Frågor kring REC och NEC

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Antar att det står för Rookie resp Nordic Endurance Challange.

Vad avgör vilken klass(REC/NEC) man hamnar i
Placeringen i tidigare race och/eller snabbhet(Wildcard) ?
eller om det är minst en A förare inblandade ?
Finns kvalgränser i REC resp NEC ?
Om man nu kör REC vad för hårdhet på däck bör man ha ?
Mvh/M
 
Last edited:
Antar att det står för Rookie resp Nordic Endurance Challange.

Vad avgör vilken klass(REC/NEC) man hamnar i
Placeringen i tidigare race och/eller snabbhet(Wildcard) ?
eller om det är minst en A förare inblandade ?
Finns kvalgränser i REC resp NEC ?
Om man nu kör REC vad för hårdhet på däck bör man ha ?
Mvh/M

Var du topp 40 i ERF förra året så får du inbjudan till NEC, annars startar du i REC.

Däck beror på hur hårt du sliter i gashandtaget och din ambitionsnivå. Några byter 3 bakdäck och andra klarar sig med ett däck i 6 timmar. Så hårdhet på gummit är nog ett personligt val. Prova dig fram vad du tycker funkar bäst för dig och din plånbok. Man måste inte vinna allt första loppet.

Kvalgräns är hur många samtidiga cyklar som banan har tillåtelse till. Förra året fick många åka hem pga detta. Därför kör vi två serier i år, så flera får lov att köra.

Man får blanda A och B förare som man vill i ett team.
 
Last edited:
Var du topp 40 i ERF förra året så får du inbjudan till NEC, annars startar du i REC.

Däck beror på hur hårt du sliter i gashandtaget och din ambitionsnivå. Några byter 3 bakdäck och andra klarar sig med ett däck i 6 timmar. Så hårdhet på gummit är nog ett personligt val. Prova dig fram vad du tycker funkar bäst för dig och din plånbok. Man måste inte vinna allt första loppet.

Kvalgräns är hur många samtidiga cyklar som banan har tillåtelse till. Förra året fick många åka hem pga detta. Därför kör vi två serier i år, så flera får lov att köra.

Man får blanda A och B förare som man vill i ett team.

Tackar !! :tummenupp
 
Nästa fråga

Om man kör hela en timme i sträck är man inte trött då?, eller intar man touringläget cruisar runt.
 
Nästa fråga

Om man kör hela en timme i sträck är man inte trött då?, eller intar man touringläget cruisar runt.
Det är olika på olika banor, på Anderstorp är det bara att gasa på tills soppan tar slut, på Knudan så tar ofta orken slut före soppan.

Den fysiska utmaningen: 1.5 timme på Anderstorp motsvarar ca 40 minuter på Knudan som i sin tur motsvarar ca 20 minuter på Sturup Race Way, det ska bli kul att se hur många som storknar på den tekniska krävande SRW.

Man kör i sitt eget komforttempo, konstigt nog så brukar jag få mina bästa varv tider i slutet av varje pass, troligen orkar jag inte bromsa så hårt och då går det fortare i kurvorna.
 
Efter 1 timme är man antingen helt slut, eller bara uppvärmd beroende på hur mycket tid man har lagt på fysträningen i vinter:)

Vi körde upp till 1,15 per pass förra året på Falkenberg, utan att tappa varvtiderna allt för mycket på slutet, så det går att köra långt...

Själv är jag lika lönnfet och otränad som vanligt, och förbannar mig själv för att jag lägger ut en hel förmögenhet och en massa tid, men inte kan se till att hinna med och vara i bra form fysiskt. Bra kondis är ju den enda konkurrens fördelen som är gratis i den här sporten:huvet

Det är olika på olika banor, på Anderstorp är det bara att gasa på tills soppan tar slut, på Knudan så tar ofta orken slut före soppan.

Den fysiska utmaningen: 1.5 timme på Anderstorp motsvarar ca 40 minuter på Knudan som i sin tur motsvarar ca 20 minuter på Sturup Race Way, det ska bli kul att se hur många som storknar på den tekniska krävande SRW.

Man kör i sitt eget komforttempo, konstigt nog så brukar jag få mina bästa varv tider i slutet av varje pass, troligen orkar jag inte bromsa så hårt och då går det fortare i kurvorna.
 
Nästa fråga

Om man kör hela en timme i sträck är man inte trött då?, eller intar man touringläget cruisar runt.

Min kommentar....

