Ninja-Lisa
Sporthojsnörd
Häromdan googlade jag fram att en banan innehåller ungefär 100 kcal. Nu kommer lite följdfrågor på det, som google inte svarar lika bra på. Jag har ju hört att man kan få svar på allting på sporthoj.
När jag var liten
hörde jag att en liten jordgubbe var godare än en stor, eftersom båda innehåller samma mängd socker. Fick höra att sötheten hade nånting med antalet soltimmar att göra också. (Dethär funderade jag ganska mycket på, eftersom morfar hade som hobby ett tag att odla... jordgubbar).
Nu undrar jag om en banan oavsett storlek innehåller ungefär samma mängd kalorier, eller om bananens storlek och kaloriinnehåll korrelerar. Har bananens kaloriinnehåll något samband med varifrån den kommer, eller vilken sort det är? Är bananer från vissa (salthaltiga?) ställen mer svullna (innehåller mer vatten) än andra bananer?
Ska jag sluta fundera på bananerna, och välja en annan frukt? Ska jag försöka mig på apelsiner? Ska jag söka praktikplats på en kibbutz?
Tacksam för svar.

När jag var liten
hörde jag att en liten jordgubbe var godare än en stor, eftersom båda innehåller samma mängd socker. Fick höra att sötheten hade nånting med antalet soltimmar att göra också. (Dethär funderade jag ganska mycket på, eftersom morfar hade som hobby ett tag att odla... jordgubbar).Nu undrar jag om en banan oavsett storlek innehåller ungefär samma mängd kalorier, eller om bananens storlek och kaloriinnehåll korrelerar. Har bananens kaloriinnehåll något samband med varifrån den kommer, eller vilken sort det är? Är bananer från vissa (salthaltiga?) ställen mer svullna (innehåller mer vatten) än andra bananer?
Ska jag sluta fundera på bananerna, och välja en annan frukt? Ska jag försöka mig på apelsiner? Ska jag söka praktikplats på en kibbutz?
Tacksam för svar.