Frågor man aldrig vågar ställa

Jag har en fråga till:
Varför i helvete envisas ALLA medelåldersmänniskor med att säga EN datum? Fakta är att det ska vara ETT datum, inte EN! Detta har jag undersökt noggrant och till och med talat med en extremt högutbildad svensklärare via mail som har 40 år i ryggen och kan allt om det svenska språket. Han intygade att det skulle vara ETT datum och det går att spåra ända bak till det latinska språket.

Varför?

Edit: Lägger även till alla som säger "vilken datum" här. Ett datum. Vilket datum. Inget annat.

Last edited:
Tror aldrig jag har hört någon säga "en datum"...

Du kanske inte lagt märke till det. Faktum är att sedan jag påpekade detta för några vänner reagerade alla på det nästa gång de hörde det. Alla har återkommit till mig och sagt "fan vad alla medelåldersmänniskor säger EN datum".

Tänk på det så kommer du säkert märka att idioterna säger en datum.

KAN ju vara så att det är folk här i de södra regionerna som gör detta. Att dialekten påverkar det hela på något sjukt vis. Tycker dock att det vore konstigt eftersom det är ett direkt språkbrott.

Sen när blev bestämd form av potatismos "potatismosen" ???
Som i "Potatismosen blev god idag".

Appropå språkmisshandel...

En sak som gör mig djupt konfunderad är varför den korrekta benämningen enligt läroböckerna är ett borr. När de flesta, inklusive jag, säger en borr :va. Allt faller ju dock på plats om man betraktar bestämd form av den alternativa betydelsen jag hittat i tveksamma sporthojskretsar. Då blir ju betydelsen analog med "ett kn*ll", vilken låter helt korrekt. Man säger ju inte "en kn*ll", det torde alla hålla med om.
Frågan är då, ska det vara så här? Är detta en slump? Eller var framlidne Karlebo osedlig? :confused:

En sak som gör mig djupt konfunderad är varför den korrekta benämningen enligt läroböckerna är ett borr. När de flesta, inklusive jag, säger en borr :va. Allt faller ju dock på plats om man betraktar bestämd form av den alternativa betydelsen jag hittat i tveksamma sporthojskretsar. Då blir ju betydelsen analog med "ett kn*ll", vilken låter helt korrekt. Man säger ju inte "en kn*ll", det torde alla hålla med om.
Frågan är då, ska det vara så här? Är detta en slump? Eller var framlidne Karlebo osedlig? :confused:

En borr: borrmaskin, borrsväng etc.
Ett borr: borrstålet som du stoppar i borrmaskinen, borrsvängen etc.
Eller?:va

Några osedliga varianter känner jag inte till....

En sak som gör mig djupt konfunderad är varför den korrekta benämningen enligt läroböckerna är ett borr. När de flesta, inklusive jag, säger en borr :va.

Borr eller kanske mer korrekt, borrstål!. Ett borrstål, en borr.

Men varför säger ibland människor "sitter som ett smäck".
Det undrar jag?.
//Micke

Borr eller kanske mer korrekt, borrstål!. Ett borrstål, en borr.

Men varför säger ibland människor "sitter som ett smäck".
Det undrar jag?.
//Micke

• Ursprungligen avsågs en liten snibbmössa som bars tillsammans med slöja av hovets damer vid hovsorg. Smäck är även en provinsiell benämning på en bröstlapp som döljer snörningen på ett kvinnligt livstycke eller på en tröja av 1700-talstyp.

Alltså passar pefekt, sitter bra!!

En eller Ett demo?
Ett demo låter självklart rätt med då demo är en forkortning av demonsrtation
är alltså en demo eller en demonstation rätt...

En eller Ett demo?
Ett demo låter självklart rätt med då demo är en forkortning av demonsrtation
är alltså en demo eller en demonstation rätt...

Last edited:
• Ursprungligen avsågs en liten snibbmössa som bars tillsammans med slöja av hovets damer vid hovsorg. Smäck är även en provinsiell benämning på en bröstlapp som döljer snörningen på ett kvinnligt livstycke eller på en tröja av 1700-talstyp.

Alltså passar pefekt, sitter bra!!

:va. just precis, det heter en mössa!. Men varför säger
vissa "ett smäck". Är det så enkelt att dom inte vet vad en smäck är?.
//Micke

Va, har det blivit en tråd om språkmisshandel? Det är väl ändå inget som kräver mod att fråga! Slänger in "vokabulär", bara för att.

Det är måhända korrekt, därom är jag dock lyckligt okunnig.:)

Bara för att du klev in....

Frågan man inte vågar ställa till en advokat; "Vad kostar det?"

Va, har det blivit en tråd om språkmisshandel? Det är väl ändå inget som kräver mod att fråga! Slänger in "vokabulär", bara för att.

Bara för att du klev in....

Frågan man inte vågar ställa till en advokat; "Vad kostar det?"

hahaha, de vågar jag fråga, frågan man inte vågar ställa e Hur många timmar e minimum?

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2