Frågor om att köpa hoj som är köpt från kronofogden samt import

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Finns det någon nackdel med att köpa en hoj som tidigare köpts av kronofogden?
Fler nycklar och service bok brukar inte följa med vad jag har läst bland annat.

Vid köp av hoj där det står att den är reggad i tex polen, tyskland, england men papper finns för omregistrerig i sverige.
Vad är det för papper och hur gör man för att regga in den i sverige? Svårt/bökigt?

Menar du att fogden i Sverige äger en hoj med t.ex. tyska plåtar, och du vill köpa den?

Det är väl som att åka till Helmut i Bremen och köpa en hoj. Bara du får alla ägarbevis så är det ju som vanligt.

En sak som slår mig när jag tittar på KVD om fordon som säljs av finansbolag (Gissningsvis alltså fordon som inte kunden kunde betala) är att de blivit rejält misskötta - Har sett Audi A6:or med ett nypris på kanske 450 000 kr 1-2 år gamla som gått 4000 mil där servicen skulle vara gjord för 1000 mil sedan, hål i klädseln av cigarretter och skador på lacken som om ägaren medvetet repat bilen mot en lyktstolpe. Naturligtvis ska man akta sig för att generalisera, men folk som tappat allt och vet att fogden kommer att beslagta fordonet kanske "hämnas" genom att att göra så.

Därför tror jag att man bör vara mer vaksam än man skulle varit hos en erkänd handlare i alla fall.

Lätt att regga in, boka tid hos bilprovning. Se till att du får med de papper du ska ha (minns inte vad det heter), att det är rätt chassinr osv. Inga konstigheter.

En sak som slår mig när jag tittar på KVD om fordon som säljs av finansbolag (Gissningsvis alltså fordon som inte kunden kunde betala) är att de blivit rejält misskötta - Har sett Audi A6:or med ett nypris på kanske 450 000 kr 1-2 år gamla som gått 4000 mil där servicen skulle vara gjord för 1000 mil sedan, hål i klädseln av cigarretter och skador på lacken som om ägaren medvetet repat bilen mot en lyktstolpe. Naturligtvis ska man akta sig för att generalisera, men folk som tappat allt och vet att fogden kommer att beslagta fordonet kanske "hämnas" genom att att göra så.

Därför tror jag att man bör vara mer vaksam än man skulle varit hos en erkänd handlare i alla fall.
En person som skiter i att betala räkningar har nog lite extra lätt att skita i andra mindre viktiga saker som service, någon buckla eller en cigarettglöd som försvinner..

En person som skiter i att betala räkningar har nog lite extra lätt att skita i andra mindre viktiga saker som service, någon buckla eller en cigarettglöd som försvinner..

Nu behöver det ju inte vara så att man SKITER i att betala räkningar, folk kan ju hamna i lägen där dom inte KAN betala för sig. Konkurser, sjukdom osv osv...

Se till att det inte sitter en dekal på hojen typ "Property of Red Devils MC" eller liknande! :rolleyes:

Last edited:
Har du bara reg.bevis i original, senaste besiktningsprotokollet och säljkvitto från senaste ägare så ska det inte spela nån roll vem som säljer hojen, även om det är fogden. Se till att kolla hojen noga bara då man inte får några garantier och de oftast inte kan berätta nånting om fordonen.

De där med senaste besiktnings protokoll blir nog svår om den inte är reggad i Sverige ännu, visst har man tur kanske man kan få nått protokoll från landet där den är reggad senast men inget man kan räkna med.

Har du bara reg.bevis i original, senaste besiktningsprotokollet och säljkvitto från senaste ägare så ska det inte spela nån roll vem som säljer hojen, även om det är fogden. Se till att kolla hojen noga bara då man inte får några garantier och de oftast inte kan berätta nånting om fordonen.

Vad skall man med senaste besiktingsprotokoll till? Behövs inte för reggning.

tack för alla svar, har inte kollat på någon hoj utan undrar egentligen bara!

Vad skall man med senaste besiktingsprotokoll till? Behövs inte för reggning.

Enligt den info jag har fått så ska man ha detta vid registreringsbesiktning. Men det kanske inte behövs då?

Enligt den info jag har fått så ska man ha detta vid registreringsbesiktning. Men det kanske inte behövs då?

Är ingen storimportör, har varit med på ca tio Tysklandsimporter men det har aldrig varit aktuellt med besiktningsprotokoll.

Gällande kronofogden så handlar det i princip alla fall om utmätt egendom. Det är alltså personer/företag eller liknande som har skulder till t ex staten de inte kan betala. Då kommer kronofogden att ta dina prylar rent ut sagt för att sanera skulder.

Om det sedan skulle vara en nackdel att köpa från dem skulle jag inte vilja påstå kontra någon lurendrejare i Malmö. Du kan iaf säga att du köpt den på ett korrekt sätt om du köpt från kronofogden.

