Frågor om att ta A2 kortet

Nextpro

Ny medlem
Gick med
9 May 2023
Hoj
Ingen ännu
Tja! Så jag tänkte ta A2 kortet och har hört en del personer säga att det är bäst att fixa med sin egen hoj och träna med den och uppköra med den med. Men det jag undrar är hur fan får man sin hoj till platsen man ska träna på varje gång när man inte får köra den? Ja det kan vara att ta bil med släp eller liknande men nu är det ju så att jag inte har tillgång till bil. Och inte många jag känner som skulle vara villiga att hjälpa. Så det är min största fråga, hur fan får jag hojen till platsen utan att få köra den, och inte känner någon annan som kan köra den åt mig?
Tack för alla svar!
 

Nextpro

Ny medlem
Gick med
9 May 2023
Hoj
Ingen ännu
Din fråga är alltså hur du transporterar din hoj utan att köra den eller utan att frakta den med bil?
Mer eller mindre ja, eftersom man vill ju förmodligen träna på sin hoj när man är på trafikskolan, så frågan är hur jag får den till trafikskolan varje gång? eller kan man parkera den på trafikskolan tills man tagit kortet? Vet inte riktigt hur det fungerar med allting så det är främst det jag undrar över
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Mer eller mindre ja, eftersom man vill ju förmodligen träna på sin hoj när man är på trafikskolan, så frågan är hur jag får den till trafikskolan varje gång? eller kan man parkera den på trafikskolan tills man tagit kortet? Vet inte riktigt hur det fungerar med allting så det är främst det jag undrar över
Du får leda dit den. Du kan såklart ha den parkerad där om du får för körskolan. Glöm inte att ta med bensin.

kör med körskolans hojar istället.
 

Nextpro

Ny medlem
Gick med
9 May 2023
Hoj
Ingen ännu
Du får leda dit den. Du kan såklart ha den parkerad där om du får för körskolan. Glöm inte att ta med bensin.

kör med körskolans hojar istället.
Har alla körskolor hojar att låna? Har fått höra från vissa att det är dyrare att låna hoj? (Kan dock ha varit att det blev dyrare på uppkörningen när man lånar hoj och jag fattade fel)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Körskolan har hojar ja, och jag har aldrig hört någon skola ens fråga om man vill köra sin egen hoj istället. Och framförallt vill dom inte ha din hoj parkerad hos sig.

Mycket riktigt kan man hyra hoj för uppkörningen, jag körde upp med skolans hoj och lärare, och en polare körde upp med skolans hoj med mig som handledare.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Du vill övningsköra med skolans hoj. Om du råkar lägga hojen är det mycket roligare om det inte är din egen...

Dessutom övningskör du i så fall med en ny modern hoj, med ABS tex, det känns lite säkrare i ryggraden när man ska göra bromsprov bara att veta att hjulen inte låser sig. Slira en del koppling i lågfarten, bromsarna får jobba en hel del osv, det är bättre att slita på körskolans hoj till det.

Och det är även en fördel att köra upp med körskolans hoj, då får du en mjukstart på dagen med en körövning innan för att komma igång, och kan känna sig för lite och bli av med lite nervositet innan det stora provet.

Med det sagt, en egen hoj vill du ha ändå. Helst med en extra privat handledare för att kunna göra lite mängdträning, det får man inte på körskolan. Dessutom, när du precis har klarat av ditt prov vill du ut och köra direkt, samma dag! Inte börja leta hoj då...

Lycka till med ditt körkort!
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Körskolan har både mc och mc-kläder till dig. Gå in på någon körskola och fråga hur det funkar och vad det kostar. Kör upp med körskolans mc annars får du problem att transportera din egen mc till uppkörningen. Mc och mc-kläder kan vara bra att köpa efter man tagit körkort om du inte har någon att övningsköra med privat. Man vet ju aldrig hur lång tid det tar att bli klar med mc-kortet.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Har alla körskolor hojar att låna? Har fått höra från vissa att det är dyrare att låna hoj? (Kan dock ha varit att det blev dyrare på uppkörningen när man lånar hoj och jag fattade fel)
Som tidigare nämnts, körskolan har hojar och jag skulle tro att de föredrar att du använder deras.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top