Frågor om bananer

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Häromdan googlade jag fram att en banan innehåller ungefär 100 kcal. Nu kommer lite följdfrågor på det, som google inte svarar lika bra på. Jag har ju hört att man kan få svar på allting på sporthoj. :gnissla

När jag var liten :3freak hörde jag att en liten jordgubbe var godare än en stor, eftersom båda innehåller samma mängd socker. Fick höra att sötheten hade nånting med antalet soltimmar att göra också. (Dethär funderade jag ganska mycket på, eftersom morfar hade som hobby ett tag att odla... jordgubbar).

Nu undrar jag om en banan oavsett storlek innehåller ungefär samma mängd kalorier, eller om bananens storlek och kaloriinnehåll korrelerar. Har bananens kaloriinnehåll något samband med varifrån den kommer, eller vilken sort det är? Är bananer från vissa (salthaltiga?) ställen mer svullna (innehåller mer vatten) än andra bananer?

Ska jag sluta fundera på bananerna, och välja en annan frukt? Ska jag försöka mig på apelsiner? Ska jag söka praktikplats på en kibbutz?

Tacksam för svar.

:katt

Bananas are for monkeys. Har du missat det budskapet?

anja skrev:
Häromdan googlade jag fram att en banan innehåller ungefär 100 kcal. Nu kommer lite följdfrågor på det, som google inte svarar lika bra på. Jag har ju hört att man kan få svar på allting på sporthoj. :gnissla

När jag var liten :3freak hörde jag att en liten jordgubbe var godare än en stor, eftersom båda innehåller samma mängd socker. Fick höra att sötheten hade nånting med antalet soltimmar att göra också. (Dethär funderade jag ganska mycket på, eftersom morfar hade som hobby ett tag att odla... jordgubbar).

Nu undrar jag om en banan oavsett storlek innehåller ungefär samma mängd kalorier, eller om bananens storlek och kaloriinnehåll korrelerar. Har bananens kaloriinnehåll något samband med varifrån den kommer, eller vilken sort det är? Är bananer från vissa (salthaltiga?) ställen mer svullna (innehåller mer vatten) än andra bananer?

Ska jag sluta fundera på bananerna, och välja en annan frukt? Ska jag försöka mig på apelsiner? Ska jag söka praktikplats på en kibbutz?

Tacksam för svar.

:katt

Dhaaaa!!!! get a job!

Hur fungerar det med bananer om trädet de växer på har stått i dålig jord, dåligt med vatten etc? Blir bananerna mindre och mer koncentrerade då? Det fungerar ju så med chilifrukter - att de blir mindre och starkare ju sämre plantan de växer på mår. Gödslar man och vattnar bra så får man massvis av svaga frukter.

zilog skrev:
Hur fungerar det med bananer om trädet de växer på har stått i dålig jord, dåligt med vatten etc? Blir bananerna mindre och mer koncentrerade då? Det fungerar ju så med chilifrukter - att de blir mindre och starkare ju sämre plantan de växer på mår. Gödslar man och vattnar bra så får man massvis av svaga frukter.

Du är nåt på spåret. Går detdär att tillämpa på bananer och kalorier?

Jag vet inte. Det sägs att chilifrukter har rätt så hög sockerhalt - frågan är om sockerhalten hålls konstant och bara smakstyrkan ändras eller om smak och sockerhalt är tätt knutna till varandra

Socker

Tror inte det stämmer på vare sig jordgubbar eller bananer. Det är som att att säga att alla människor skulle ha samma mängd fett och därmed vore alla korta tjockisar (jag är lång och tjockis just nu, alltså stämmer inte det...). Socker (glukos, fruktos) i växter är en energilagring som delvis skall ge kärnorna bra förutsättningar och delvis locka oss till att äta frukten för att på så vis sprida kärnorna.

För att svara på frågan så är svaret nej. Pluggar du i närheten av en kemiinstitution är det "bara" att plocka fram bombkalorimetern och testa. Energiinnehållet/ gram lär nog inte korrelera mot storleken. Däremot korrelerar den nog mot mognadsgrad.

Få saker på denna planet är så vidriga som bananer.
Jag tål varesig den vedervärdiga smaken eller den kväljande lukten.
Bananer bör undvikas helt!

(Och nej, det har inget samband med ev. Manne-trauma i tidiga år.)

ething skrev:
Energiinnehållet/ gram lär nog inte korrelera mot storleken. Däremot korrelerar den nog mot mognadsgrad.

Varför då? Varifrån kommer energin? Om jag köper en grön banan och väntar med att äta den, får jag fler kalorier per krona då?

Tack för svaret. Det var kanonbra, men ledde tyvärr till fler frågor. :gnissla

Bananer blir sötare (sockerinnehållet ökar) ju mognare de är. Varför det är så vet jag inte men så är det iaf.

Om man exempelvis steker bananer (otroligt god efterätt tillsammans med vaniljglass) så funkar det inte om man har för omogna bananer, smaken blir ganska träig och osöt. Låter man däremot bananerna ligga i en vecka så blir det underbart sockrigt, klibbigt när man steker dem.

-edit- en omogen banan har en hög halt av stärkelse som omvandlas till socker under mognadsprocessen http://sv.wikipedia.org/wiki/Banan

-edit2- om man skrapar av insidan av bananskalet och torkar det på en plåt i ugnen får man fram bananoin, en kraftfull hallucinogen :tomten

Last edited:
anja skrev:
När jag var liten :3freak hörde jag att en liten jordgubbe var godare än en stor, eftersom båda innehåller samma mängd socker. Fick höra att sötheten hade nånting med antalet soltimmar att göra också.

Snillen spekulerar. En stor frukt måste innehålla mer energi än en liten, varför skulle man annars mäta energiinnehåll per 100gram. Tro fan att en stor stek innehåller mer kött än en liten, på samma sätt med bananer.
På jordgubbar skulle det mycket väl kunna vara antal soltimmar som påverkar sötheten, min fruktade högstadiebiologi säger mig att saker med blad omvandlar sol till energi. (Ingen som missade ordvitsen va? ;) )

Svullnadsgraden vågar jag inte spekulera om, antagligen är frukter av samma "ras" lika svullna, dvs de tar upp de salter som de behöver.

En banan som är grön bör ha ungeför samma energiinnehåll som en gul. Ingenting har ju tillförts medans bananen gulnat. Däremot har säkert lite energi avgått som värme under gulningen pga de kemiska processerna som orsakar förändringarna i färg och konsistens. Däremot är den gulare bananen mer lättsmält för maggen som tar upp energin snabbare, därav högre gi och ev kan en större del av den totala energin tas upp.
:banana
(Ere någon som vet varför man bara måste skriva i sånna här trådar så förklara det för mig. I can´t control myself)
:banana

Last edited:
Slutsats:

Summan energi i en banan är konstant från grön till brun, men balansen mellan de olika sockerarterna varierar. Om du vill göra Paulun glad - ät en grön banan.

*/ ?>
Back