Man kör i 6 timmar, och måste komma i mål för att få poäng. Vi byter förare var 30 minut. Det tappar vi 1 varv på, ibland 2 varv. Dvs, vi byter 6 gånger mer än team som kör 60-70 minuter och tappar 6-8 varv på detta. Å andra sidan så krashar vi inte p.g.a. trötthet, tappad koncentration, eller avtrubbning. Om man kör av och ska reparera så tappar man minst 30 minuter och det är 30-40 varv beroende på bana. Eller så är det totalt slut. Vårat systerteam krachade på Anderstorp finalen på tredje körpasset och han hade kört i 70 minuter och skulle byta 3-4 varv senare. Dom utgick, med skadad gaffel, instrument, baksving, bakram, och bägge fälgar. Dyrt och inga poäng. Så det var inte så smart med långa pass för dom den dagen.

Något annat vi tänker på i samband med at man ska komma upprätt i mål efter 6 timmar, är om om vi någon gång fångar en sumla långsammare førare på banan så försöker vi inte pressa oss förbi diretkt men skuggar killen för att se var han lämnar mest plats till en säker omkörning. Vi kan sagtens "tappa" 5-10 sekunder på ett varv, men om man får en säker omkörning så är det mera värdefullt. Man har sett att någon försökt att pressa sig förbi i ingången på en sväng och krashat båda cyklar. Dumt i 6 timmars lopp. Man har masor av tid til säker omkörning. I sprintlopp är det naturligtvis annorlunda och man måste ta större chanser för att komma förbi direkt så man kan jaga nästa. Men inte i 6-timmars lopp.

Å andra sidan så är jag en av dom långsammare på banan. För att underlätta för dom andra så byter jag inte spår inför en sväng och kör ett konsekvent spår hela banan. Lämnar inte plats, men kör konsekvet spår så det blir lättare att planera omkörning för dom snabbare förarna. Färre krasher är bra för oss och för dom. John i teamet gör likandant, och Björn som är snabbare håller spåret och planerar omkörningar han själv ska utföra. Bättre göra det en sväng senare än att chansa direkt.

Det var mina 5 ören om körpass. :)
 
Min kommentar....

Man kör i 6 timmar, och måste komma i mål för att få poäng. Vi byter förare var 30 minut. Det tappar vi 1 varv på, ibland 2 varv. Dvs, vi byter 6 gånger mer än team som kör 60-70 minuter och tappar 6-8 varv på detta. Etc etc
Det var mina 5 ören om körpass. :)

Låter vettigt!Det viktiga måste vara att byta när man är trött, tycker själv att 30 min banåkning (ca 60-70 km) låter ganska optimalt.

Antar att krascherna kommer när koncentrationen faller och en bra grundkondis är bra att ha.
 
Vet inte om detta är skrivit om tidigare...

Vilken dag kör Nec resp Rec när det är både lörd o sönd som är bokade enl efr.nu??
Kan vara bra att planera in rätt dag:)
 
Jaha dags för nästa fråga ?

Har listat ut att köra med en 600 i en timme med 15L tankvolym kan vara lite svårt.
Hur mycket drar en 600 per timme 16L/timme ??
 
Jaha dags för nästa fråga ?

Har listat ut att köra med en 600 i en timme med 15L tankvolym kan vara lite svårt.
Hur mycket drar en 600 per timme 16L/timme ??

det beror på banan. På a-torp kom vi 33 varv med 1000cc och 21 liters tank. På knudan kom vi 1 timme 35 minuter, och falken ca 80 varv.
 
Jaha dags för nästa fråga ?

Har listat ut att köra med en 600 i en timme med 15L tankvolym kan vara lite svårt.
Hur mycket drar en 600 per timme 16L/timme ??
15 l/tim låter ganska normalt. Vill minnas att det är ungefär vad vi gjort av med. Full tank = 18 l. Reservlampan tänds efter ca en tim och då är det 4 l i reserven. Vill minnas att det var ungefär detsamma på 1000 cc som på 750. En 600 drar väl inte å vansinnigt mycket midnre, om alls.

Men strunt i sånt, kör så länge du orkar eller bensinen räcker. Allt finplanerande slås ändå sönder av pacecaren, dvs vurpor. Det är viktigare att tänka ut hur ni skall göra när den kommer ut än att räkna på exakt hur många minuter en tank räcker. Sista timmen är det dock viktigt att hålla koll. Så ni inte tar in en förare för tankning två minuter innan målgång t ex, bara för att hans bränslelampa nyss har tänts.
 
Tackar .

Nu ska man bara köra det ska bli grymt kul :tummenupp

Hoppas det finns flera tokgubbar som mig som man får möta.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top