Man skulle givetvis kunna spekulera i att ägaren till just det fordonet som blivit utmätt kanske inte tagit hand om det då personen ändå inte tänkt betala för sig. Men jag skulle inte vilja säga att det är vanligt att det är så. Ser många äckliga förare varje dag som röker i helt nya bilar som verkar skita i fordonet. Tror inte att alla jag ser skiter i att betala räkningar. Det finns nog fler dåliga bilar med privatpersoner som inte bryr sig om fordonet på blocket än hos kronofogden.

Det gäller givetvis att dra öronen åt sig men man kan göra riktiga fynd! jag själv köpte en bil från KVD som gått som tjänstebil. Det gäller dock att göra riktig research på bilen innan man sätter sig och budar. Den bil jag köpte var en Skoda Superb 2012 fullmatad. Bilen hade gått som tjänstbil åt ett företag i Lund. Givetvis kollar man upp företaget och hur bilen har skötts. Denna bil hade anmärkning på att dieselvärmaren ej startade samt att framrutan var sprucken (sen någon dum anmärkning om att bromsskivorna var rostiga vilket inte är så konstigt då den stod still...). Kan säga att dieselvärmaren fungerade alldeles utmärkt då man nollställde den och synkade fjärren till den. Framrutan kostade 1300kr att byta ut. Knappt en skråma på bilen då jag fått fram att bilen långpendlats mellan skåne-västernorrland....prislappen 130000kr för en bil som kostade 290000 2012.

Så fynd kan du göra men man måste vara jävligt noggrann!

Gällande kronofogden så handlar det i princip alla fall om utmätt egendom. Det är alltså personer/företag eller liknande som har skulder till t ex staten de inte kan betala. Då kommer kronofogden att ta dina prylar rent ut sagt för att sanera skulder.

Om det sedan skulle vara en nackdel att köpa från dem skulle jag inte vilja påstå kontra någon lurendrejare i Malmö. Du kan iaf säga att du köpt den på ett korrekt sätt om du köpt från kronofogden.

Man skulle givetvis kunna spekulera i att ägaren till just det fordonet som blivit utmätt kanske inte tagit hand om det då personen ändå inte tänkt betala för sig. Men jag skulle inte vilja säga att det är vanligt att det är så. Ser många äckliga förare varje dag som röker i helt nya bilar som verkar skita i fordonet. Tror inte att alla jag ser skiter i att betala räkningar. Det finns nog fler dåliga bilar med privatpersoner som inte bryr sig om fordonet på blocket än hos kronofogden.

Det gäller givetvis att dra öronen åt sig men man kan göra riktiga fynd! jag själv köpte en bil från KVD som gått som tjänstebil. Det gäller dock att göra riktig research på bilen innan man sätter sig och budar. Den bil jag köpte var en Skoda Superb 2012 fullmatad. Bilen hade gått som tjänstbil åt ett företag i Lund. Givetvis kollar man upp företaget och hur bilen har skötts. Denna bil hade anmärkning på att dieselvärmaren ej startade samt att framrutan var sprucken (sen någon dum anmärkning om att bromsskivorna var rostiga vilket inte är så konstigt då den stod still...). Kan säga att dieselvärmaren fungerade alldeles utmärkt då man nollställde den och synkade fjärren till den. Framrutan kostade 1300kr att byta ut. Knappt en skråma på bilen då jag fått fram att bilen långpendlats mellan skåne-västernorrland....prislappen 130000kr för en bil som kostade 290000 2012.

Så fynd kan du göra men man måste vara jävligt noggrann!

Visst skall man vara försiktig och man kan göra fynd. Ditt exempel borde knappast vara en bil som säljs av kronofogden utan ett företag som anlitar KVD för försäljning så det är inte riktigt samma sak, du har troligtvis samma garantier som en begagnad bil som säljs på en bilfirma.

Vet inte om det varit upp i tråden tidigare men en sak att se upp med då det handlar om beslagtagna bilar via kronofogden är att den förra brukaren mycket väl kan sitta på en nyckel. Kan bli tråkiga konsekvenser om hen fortfarande tycker att det är deras fordon. Ta med kostnaden för ett nyckelbyte/omprog imobilizer/larm eller nåt sånt i affären???.....

Riktigt spännande blir det när dom säljer ett stulet fordon. Genom nån felskrift har polisen / kronofogden missat att ramnumret tillhör ett stulet fordon. När sedan den nye ägaren ska försäkra slår försäkringsbilaget larm. Det här fordonet är stulet och tillhör försäkringsbolag XYZ. Försök sedan få tillbaka pengarna från kronofogden......
Såg nått sånt exempel i tidningen. Polisen kom och hämtade den nyköpta hojen.

Ligger nog en hel del i vad du säger.

Å andra sidan gäller det även många tjänstebilar som säljs via KVD. Givet vad bilarna kostar företagen är det märkligt att man låter anställda (och deras familjer) missköta grejorna.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti