Frågor kring privat försäljning av MC

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Hej,

Har aldrig sålt en MC förut så tänkte kolla av lite läget, vet ju att det kan vara knixigt att bli av med bilar ibland t.o.m. så ni visa själar som har koll på marknaden kan väll ledsaga mig!

Hur ser marknaden ut idag när det gäller privatförsäljning av mc? Går det att bli av med dem eller köper alla via handlare idag med tanke på lån osv?

Är det blocket som gäller om man ska sälja eller finns det andra sidor som är bättre?
Jag vet att det finns försäljningsuppdrag hos handlare men det är ju en förnedrande summa dem skall ha för det, men det kanske är det som krävs för att få sålt?

Självklart vet jag att allting går att bli av med till ett lågt pris men man vill ju inte gå för mycket back vid försäljningen samt att man vet att man har en fin maskin som inte skall skänkas bort heller.

Så tips och tricks och erfarenheter mottages!

Klart du ska sälja på blocket. I dag är marknaden iskall, men i april-maj så börjar det röra på sig ordentligt. Rä Beroende på hur bråttom du har att bli av med hojen sätter du priset. Försök kolla på hur liknande hojar ligger i pris, sen lägger du dig lite under det, då tror jag nog att du kan bli av med den ganska fort

När du gör annonsen så tänk på att hålla borta personliga åsikter om din mc och var saklig med utrustning(lista inte vad utr kostar) bra bilder hjälper alltid. Betänk också att ingen tycker att din mc är lika bra/fin som du tycker. Sätt priset så att du kan pruta ngn tusenlapp men aldrig för högt.

Min far sålde sin FJR på någon månad, för någon månad sedan. Gick snabbt och smärtfritt. Försäljningsuppdrag och jag tror han fick betala 9.000SEK för det. Hojen säldes för lite drygt 90.000SEK har jag för mig.

Visst kostar det pengar,, men de tog också hand om precis allt.

Och så har man ju det där eviga problemet med om de vill provköra din hoj... låter du dem göra det bara sådär utan någon säkerhet? Det är trots allt inte stöld i laglig mening(?) om de inte kommer tillbaks med din hoj.

Skall också försöka sälja min hoj nu under våren så detta intresserar mig med. Tänkte försöka sälja privat via blocket.

När du gör annonsen så tänk på att hålla borta personliga åsikter om din mc och var saklig med utrustning(lista inte vad utr kostar) bra bilder hjälper alltid. Betänk också att ingen tycker att din mc är lika bra/fin som du tycker. Sätt priset så att du kan pruta ngn tusenlapp men aldrig för högt.

Word!

Finns inget värre än när genier skriver att just deras hoj är så sjukt mkt finare och bättre än alla andras exakt likadana hojar (och därför kostar 10k mer)!

Lika illa är det med alla som skriver en 10 meningar lång harang i stil med att "hör inte av dig om..." eller allmänt otrevlig text.. ungefär som att du gjort köparna en tjänst bara genom att lägga ut hojen på annons.

Last edited:
Och så har man ju det där eviga problemet med om de vill provköra din hoj... låter du dem göra det bara sådär utan någon säkerhet? Det är trots allt inte stöld i laglig mening(?) om de inte kommer tillbaks med din hoj.

Skall också försöka sälja min hoj nu under våren så detta intresserar mig med. Tänkte försöka sälja privat via blocket.

Ja att sälja hojen utan provkörning är ju knappast möjligt.
Men varför tror du inte att det är stöld om någon försvinner med din hoj? och hur ofta händer det? jag har sålt ett gäng bilar och hojar och aldrig varit med att någon försökt att blåsa mig.

Till grundfrågan.

Många och bra bilder och en allmänt trevlig och informativ annons. Har du svårt att stava så är det läge att be någon läsa igenom annonsen ordentligt innan den läggs upp.
Och sist men inte minst PRISET måste vara rätt. Inga svar på annonsen = för dyr.

Word!

Finns inget värre än när genier skriver att just deras hoj är så sjukt mkt finare och bättre än alla andras exakt likadana hojar (och därför kostar 10k mer)!

Lika illa är det med alla som skriver en 10 meningar lång harang i stil med att "hör inte av dig om..." eller allmänt otrevlig text.. ungefär som att du gjort köparna en tjänst bara genom att lägga ut hojen på annons.

Min hoj är inte finare en andras men här kommer listan på saker som jag bytt, sen får du avgöra skicket själv :rolleyes:

Vet inte hur jag ska utforma min annons sen när min ska säljas om nån månad när man har saker bytt för snart 40000+ på den när den är klar.

Man känner sig nästan lite korkad & rabbla upp en lista som fyller 3st A4 ark.

