Frågor kring privat försäljning av MC

Angående provkörning så är det helt riktigt som vissa sagt (mig veterligen har inget ändrats):
Försvinner personen med din maskin så är den inte "stulen" utan du har blivit utsatt för bedrägeri.
Under tiden polisen låtsas leta efter den är det din skyldighet att ha den påställd/försäkrad.
Jag jobbade med en kille som råkade ut för exakt detta, ingen rolig historia.

Det har förekommit att man pantsatt nyckeln till en hyrbil vilket inte gör dig lyckligare heller.

Med detta sagt:
Jag låter folk provköra än så länge, det måste man liksom. Senast visade köparen sedelbunten och lät mig hålla jackan, det kändes ganska bra. Polaren sålde sin skåpbil till en öststatskille som hade med sig en pappersfixare. Han tyckte det kändes kymigt men efter någon vecka kom papprena från Trafikverket som sa att allt var grönt. Jag tror de allra flesta lyckas.

Angående annonsen så brukar jag skriva ut saker som t.ex ett pinsamt skrapmärke jag hade på en bil en gång och liknande "onormal förslitning". Vet inte varför men det känns bra.

Ett annat tips (plus det gamla om att inte ha telenummer kopplat till sin address) är att inte "bestämma träff" eller visa hojen vid ditt egna garage. Har kompisar som gjort det och en kväll eller två senare fått ibrottsförsök i sina garage där det aldrig varit någon och pillat förut.

Ena killen hade sin hoj ute på blocket och det ringer en snubbe som verkar intresserad osv. Han kommer och kollar på hojen men sneglar bara lite och bestämmer sig att han inte är intresserad och åker därifrån. Nästa kväll är det nån som har försökt bryta sig in i garaget, dock utan större framgångar.

Provkörning kan du ju ordna med att du ger spekulanten en åktur då får han ju känna att allt funkar.

Jag förklarade för köparen att om nått händer när han provkör så skulle det bli en massa problem för båda.

Sedan gör du upp köpet på ett bankkontor och låter nån på banken posta ägarbytet, helt vattentätt för båda.

Dom allra flesta får inte hojen stulen, blir överkörda eller får inbrott hemma heller, det trista är ju bara att vara den där procenten det går illa för.

Jag har fått båten stulen, inbrott i villan, inbrott i en husvagn utomlands och åkt med ett tåg som spårat ur.
Det går inte att vara hur cynisk som helst men jag flyger inte gärna. Poliser ger jag inte så jättemycket för heller, känns som de mest är kuratorer.

När jag köpte min hoj från en privatperson hade jag gjort upp med försäkringsbolaget innan. Jag hade helförsäkring fr.o.m samma dag jag åkte och tittade på hojen. Skulle något hända med hojen under provkörningen - vilket gud förbjude - skulle min försäkring täcka skadorna, inte ägarens. Om det inte skulle bli någon affär skulle jag ringa till FB dagen efter och annullera försäkringen utan kostnad - givetvis förutsatt att inget hade hänt.

Kändes liksom fair att kunna visa upp en försäkring, lämnade också både körkort samt fru med pengar i pant. Inte för att ägaren krävde det utan mest för att det kändes genuint seriöst... Nu blev det affär och inget hände vid provkörningen heller. Så allt går att lösa.... Kör hårt, majoriteten är ärliga. Skojarna brukar avslöja sig själva redan vid det första telefonsamtalet.

Blocket erbjuder ett "fiktivt" telefonnummer vilket kan vara en bra idé. Annonsen avslöjar då inte ditt riktiga telefonnummer, därmed försvårar du från potentiella oönskade besökare. När hojen är såld tar du bort annonsen och då försvinner även telefonnumret. När du ringer upp ev. spekulanter kan du, om du vill, dölja ditt eget nummer genom att slå *31*telefonnumret# (från mobil). Åtminstone innan du känner att köparen är seriös.

Förslag vid provkörning:

Be att få se körkort + pass (falska/stulna körkort förekommer....)
Skriv nåt kontrakt osv för eventuell olycka

Hojen:

Max 4-5 liter i tanken
Spåra hojen live med en gps tracker eller bara en iphone i cutsen, så kan man köra efter / ringa snuten och rapportera exakt vart hojen är

Sen är man väl hyfsat safe, utan att spekulanten blir ivägskrämd? Går ju också att följa efter med en annan hoj eller bil, är ju bra ur säkerhetssynpunkt också (om det skulle bli en krasch)

Förslag vid provkörning:

Be att få se körkort + pass (falska/stulna körkort förekommer....)
Skriv nåt kontrakt osv för eventuell olycka

Hojen:

Max 4-5 liter i tanken
Spåra hojen live med en gps tracker eller bara en iphone i cutsen, så kan man köra efter / ringa snuten och rapportera exakt vart hojen är

Sen är man väl hyfsat safe, utan att spekulanten blir ivägskrämd? Går ju också att följa efter med en annan hoj eller bil, är ju bra ur säkerhetssynpunkt också (om det skulle bli en krasch)

Hehe, det där med iphone och GPS kanske är lite overkill :)? Visst man kan aldrig vara för säker, men jag tror det är svårt att sälja någonting om man är inställd på att eventuella köpare kommer försöka lura dig.

