Frågor man aldrig vågar ställa

Vi har en frys som står ute i en lada (dvs i den temperatur som det är ute), har gjort så fem år minst.
Och den fungerar som den ska iaf.
följd fråga, om det blir riktigt kallt ute så det blir kallare än i frysen, kommer frysen göra el av kyla då? :rolleyes:
 
1. En frys ska inte ta skada av att stå ute.

2. Nej det komme inte att passa. Fälgsidor passar aldrig, någonsin, inte på några däck, inte på någon bil. Det är bara styggt.
Antingen fixar man riktiga lättmetallfälgar eller så visar man plåtfälgarna.

Men jag vill inte visa besiktningsgubben att en bult är borta :(

(Man ska trä mutter på bult, bulten är av och den ska inte lagas, det ska döljas.)
 
Limma fast en mutterskalle dit då:D

Hade en gång inte hunnit få en bråmskiva till mcen så jag tattarmecka dit en men hålmönstret passa inte så jag fick såga va lite bultskallar o limma fast på skivan så det såg najs ut på bilprovningen:hihi


Angånde det där med frysar i kyla så finns det nån tråd på elektronikforum - det kan bli lite problem med kompressorstart
i icke rumstemp
 
1. En frys ska inte ta skada av att stå ute.

2. Nej det komme inte att passa. Fälgsidor passar aldrig, någonsin, inte på några däck, inte på någon bil. Det är bara styggt.
Antingen fixar man riktiga lättmetallfälgar eller så visar man plåtfälgarna.

1. Beror på hur gammal frysen är. Är den äldre än -92 så är det förmodligen ett freonskåp, köldmediumet heter isåfall R12 (står inne i skåpet på sidoväggen). Detta köldmedium klarar låga temperaturer utan problem.

Idag använder man ett annat köldmedium som heter R134 eller R600.
Detta är en form av isobutan.
Dessa skåp ska ha en lägsta omgivningstemp på +10°C.
Annars kan du få en ispropp i kylledningen å skada kompressorn.

Dock så kan man förvara skåpen i en lägre temperatur, under förutsättning attt skåpet är avstängt.
 
1. Beror på hur gammal frysen är. Är den äldre än -92 så är det förmodligen ett freonskåp, köldmediumet heter isåfall R12 (står inne i skåpet på sidoväggen). Detta köldmedium klarar låga temperaturer utan problem.

Idag använder man ett annat köldmedium som heter R134 eller R600.
Detta är en form av isobutan.
Dessa skåp ska ha en lägsta omgivningstemp på +10°C.
Annars kan du få en ispropp i kylledningen å skada kompressorn.

Dock så kan man förvara skåpen i en lägre temperatur, under förutsättning attt skåpet är avstängt.

Möjligen att isobutanen skulle kunnas krångla vid nära minusgrader, men då med vätskeslag som påföljd. Men r134 lär ju tåla lägre temp. annars har ju hela fordonsparken ett j-a problem att vänta sig.
 
Varför envisas tillverkare av byxor med att använda knappgylf nuförtiden istället för blixtlås?
 
Dragkedjor har en förmåga att gå sönder när man minst vill det. T.ex när man går på muggen på krogen. :brinnerup

Mina jeans brukar nötas hål på lite här och var innan kedjan ger upp. Knappar har däremot ramlat av några gånger.
Å andra sidan kan man ju undkomma med en trasig knapp. ;)
 
Mina jeans brukar nötas hål på lite här och var innan kedjan ger upp. Knappar har däremot ramlat av några gånger.
Å andra sidan kan man ju undkomma med en trasig knapp. ;)

Risken med knappjeans är att b-ruden sliter sönder hela skiten av iver, när hon känner lukten!
 
Kan man höra skillnad på polisbil, ambulans och brandbil?

Ja, om man inte är tondöv...

Kom på att tuben kanske har lite svar.

Ambulans och brandbil låter ju faktiskt olika. Brandbilen, tutar den med tryckluft?

Växlar tutan själv över mellan snabb och långsam tuta? :va

[YOUTUBE-ID]kBOkaz3akeY[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Kan man höra skillnad på polisbil, ambulans och brandbil?

Ambulans och brandbil låter ju faktiskt olika. Brandbilen, tutar den med tryckluft?

Växlar tutan själv över mellan snabb och långsam tuta? :va

[YOUTUBE-ID]kBOkaz3akeY[/YOUTUBE-ID]


Det sitter olika system på olika bilar pga olika årgångar och tillverkare, så det kan variera.. Om det finns någon generell skillnad mellan polis och ambulans vet jag inte.

Brandbilarna brukar ha tryckluft japp, så de låter dovare och kraftigare.

Om du menar den intensivare signalen med högre frekvens, så får man slå på den själv för att påkalla extra uppmärksamhet, t ex i korsningar. Folk brukar bli stressade av den :D
 
Jag funderar på om jag ska fråga min höggravida flickvän (2 veckor kvar) som står och diskar och städar i köket om hon kan blanda en rom&cola åt mig.
Jag sitter ju så skönt i soffan med både katt och laptop i knäet.

Men den frågan hamnade här till slut, jag går och blandar den själv när hon är klar, så att jag inte åker på att hjälpa henne.
 
Det sitter olika system på olika bilar pga olika årgångar och tillverkare, så det kan variera.. Om det finns någon generell skillnad mellan polis och ambulans vet jag inte.

Brandbilarna brukar ha tryckluft japp, så de låter dovare och kraftigare.

Om du menar den intensivare signalen med högre frekvens, så får man slå på den själv för att påkalla extra uppmärksamhet, t ex i korsningar. Folk brukar bli stressade av den :D

Jag vill till och med minnas att ett tryck på vanliga tutan aktiverar den ivriga sirenen.
Nån som vet säkert får gärna rätta mej om jag har fel =)
Annars kan jag prova själv nästa gång jag sitter i en polisbil :P
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top