Frågor om att importera/Besikta? ram från USA

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date

Kneedrag

Guest
Är det helt omöjligt att omregistrera in en svensk hoj med en aluminiumram från USA som har skrot intyg? Hojen finns redan i registret bara ramen som behöver bytas.
Kan man få igenom den som eget bygge annars ?

Finns det något Eu land där det är lättare än i Sverige att få igenom hojen på regbesiktning? Tyskland?

Någon skrev så här på svmc forum.
" plocka ner ,,,Passera tullen till tyskland med ramen i bakluckan ,,,,vänd, passera igen tulla in med lämpligt kvitto i euro... föregga hojen i bilreg med tullpapperet , plocka ihop .reg besiktiga som orginal med rätt åris..
Jag säger inte att man ska göra så här alls....Men det funkar :)"

http://forum.svmc.se/archive/index.php?t-204.html

Om det inte går så kommer den rulla på banor iallafall. Men skulle vara riktigt kul om det gick.

be nice när ni svarar
och ursäkta alla stavfel jag gör.:)

Last edited:
Byta ram i regbeviset är inga problem sålänge det är samma ramtyp som innan. Har du någon form av papper på utbytesramen och tar med orginalramen till SBP för en begränsad regbesiktning.

Ring teknisk rådgivning på SBP för närmare intruktioner. http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/va_lookupweb/Om_Bilprovningen_kontakta_oss

Tack ska ringa dem.
Ahh ok tar med den nya ramen och den gamla då.
Trodde det skulle köra sig då ramen inte är "EUram" men det kanske bara gäller blinkers?

Byta ram i regbeviset är inga problem sålänge det är samma ramtyp som innan. Har du någon form av papper på utbytesramen och tar med orginalramen till SBP för en begränsad regbesiktning.

Ring teknisk rådgivning på SBP för närmare intruktioner. http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/va_lookupweb/Om_Bilprovningen_kontakta_oss

Har du provat det själv eller är det "polarens lilla syrras 4-H polares" som betättat?? :va

SFRO mannen jag pratade med sa att:
Ramen = hojens identitet.
Ny ram = ny hoj - dvs omregistrering.
Och det går inte att bara att byta ram och bulta på alla orginalgrejer igen. Det blir i så fall bara ett rambyte, och det godkänner de inte som amatörbygge.
Fråga mig inte varför. :gnissla

Byta ram kan man göra om det är en likadan ram som man slänger på. Men inte om det är en annan ramkontruktion. Enligt den infon jag fick från SFRO här i skåne. :gnissla
Rätt fåordig man måste jag säga, så lite skralt med fakta från honom.

Tack ska ringa dem.
Ahh ok tar med den nya ramen och den gamla då.
Trodde det skulle köra sig då ramen inte är "EUram" men det kanske bara gäller blinkers?

Byta ram är en STOR grej för SBP. Bara så du vet.
Det kvittar var den kommer ifrån.

Enligt SFRO mannen jag snackade med så ville de typbesiktiga ramen jag funderar på även om den är Tüv godkänd...
Fast det där med Tüv är lite lustigt, för ramen i sig kan inte bli Tuv godkänd, men hojen den sitter på är det. Men ramen är fortfarande godkänd i tyskland, men har den inget registrerings nummer så måste den typgodkännas i Sverige. Jag kan inte de exakta turerna.
I USA kallas det i alla fall "Title".
Har ramen en "Title" borde du kunna importera den som vilken anna hoj somhelst, och vill du ha en annan motor i den hemma så gör du ett motorbyte istället för ett rambyte.
Mycket enklare administrativt... såvida motorn har ungefär samma effekt...

Regel nr 1.
Är det en enkel grej mekaniskt måste det göras krångligt administrativt. :nicka

Last edited:
Har du provat det själv eller är det "polarens lilla syrras 4-H polares" som betättat?? :va

SFRO mannen jag pratade med sa att:
Ramen = hojens identitet.
Ny ram = ny hoj - dvs omregistrering.
Och det går inte att bara att byta ram och bulta på alla orginalgrejer igen. Det blir i så fall bara ett rambyte, och det godkänner de inte som amatörbygge.
Fråga mig inte varför. :gnissla

Byta ram kan man göra om det är en likadan ram som man slänger på. Men inte om det är en annan ramkontruktion. Enligt den infon jag fick från SFRO här i skåne. :gnissla

Det finns ingen anledning att regga den som amatörbyggt fordon du kan byta ram utan det. Hur tror du annars firmor gör när man får en bula i ramen på sin nya xyz1000rr? Skrotar den?. Jag har bytt ram själv och har utbytesram ramnr.xxxxxxx som tilläggsupplysning i regbeviset.

Det finns ingen anledning att regga den som amatörbyggt fordon du kan byta ram utan det. Hur tror du annars firmor gör när man får en bula i ramen på sin nya xyz1000rr? Skrotar den?. Jag har bytt ram själv och har utbytesram ramnr.xxxxxxx som tilläggsupplysning i regbeviset.

Utbytes ram är inte detsamma som att byta ramtyp, vilket är vad jag skriver om. Byter du ramtyp är det en ny hojtyp, dvs amatörbygt fordon/registrering.
Jag kör TL, jag vet exakt hur det går till med rambyten. ;)
97ans ram var underdimensionerad så de flesta sprack och har byts till nya.

Jag trodde GixxerTina var ute efter att fixa till en mer exotisk ram till sin hoj, men det kanske bara var att byta till en likadan ram. Utan bula då.
Fast, om ramen har skrotintyg från USA så har ju hojen (troligen) varit med om en olycka. Vem där borta försäkrar att ramen är rak?

Det går även i Sverige att köpa tillbaka skrotade ramar från F-bolagen, fast jag tror inte priovatpersoner får göra det. Men jag vet att MC firmor kan göra det (i alla fall den jag brukar anlita).
Prismässigt jämfört med USA vet jag inte, och jag vet inte om det är mindre pappers arbete heller. Det har lixom aldrig intresserat mig.

:hej

Jag ringde bilprovningen och sa som det var.

Äger ju som sagt en gsxr hoj som ramen är helt kass på. Har köpt en likadan ram från USA samma årsmodell och cc.
Sa jag vill byta ramen och bygga upp hojen från scratch. Det finns ramnr på ramen men den svarta brickan fattas "VID".
Bill of sale följer med ramen.
Jag fråga gubben på SBP då om det fanns någon möjlighet att få hojen godkänd och vad man skulle göra. Han sa att jag skulle reg det som eget bygge. för då får man nytt reg nr m.m .

Men jag vet inte kanske gubben på SBP var ute o cykla eller missfördtod mig.

Från början var ju tanken att hojen bara ska vara banhoj men går det att få den gokänd så ska jag göra ett försök iallafall.

fortsättning följer...

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard