skrot, det är ju inte direkt några bärande delar så det borde ju vara tillåtet. Smart också med sänkningen fram, kan bli hur snyggt som helst!

Hojen på youtube klippet är mkt nära det jag skulle vilja åstadkomma!!!

Tack för uppmuntran och goda svar Ozeo!

Visst är det outlaw att stelbena och hoppas på det bästa men det skulle nog kännas tryggast att ha allt på det torra när det gäller ett framtida bygge, inte minst med tanke på försäkringen! Skulle man kunna komma undan genom att kapa några varv på bakfjädringen eller byta till snorkorta dämpare utan hamna i onåd med nån myndighet?

Vad beträffar bakramen så är det väl som sagt bara att regga om till ensitsig och kapa bort överflödigt skrot, det är ju inte direkt några bärande delar så det borde ju vara tillåtet. Smart också med sänkningen fram, kan bli hur snyggt som helst!

Hojen på youtube klippet är mkt nära det jag skulle vilja åstadkomma!!!

kika eft nå customdämpare.. bruka va snorkorta :tummenupp

Gött med lågbudget bobber!
försöker själv bygga bobber på en savage 650

Detta är mitt mål med bygget! :yoparty

30554425583772558592787.jpg

:rock:yoparty:fyllisar:banana:cdevil

Min inspirationkälla, ska bara få tummen ur och börja..

[YOUTUBE-ID]_0r9cklYflc[/YOUTUBE-ID]

Härligt, det börjar bli vanligt nu att kompletera sporthojen med en bushoj antingen en skogshoj eller en "attitydhoj" som jag gillar att kalla såna här byggen.

Oavsett om man siktar på bobberstuk, dirttrack, chopper eller något annat får hojarna en härlig attityd av byggarens personliga smak.

Skitsamma om det är något gammalt räppel med 40hk, den duger att åka till jobbet med eller att kvista ner på stan med, man kan ju rensa ljuddmparna så att det låter som 60hk och med dom rätta solglasögonen ser man snabb ut...

Härligt, det börjar bli vanligt nu att kompletera sporthojen med en bushoj antingen en skogshoj eller en "attitydhoj" som jag gillar att kalla såna här byggen.

Oavsett om man siktar på bobberstuk, dirttrack, chopper eller något annat får hojarna en härlig attityd av byggarens personliga smak.

Skitsamma om det är något gammalt räppel med 40hk, den duger att åka till jobbet med eller att kvista ner på stan med, man kan ju rensa ljuddmparna så att det låter som 60hk och med dom rätta solglasögonen ser man snabb ut...

:tummenupp :yoparty

kolla med bilprovningen som gäller , har för mig du kan beställa en katalog där alla regler står

en gammal traja ram får du billigt , även delar till dessa är billiga

kolla med bilprovningen som gäller , har för mig du kan beställa en katalog där alla regler står

en gammal traja ram får du billigt , även delar till dessa är billiga

Köp SFRO's bygghandbok om du funderar på att kombinera ihop något, kapa och ändra eller om du vill bygga en egen ram.

Ombyggd mc (alltså största delen av originalramen orörd med papper)
Amatörbyggd mc (egenbyggd ram/större förändringar med eller utan papper)

Lycka till :tummenupp

Bifogar ett par bilder på mitt senaste ombygge. (Den klassas som ombyggt fordon)
SFRO'ad, reggad och körklar.... Lång och låg (203cm i axelavstånd)

Bifogat

• 9151470_3_11_p.jpg
    9151470_3_11_p.jpg
    45.6 KB · Visningar: 1,034
  • DSC0049610.jpg
    DSC0049610.jpg
    41.2 KB · Visningar: 876
Söker tips på hur man fäster en solosadel

Bygger om Kawasaki VN800 1997 till bobber.
Har inköpt en mustang solosadel med två fjädrar som ska fästas baktill och ett längre metallfäste fram.

Har sett att det finns bobberkit att köpa från usa som är väldigt smidiga att bygga om men nu har jag inte ett sådant så jag skickar ut lite frågor för att göra det både snyggt o bra :banana

Nån som har redan gjort detta eller vet nån guide på nätet?
Vill också gärna täcka in batteri mm så att det döljs när sadeln är på plats.

Hoppas på lite feedback här!!

MVH/
Anders :)

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti