Frågor om befintlig mappning

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Naturligtvis gäller frågorna endast bankörning...

Hur pass mycket av en färskvara är en mappning, finns det någon erfarenhetsrekommendation eller så?

  • Är datan hundra stabil (borde den väl vara om det fungerar som det ska? PC3/PC5)
  • Påverkar ljuddämparnas slitage/urbränning motståndet/flödet i såpass stor grad?
  • Motorns kondition kontra mil eller differanser efter säg en ventiljustering?
  • Finns det någon större skillnad som går att frambringa vid byte av modell på stift?

Annat likt ovanstående tankegångar som skulle kunna spela roll? Visst man kan ju säga "ny mappning vid behov" men om man är mån om hojen kanske man aldrig vill känna av något behov eller att behovet kommer väldigt olägligt - tredagars bankörning eller liknande.

Sen en annan fundering:

Var ute och provkörde en FZ6 som var mappad samt pipor och det var bara för att prova (bytte hojar för en stund) och inget annat. Hur som helst den var underhållande på sitt sätt, varva fick man ju göra och det kunde den ungefär hur länge som helst trots att jag låg på låga växlar.

Om man drar upp den ganska sakta så har man draget hela tiden men om man kliver på fullt vid säg 6000 varv så blir draget inte någe särskilt i förhållande till läget på rullen. Det hörs även tydligt på ljudet att den får astma och likt kippar efter andan (dock i jämn ton) alt att det låter som att det är för lite motstånd i avgassystemet. Alltså man ger full gas men hojen sticker inte iväg i full kareta utan effekten/draget kommer successivt med varvtalet. Vad gör man om man skulle vilja få bättre respons?

  • Öppnare luftfilter (vet inte vad som sitter på)
  • Luffarturbo/tratt
  • Bättre avstämt avgassystem = mer motstånd
  • För hög växel i förhållande till varvtal (men jag testade detta åtminstone från tvåans växel den hade ändå andnöd)
  • Inget att göra dom är så...
 
Datan är 100% stabil sålänge enheten fungerar. Den största variationsfaktorn brukar vara soppan. Några % mer Etanol eller en sunkig batch gör mycket i övrigt påverkar inte slitage mappningen inom rimliga gränser. Igensatta spridare är dock en killer, lite beläggningar som minskar flödet 15% på en cylinder och man tappar effekt och får taskig gång utan att förstå varför. Skicka iväg spridarna för rengöring och flödesmätning är en god investering.

Iridiumstift håller längre och ger lite trevligare flamfront samt kräver mindre energi för att tända så gnistan blir säkrare. Men nej du kommer inte att känna någon skillnad mellan ett nytt iridiumstift och ett nytt standardstift i ett blindtest. Handlar det om att trimma maximalt så finns där massor av iridium kittstift för ännu finare flamfront och mindre instick som stör förbränningen, dock med baksidan att de kostar en månadslön och håller dåligt för gatåka.
 
Last edited:
Kool, tack för infon =0) Jo den ska in på "storservice" snart med stift, ventiljustering (om det behövs) etc. och det ska tydligen vara ett ganska omfattande jobb (i sammanhanget) på de här V4 motorerna. Tanken var väl då om man skulle passa på att fixa annat när det ändå är rivet så att vadhetere säga :) Ska fråga verkstan om de har någon sprinklerguru som kan se över dem under tiden. Gällande stiften så tror jag original är iridiumkillar.

Någon med idéer gällande Fz6'an?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top