Frågor kring regndäck

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Köpte ett par extrafälgar i slutet av förra säsongen som jag nu tänkt kränga ett set regndäck på.

Vad svårt det är att hitta information om tocke regndäck! Konstiga dimensioner, olika däckblandningar å fan å hans moster..

Vad ska jag köpa för däck? Och vars?

Jag kör en cbr 600rr -08, hyfsat original. Jag kör på standarddimension, 120/70 & 180/55 på torrdäcken men det verkar ju knappt göras regndäck i dom dimensionerna.. Vad ska jag ha?

Märke sen då? Continental? Dunlop? Metzeler? Pirelli?

Kikade på ett par pirelli diablo sbk wet men fastnade när jag skulle välja däckblandning. SCR1 och SCR2, hittade inte ens info om skillnaderna på pirellis hemsida..

Please help me.. Säg vilka jag ska köpa. Jag kör inte snabbt, bara bandagar så lite livslängd är jag ute efter.

SCR1=monsunregn, tål inte mycket torrspår innan de försvinner.
SCR2 fixar lite torrspår utan att bli skrot men med lite sämre fäste när det är blött på riktigt.

Jag kör 190/60 på min 600, funkar fint. :)

SCR1=monsunregn, tål inte mycket torrspår innan de försvinner.
SCR2 fixar lite torrspår utan att bli skrot men med lite sämre fäste när det är blött på riktigt.

Jag kör 190/60 på min 600, funkar fint. :)

Tack för upplysningen! :)
Vad kör du på fram? Vad är anledningen till att man kör på andra dimensioner på regndäcken än sina vanliga?

Jag kör 1:or för lite extra fäste är värt ett set däck tycker jag.
Hade jag haft fler fälg kanske jag skaffat 2:or med, kunna välja innan utgång beroende hur det regnar men nu blir det bara välja regn eller torrt.

SCR1 finns ju inte i 180 så då blev det 190, många höjer ju lite bak ändå när de kör regn för att få hojen att styra in lite snabbare så de kan vara lite mjukare vid instyrningen men ändå hinna in så att hänga på ett 190 gör ju precis det.

Fram håller fint när det blir lite torrare med så 1 är väl valet där. :)

Jag har precis köpt ett set Dunlop som "alla" pratar sig varma för.
Hur är de jämfört med övriga kända märken tycker man?

Under alla år som jag rejsat (2003-2015) så har det varit enkelt: 2003 till 2008 skulle det vara Michelin (fast några körde Dunlop) och sedan 2008 körde alla regngudar (=Fredde Watz) Dunlop. Enkelt och bra! Och så kom man utomlands och ser hur folk kör fort på andra fabrikat och så fattar man INGENTING!!!!!! "Pirelli är ju kass!!!!" osv… :va
Så, de senaste åren har jag (och de flesta andra) kört Dunlop. Och så kom då regnracet på Falken 2014 där jag blev TOKRÖKT av två killar som körde BRIDGESTONE!!!!! BRIDGESTONE av alla djävla fabrikat!!!! Och jag tyckte jag körde fort där….:huvet
Så nu begriper jag INGENTING!!! :confused:Jag TROR att de flesta kör Dunlop, Bridgestone eller Pirelli och jag kommer därför att hålla mig till något av dem, just för att många andra kör det. När det kommer till vurpor i regn så sker de till 99% pga att man är klantig; man blir rädd och bromsar och gasar på ett sätt som inte är lämpligt i regn:fakta

Under alla år som jag rejsat (2003-2015) så har det varit enkelt: 2003 till 2008 skulle det vara Michelin (fast några körde Dunlop) och sedan 2008 körde alla regngudar (=Fredde Watz) Dunlop. Enkelt och bra! Och så kom man utomlands och ser hur folk kör fort på andra fabrikat och så fattar man INGENTING!!!!!! "Pirelli är ju kass!!!!" osv… :va
Så, de senaste åren har jag (och de flesta andra) kört Dunlop. Och så kom då regnracet på Falken 2014 där jag blev TOKRÖKT av två killar som körde BRIDGESTONE!!!!! BRIDGESTONE av alla djävla fabrikat!!!! Och jag tyckte jag körde fort där….:huvet
Så nu begriper jag INGENTING!!! :confused:Jag TROR att de flesta kör Dunlop, Bridgestone eller Pirelli och jag kommer därför att hålla mig till något av dem, just för att många andra kör det. När det kommer till vurpor i regn så sker de till 99% pga att man är klantig; man blir rädd och bromsar och gasar på ett sätt som inte är lämpligt i regn:fakta

Men dunlop då? Finns ju KR191 och KR393, skillnad på dom?

Sen dimensioner? Vad kör du på och varför kör du på dom dimensioner du kör på?

Äää det blev ett set bridgestone! Kan dom spöa mozz så duger dom åt mig! :tummenupp

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!