Frågor kring rr bygge rc390

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
ber mod ödmjukt att flytta om tråd ej ligger på rätt plats

tittar lite på att bygga om en rc390 (gat verision) till en hoj att köra på band dagar och så. siktar inte på någon serie eller tävla utan endast för nöje.
har kollat runt lite och de ser ut som man kan få ut 50 whp ur dom, går de och få ut mer.
tanken är att uppgradera fjädring, avgassystem, luftfilter, lättare batteri, pcv, PERFORMANCE ENGINE KIT.(http://www.ktmperformance.com/ktm-performance-engine-kit-for-390.html)

var får man tag på någon som kan göra arbetet med toppen som står i länken(mälardalen)?
finns de något annat man kan göra för att öka kraften eller sänka vikten?
bättre koppling är de ett måste?
någon som är duktig på att mappa och bänka i märlardalen?
hur ändras service intervallen?

jag vet att jag kan köpa större färdig preppade hojjar billigare men de är inte intressant.
 
Last edited:
Jag har inget svar på dina frågor men jag undrar däremot varför det inte är intressant att köpa en färdig lösning billigare ?
 
De där grabbarna kunde ta betalt det var ju ett som var säkert.....

Jag gillar konceptet med små hojar där man inte lägger en månadslön på däck varje gång man skall köra en helg. Men det där kittet är inte rimligt i pris.

http://www.aperaceparts.com/ktm.html

ECU från GET/Athena istället för PCV

Och sen skippar man specialkolven och optimerar istället squish och komp med fotpackning och fräs.

Kammar kan man få någon som svetsar och slipar till för under 5000kr som snubbarna vill ha.
 
Tycker idén låter kul men vore det inte bättre att gå på en 690 direkt och fokusera på chassit. Du får liknande effekt men en väldigt mycket mer uthållig och driftsäker motor.
 
Måste fråga varför du vill lägga ner så mkt på en hoj som du "bara" ska köra bandagar på?

Nog för att jag misstänker att den kommer bli väldigt trevlig att köra på bana men lite trist är det ändå att bli rundningsmärke på rakan osv.
 
Tanken med en mindre och lättare hoj är att man verkligen fokuserar på kurvhastighet/bromspunkter och lär sig därmed att köra, men det som också är väldigt attraktivt med en sån hoj är att det ska vara billigare.

Motormods för 20 papp för 5-10 hk är inte aktuellt för mig på en sådan hoj.

Satsa hellre på rätt fjädrar, bygg om dämpningen så att den klarar av styvare fjädring samt tyngre förare. Kosta inte på dig något dyrt cartridge kit till början, utan försök modda standard fjädring, läs på mycket själv så kanske du kan komma undan riktigt billigt.

Typ andra fjädrar, annan viskositet i gaffelolja samt omshimsning av fjädringen. Blir inte många tusenlappar. Så otroligt tillfredställande sen när du inser att maskinen håller, du kör otrolig länge på samma däck och du åker ifrån folk på dyrare hojar som kräver dubbelt så mer underhåll i form av däck.

Efter ett tag hade jag kört på Boris tips angående motorn.
 
Last edited:
Många undrar varför.
Jag vill börja köra på bana och ev lite på gokart bana. Tycker 600 verkar vara lite för mycket för mig. Jag vill lära mig göra saker på min hoj själv därför köps ej färdig. En ny 600 och ombyggnad av den blir lite över min budget.
Kan man få ut mer än 50whp?
sänka vikten?
bättre koppling är de ett måste?
hur ändras service intervallen?
 
Många undrar varför.
Jag vill börja köra på bana och ev lite på gokart bana. Tycker 600 verkar vara lite för mycket för mig. Jag vill lära mig göra saker på min hoj själv därför köps ej färdig. En ny 600 och ombyggnad av den blir lite över min budget.
Kan man få ut mer än 50whp?
sänka vikten?
bättre koppling är de ett måste?
hur ändras service intervallen?
Anledningen till frågan var att många gånger är det personer som vill trimma sin hoj men inte inser att det kostar flera tusen per hk och då är det lika bra att köpa en större hoj från början.

Bojje har helt rätt i att du borde fokusera på fjädringen helt och hållet innan trimmning då det är vad som gör dig snabbare.

Att sänka vikten på en redan lätt hoj som rc390 är nog överkurs utöver lättviktsbatteri och katalysator. Lättare fälgar finns och någon gammal 125 räser eller moto3 kan passa men dom är inte billiga ens begagnade.
Finns vikt att ta på dig själv är nog det bättre....
 
Du är helt rätt ute med en RC390 om du ska köra på kartingbanor och öva teknik.

Jag hade även kollat in ZXR 400 / VFR 400 när det dyker upp något sånt objekt :)

Själv är jag inne på att köpa en KX 250 snart (alltid gillat Kawas tvåtaktare) samt SM konvertera och köra massa kartbana i framtiden. Låg vikt samt 50-60 hp är skikul!
 
Anledningen till frågan var att många gånger är det personer som vill trimma sin hoj men inte inser att det kostar flera tusen per hk och då är det lika bra att köpa en större hoj från början.

Bojje har helt rätt i att du borde fokusera på fjädringen helt och hållet innan trimmning då det är vad som gör dig snabbare.

Att sänka vikten på en redan lätt hoj som rc390 är nog överkurs utöver lättviktsbatteri och katalysator. Lättare fälgar finns och någon gammal 125 räser eller moto3 kan passa men dom är inte billiga ens begagnade.
Finns vikt att ta på dig själv är nog det bättre....

tanken var att köpa en ny s1000rr till sommaren och köra den på gatan.
men ändringar hos försäkrings bolag gör de omöjligt.
så har alla dom pengarna att leka med.
fjädringen kommer bytas, vad rekomenderar ni, tittat lite på öhlins.
hur vet man om hjul till hoj x passar på hoj y?
 
Du skriver att du vill börja köra bana. Detta tolkar jag som att du inte kört bana förr, och isådana fall kommer en helt original RC390 fungera ypperligt åt dig ett bra tag framöver.
Plocka bort onödiga gatprylar för att spara några kilon, justera fjädringen så att du får en bra balans fram/bak och bege dig ut och kör! När du väl lärt dig köra ordentligt och du trivs med cykeln kan det vara lönt att börja fundera på uppgraderingar.

Folk på större cyklar kommer att blåsa om dig på rakorna, oavsett om du har en trimmad motor eller ej, för att sedan agera bromsklossar genom kurvorna.

Att köra runt på en effektsvag cykel där allt handlar om kurvhastighet kan vara väldigt frustrerande, samtidigt som det kan vara extremt givande. Det passar långt ifrån alla och kräver betydligt mer av dig som förare.
 
mm ska sannigen fram har jag kört 2-3 gånger. men inget seriöst och de var på en typ överdimensionerad gokart bana.

Då vidhåller jag att du gott och väl kommer klara dig fint med en originalcykel.

Om du inte råkar vara ett underbarn av sällan skådat kommer cykeln klara betydligt mer än dig.
Lägg pengarna på bandagar istället och när vintern kommer kan du fundera på uppgraderingar om du fortfarande trivs med cykeln.

Sedan har jag full förståelse för att det är kul att kitta cykeln med häftiga prylar och motsätter mig inte den biten i sig. Var bara medveten om att du inte kommer bli en bättre förare av det och troligtvis inte köra ett dugg fortare på grund av dem under de första säsongerna.
 
tack för alla tip men nu tillbacka till ämnet.
jag kommer bygga om en rc390, jag vill ha råd angående detta och inget annat.

bättre koppling är de ett måste?
vad rekomenderas för fjädring wp/öhlins?
om jag köper och monterar motor kitet, hur ändras service intervallen?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top