Charley Starzz
Ny medlem
Kära forumkamrater!
Efter att ha kört sporttourer ett tag nu växer begäret att utöka i garaget med något fint att söndagsåka lite med ute på landsbygden. Jag har då inbillat mig att jag vill ha något chopper/bobber liknande och helst något som jag byggt själv.
Då jag inte besitter några enorma kunskaper i hojbygge vänder jag mig till er därute efter goda råd, trots att detta egentligen är fel forum
Fråga ett: Jag har sett bilder på utlänska byggen där gamla japaner konverterats till stelbenare genom att ersätta bakdämparna med plattjärn och sedan kapa resterande bit av bakramen (se bild). Då får man ju till både sänkning och stelben utan svets! Är detta lagligt i sverige utan att registrera/besiktiga om som amatörbyggt fordon?
Fråga två: Om man genomför ovan nämnda ingrepp får man naturligtvis en annan vinkel på motor och framför allt förgasare. Kommer detta påverka motorgången?
Fråga tre: Även oljan kommer att ligga anorlunda i motorn. Vad händer med smörjningen?
Jag tror att man med denna enkla ramförändring, ny tank, ny lack etc kan få till ett riktigt skapligt bygge på en stram budget och utan tillgång till ordentlig verkstad. Vad tor ni?
Som ni märker är jag ingen expert och jag hoppas att ni har överseende med mig. tack på förhand
Efter att ha kört sporttourer ett tag nu växer begäret att utöka i garaget med något fint att söndagsåka lite med ute på landsbygden. Jag har då inbillat mig att jag vill ha något chopper/bobber liknande och helst något som jag byggt själv.
Då jag inte besitter några enorma kunskaper i hojbygge vänder jag mig till er därute efter goda råd, trots att detta egentligen är fel forum

Fråga ett: Jag har sett bilder på utlänska byggen där gamla japaner konverterats till stelbenare genom att ersätta bakdämparna med plattjärn och sedan kapa resterande bit av bakramen (se bild). Då får man ju till både sänkning och stelben utan svets! Är detta lagligt i sverige utan att registrera/besiktiga om som amatörbyggt fordon?
Fråga två: Om man genomför ovan nämnda ingrepp får man naturligtvis en annan vinkel på motor och framför allt förgasare. Kommer detta påverka motorgången?
Fråga tre: Även oljan kommer att ligga anorlunda i motorn. Vad händer med smörjningen?
Jag tror att man med denna enkla ramförändring, ny tank, ny lack etc kan få till ett riktigt skapligt bygge på en stram budget och utan tillgång till ordentlig verkstad. Vad tor ni?
Som ni märker är jag ingen expert och jag hoppas att ni har överseende med mig. tack på förhand
