frågor om aktier

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
finns ju folk här som kan allting.

har precis sålt lite aktier som jag haft i hundra år och inte har en aning om hur mycket jag köpte dom för. hur tar jag reda på det, så jag vet hur mycket skatt jag måste betala? och vad händer om jag inte satt in dom pengarna på mitt skattekonto i tid?

:katt

Har för mig att det är 30% skatt på ev vinst. Du ser "inköpsvärde" på din nota från banken/mäklaren du handlat genom.

MVH Martin

glenoyne skrev:
Har för mig att det är 30% skatt på ev vinst. Du ser "inköpsvärde" på din nota från banken/mäklaren du handlat genom.

MVH Martin

nä, står inte vad jag köpte dom för på avräkningsnotan.

anja skrev:
nä, står inte vad jag köpte dom för på avräkningsnotan.

Det gör det aldrig. Man har en avräkningsnota för köp och en annan för försäljning. Tag för vana att spara dem.

Den bank eller mäklarfirma som hade hand om aktieinköpet i fråga borde kunna få fram rätt inköpspris ur sitt datorsystem och skicka en kopia på avräkningsnotan. Vore jag dig skulle jag höra av mig till dem och fråga.

Har du ingen uppgift på vad du köpte aktierna för får du använda schablonmetoden. Då tar du 20 procent av ersättningen efter avdrag för courtaget (bankens avgift för försäljningen) som omkostnadsbelopp (kostnaden för inköpet). Även om du
känner till det verkliga omkostnadsbeloppet kan du använda schablonmetoden. Den kan vara förmånligare om aktierna har gått upp mycket sedan köpet.

"Vinsten" beskattas i inkomtslaget kapital. Skattesatsen är 30 %.

Om du inte har pengarna insatta på skattekonto i rätt tid så får du betala kostnadsränta. För att undvika kostnadsränta ska du om du beräknar att underskottet på skattekonto blir större än 20 000 kr betala in den delen som överstiger 20 tkr. någon gång i mitten av februari 2006 (i år den 14e). Resterande del eller om beloppet (skatten) är under 20 tkr. kan du vänta med att betala in tills du deklarerar i början på maj 2006.

Försäljingen ska redovisas på en blankett som heter K4.

Lycka till!

sååå, fram med era aktietips nu då när snacket ändå är igång :)
tänkte faktiskt köpa mina första aktier i helgen..

Harmon Rabb skrev:
Det gör det aldrig. Man har en avräkningsnota för köp och en annan för försäljning. Tag för vana att spara dem.

Den bank eller mäklarfirma som hade hand om aktieinköpet i fråga borde kunna få fram rätt inköpspris ur sitt datorsystem och skicka en kopia på avräkningsnotan. Vore jag dig skulle jag höra av mig till dem och fråga.

Min personliga bank-kvinna kunde inte få fram några såna uppgifter och eftersom jag var typ tio när aktierna införskaffades så har jag inga papper kvar från det. Jag är en slarver. :fatta!

fille600 skrev:
Har du ingen uppgift på vad du köpte aktierna för får du använda schablonmetoden. Då tar du 20 procent av ersättningen efter avdrag för courtaget (bankens avgift för försäljningen) som omkostnadsbelopp (kostnaden för inköpet). Även om du
känner till det verkliga omkostnadsbeloppet kan du använda schablonmetoden. Den kan vara förmånligare om aktierna har gått upp mycket sedan köpet.

"Vinsten" beskattas i inkomtslaget kapital. Skattesatsen är 30 %.

Om du inte har pengarna insatta på skattekonto i rätt tid så får du betala kostnadsränta. För att undvika kostnadsränta ska du om du beräknar att underskottet på skattekonto blir större än 20 000 kr betala in den delen som överstiger 20 tkr. någon gång i mitten av februari 2006 (i år den 14e). Resterande del eller om beloppet (skatten) är under 20 tkr. kan du vänta med att betala in tills du deklarerar i början på maj 2006.

Försäljingen ska redovisas på en blankett som heter K4.

Lycka till!

Alltså kan jag nog strunta i detdär med skatten tills deklarationen kommer. :rolleyes:

tack för hjälpen grabbar!

Tellet skrev:

köp en lägenhet istället.

anja skrev:
Min personliga bank-kvinna kunde inte få fram några såna uppgifter och eftersom jag var typ tio när aktierna införskaffades så har jag inga papper kvar från det. Jag är en slarver. :fatta!

Alltså kan jag nog strunta i detdär med skatten tills deklarationen kommer. :rolleyes:

tack för hjälpen grabbar!

köp en lägenhet istället.

onödigt när man har hus.. eller? men ska fundera på saken :pannkyss

Tellet skrev:

Pricer, Hebi såna papper är bra att ha. :hihi

Om du kan noll om aktier, varför inte börja med fonder? Kolla www.morningstar.se för komplett info om alla fonder. Grym sida som gör dig rik på 2-3 veckor...:)

Harmon Rabb skrev:
Är du inte lite av en optimist nu? Börsen har i och för sig varit stark på sistone. Men att lova någon att bli rik på så kort tid är väl lite magstarkt. Ett sådant råd får man ta med en glimt i ögat :tummenupp

Ja det var ju meningen, att skoja lite. Det gick ju inget bra tydligen.
Men det i mitten är sant:
* Morningstar är bra
* Fonder är bättre än aktier för den som har noll-koll

Jag minns en snubbe som lovade folk på SH att de skulle göra riktiga klipp på nån aktie annars skulle han köra naken längs nån väg.
Självklart gick det åt helsike, men han ville inte stå för det han lovade utan var allmänt otrevlig och skyllde på alla andra senare.

Så man ska nog passa sig för att vara för tvärsäker med sina råd om man inte vill se ut som en fullständig idiot.

Silwer skrev:
Så man ska nog passa sig för att vara för tvärsäker med sina råd om man inte vill se ut som en fullständig idiot.

Ja, det var "Peuter" och det var han jag syftade på eftersom det var just Pricer han babblade om. ;)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg