Naturligtvis gäller frågorna endast bankörning...
Hur pass mycket av en färskvara är en mappning, finns det någon erfarenhetsrekommendation eller så?
Annat likt ovanstående tankegångar som skulle kunna spela roll? Visst man kan ju säga "ny mappning vid behov" men om man är mån om hojen kanske man aldrig vill känna av något behov eller att behovet kommer väldigt olägligt - tredagars bankörning eller liknande.
Sen en annan fundering:
Var ute och provkörde en FZ6 som var mappad samt pipor och det var bara för att prova (bytte hojar för en stund) och inget annat. Hur som helst den var underhållande på sitt sätt, varva fick man ju göra och det kunde den ungefär hur länge som helst trots att jag låg på låga växlar.
Om man drar upp den ganska sakta så har man draget hela tiden men om man kliver på fullt vid säg 6000 varv så blir draget inte någe särskilt i förhållande till läget på rullen. Det hörs även tydligt på ljudet att den får astma och likt kippar efter andan (dock i jämn ton) alt att det låter som att det är för lite motstånd i avgassystemet. Alltså man ger full gas men hojen sticker inte iväg i full kareta utan effekten/draget kommer successivt med varvtalet. Vad gör man om man skulle vilja få bättre respons?
Hur pass mycket av en färskvara är en mappning, finns det någon erfarenhetsrekommendation eller så?
- Är datan hundra stabil (borde den väl vara om det fungerar som det ska? PC3/PC5)
- Påverkar ljuddämparnas slitage/urbränning motståndet/flödet i såpass stor grad?
- Motorns kondition kontra mil eller differanser efter säg en ventiljustering?
- Finns det någon större skillnad som går att frambringa vid byte av modell på stift?
Annat likt ovanstående tankegångar som skulle kunna spela roll? Visst man kan ju säga "ny mappning vid behov" men om man är mån om hojen kanske man aldrig vill känna av något behov eller att behovet kommer väldigt olägligt - tredagars bankörning eller liknande.
Sen en annan fundering:
Var ute och provkörde en FZ6 som var mappad samt pipor och det var bara för att prova (bytte hojar för en stund) och inget annat. Hur som helst den var underhållande på sitt sätt, varva fick man ju göra och det kunde den ungefär hur länge som helst trots att jag låg på låga växlar.
Om man drar upp den ganska sakta så har man draget hela tiden men om man kliver på fullt vid säg 6000 varv så blir draget inte någe särskilt i förhållande till läget på rullen. Det hörs även tydligt på ljudet att den får astma och likt kippar efter andan (dock i jämn ton) alt att det låter som att det är för lite motstånd i avgassystemet. Alltså man ger full gas men hojen sticker inte iväg i full kareta utan effekten/draget kommer successivt med varvtalet. Vad gör man om man skulle vilja få bättre respons?
- Öppnare luftfilter (vet inte vad som sitter på)
- Luffarturbo/tratt
- Bättre avstämt avgassystem = mer motstånd
- För hög växel i förhållande till varvtal (men jag testade detta åtminstone från tvåans växel den hade ändå andnöd)
- Inget att göra dom är så...