Man ska givetvis försöka att inte vara allt för blåögd, fast någonstans måste man ju utgå från att det är en hederlig kille som kommer och tittar på hojjen.

Väldigt tråkigt för den skara som drabbats av sådana här saker givetvis. Men jag tycker inte vi ska skrämma upp säljaren allt för mycket :crash

Hehe, det där med iphone och GPS kanske är lite overkill :)? Visst man kan aldrig vara för säker, men jag tror det är svårt att sälja någonting om man är inställd på att eventuella köpare kommer försöka lura dig.

Man ska givetvis försöka att inte vara allt för blåögd, fast någonstans måste man ju utgå från att det är en hederlig kille som kommer och tittar på hojjen.

Väldigt tråkigt för den skara som drabbats av sådana här saker givetvis. Men jag tycker inte vi ska skrämma upp säljaren allt för mycket :crash

Nej, precis! Allt detta är ju skräcksenarion som inträffar i extremt sällsynta fall! Det räcker med någon form av pant! Har dom inte en bilnyckel eller dyl får man väll be om lite pengar i handen eller dyl.

Som ovan nämnt så bildar man snabbt en uppfattning om köparen och då får man väll gå på magkänslan!

Men är man det minsta nervös så är det inte värt besväret. Då går man till en handlare och tar den ekonomiska smällen.

Jag tycker att folk här verkar extra nojiga faktiskt.

När jag köpte min hoj från en privatperson hade jag gjort upp med försäkringsbolaget innan. Jag hade helförsäkring fr.o.m samma dag jag åkte och tittade på hojen. Skulle något hända med hojen under provkörningen - vilket gud förbjude - skulle min försäkring täcka skadorna, inte ägarens. Om det inte skulle bli någon affär skulle jag ringa till FB dagen efter och annullera försäkringen utan kostnad - givetvis förutsatt att inget hade hänt.

.

Kommer du ihåg rätt där? Jag har för mig att jag råkat ut för att jag INTE kunnat försäkra ett fordon jag inte stod som ägare till pga att försäkringsbolagen inte kan "koppla den till dig" via sina it system på något vis:confused:

Kommer du ihåg rätt där? Jag har för mig att jag råkat ut för att jag INTE kunnat försäkra ett fordon jag inte stod som ägare till pga att försäkringsbolagen inte kan "koppla den till dig" via sina it system på något vis:confused:

Jodå, man kan försäkra fordonet innan ägarbytet gått igenom. Annars skulle man ju inte kunna köra hem fordonet samma dag som köp. Jag har tecknat trafikförsäkring på flera fordon samma dag som jag köpt, dvs innan jag är ägare till fordonet. Ägarbytet skrivs f.r.o.m samma dag. Man har ångerrätt på försäkringen, så det går utmärkt att teckna en försäkring och sedan säga upp den pga. att man inte köpte fordonet. Låter väldigt anmärkningsvärt att bolag skulle neka dig att försäkra ett fordon du inte äger. Då skulle de ju aldrig kunna få några nya kunder.

Mil!

Skriv ut hur långt hojen gått.
Även om alla köpare har sin egen uppfattning ang. mil och skick så är det ändå info som är mycket avgörande
för att få en uppfattning om ett tänkt köpeobjekt.
Är helt för att man är fri att sätta vilket pris man vill i en annons. Men en hojannons utan angivna mil där säljaren beskriver objektet högt och lågt i övrigt...
Frågan kommer dyka upp direkt ändå. Personligen hoppar jag helt förbi sånna annonser.

Som alla skriver bra bilder är viktigt.Sen skriva tydligt och kortfattat om hur den ser ut och ev, tillbehör.
Men var ärlig i annonsen är det några fel så försök inte mörka det.
Tex en annons med en bild på höger sida,sen står det att den är repig på vänster sida.
Sen har jag personligen svårt för folk som skriver i sina anonnser ingen provkörning utan cash mm.Tycker det är bättre att ta sådant på telefon tycker man märker om dom är intreserade eller bara fördriver tid

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing