Höjdjusteringen på bakdämparen har jag ingen koll på utan den är orginasatt från fabrik. Jag själv har inte skruvat på den. För övrigt har jag mätt upp förspänningen och justerat den till 16 mm och resten är satt efter öhlins rekommendationer!
Det som jag upplever med hojen är att den är instabil vid inbromsning och även vid påslag ur böj. Försöker lista ut vad det är som kan vara boven i dramat.
Orkade inte läsa alla tidigare råden... men du kan få mina
Däcktempen är fel och eller så har du för mycket komp och retur på gaffel inte en chans att du får fel slitage av för mycket vikt på framhjulet snarare om cykel är överstabil med för lite vikt på framhjulet så kan du hasa sönder framdäcket.
Vill du ställa in cykel så den blir stabil följ råden nedan.
Bestämd dig om du vill ha en lättkörd cykel eller svårkörd och ev snabbare (börja med lättkörd).
Hög och kort med hård fjädring är lätt åkt och snabbare för de flesta ....
Låg och lång med mjuk fjädring är svårkörd men ev snabbare då du kan gasa hårdare ut ur böj om du är duktig att styra med gasen och den mjukare fjädringen ger en instabilare cykel men med lite mer grepp då du ligger på gränsen
Förspänning fram och bak är inte så noga så länge höjden på cykeln är rätt fram och bak. Tänk bara på att det blir lättare att finjustera höjden om du har rekommenderade värden på häng fram och bak, då förspänningen ändrar höjden och inte hårdheten.
Viktigaste är att du har fjädrar som är så hårda att du inte nyttjar för mycket av fjädringsvägen framförallt bak...
Börja med att kolla oljenivån i gaffel... för mycket olja istället för hårdare fjäder gör att gaffeln fortsätter sjunka in i sväng (svänger lättare då vikt flyttas fram) vilket är bra om du har en stabil hoj med mycket vikt på bakhjulet som är tänkt att styras med gasen ut ur sväng.
Vill du ha en neutral lättkörd hoj ska du byta till hårdare fjädrar, använda mindre komp dämpning och olja i gaffeln då blir hojen stabilare.
Detta förutsätter att cykel nyttjar mer än 3/4 delar av fjädringsvägen om du åker ett varv helt utan hårda inbromsningar eller hårda gaspåslag
sedan ställer du retur tills den är bra.... sedan komp.... sedan testar du max och min värden du kan ha på gaffelns höjd...
För lågt i fram ger en överstyrd cykel som är instabil i inbromsningarna och ger för lite grepp för bakhjulet.
För hög i fram ger en stabil hoj som bara vill styras med sladd och inte håller spåret i utgångarna.
Lycka till