Kanske går bra på SH men inte blocket.

Last edited:
Hej,

Jo låter vettigt! Jag kommer att kräva ett körkort samt en bilnyckel eller självrisken i handen vid provkörning!
Sen får man ju ha det på känn också vad det är för typ av person, kommer det en 20 åring på cykel så kanske man skall tänka lite innan man ger ut nycklar!

Jag har även ett väsksystem som jag köpte för 5000 kr som jag gärna vill ha lite extra för så man kan ju hoppas att en köpare förstår det och faktiskt ser till att det är värt en del och därför finner sig villig att betala:)

Tumregel för extrautrustning är att man inte får något extra i näven för detta utan snarare är en hjälp att få hojen såld. (Så länge det inte är Banhojar, men knappt där heller)

Vill du ha extra för väskorna, montera av och sälj dem lösa. :fakta

Trevligt och sakligt är ledord för en bra annons. Skippa det där: "prutare och bla bla bla gör sig bla bla bla" solla själv istället. :tummenupp

Kör hårt! :)

Frågar du mig så tycker jag att du ska lägga mycket vikt på bilderna! Det är trots allt där du skapar dig en första uppfattning om objektet i fråga. Avskyr folk som lägger ut taskiga bilder där man knappt kan urskilja vad det är man tittar på. Eller allra mest folk som skriver saker i stil med " -OBS Skitig på bilderna" Har man inte vett att i alla fall tvätta hojen innan man tar bilder på den då ska man fan inte sälja alls.

Lägg upp minst ett par stycken bilder från olika vinklar och i bra ljus.

Sen är såklart utformningen av annonstexten också viktig. Som folket har påpekat innan: Var saklig och håll personliga åsikter utanför annonsen!

Lycka till! :tummenupp

Jo precis! Jag får se det som att om jag ligger jämt med de andra mopparna men att jag har lite tillbehör plus väskor så kanske man "tar min före" dom andra:)

När tycker ni att det är dax att smacka ut den då? Har haft lite funderingar på om man ska sätta ut den inom närmsta tiden så att folk kan "spana" lite. (jag vet ju att folk är inne på blocket och donar och tittar ofta på saker precis som en själv, ifall det finns något bättre) Då hinner man ju fundera och kanske fixa pengar osv i tid!! Vad tror ni om det?

Generellt är att vintertid är läget kallt / svårsålt och vår / sommar kan din hoj försvinna omgående beroende på rätt köpare.Undvik att blanda in sentimentala känslor som värderar hojen högre än familjemedlemmar när detta bara blir så himla patetiskt.Värdera din hoj beroende på skick / slitage utan allt för mycket fantasi när det redan finns gott om till salu mc.

Undvik även en rent fientlig inställning till eventuella köpare som att man inte ska ringa och snacka skit och begriper man inget så ring någon annan.Bara ett bevis på att säljaren förmodligen är osäker på vad han / hon egentligen sysslar med.Studera andra liknande mc som din egen och deras skick och pris.Med tanke på det minimala priset på en Blocket annons så borde det vara lätt att sätt in en till salu version och på så vis få reda på intresset på din hoj. :crash

Generellt är att vintertid är läget kallt / svårsålt och vår / sommar kan din hoj försvinna omgående beroende på rätt köpare.Undvik att blanda in sentimentala känslor som värderar hojen högre än familjemedlemmar när detta bara blir så himla patetiskt.Värdera din hoj beroende på skick / slitage utan allt för mycket fantasi när det redan finns gott om till salu mc.

Undvik även en rent fientlig inställning till eventuella köpare som att man inte ska ringa och snacka skit och begriper man inget så ring någon annan.Bara ett bevis på att säljaren förmodligen är osäker på vad han / hon egentligen sysslar med.Studera andra liknande mc som din egen och deras skick och pris.Med tanke på det minimala priset på en Blocket annons så borde det vara lätt att sätt in en till salu version och på så vis få reda på intresset på din hoj. :crash

Vettigt skrivet! Självkart är det så:) Och det där med bilder håller jag med om, brukar dock lägga upp en bild och erbjuda mig att mejla flera vid behov eftersom dom tar så jävla mycket för extra bilder när det gäller bilar iaf, men man kanske får tänka om där och lägga ut lite flera:)

"If you brake it you bought it." Bara skriva ett avtal innan för provkörning, och/eller begära någon form av förskottsbetalning. (ett högupplöst före foto eller två är alltid bra).
Jag skulle iaf inte vilja ha hojjen på verkstad för att fixxa saker när jag väl vill byta eller sälja bort av ngn anedning.
Å va du gör, glöm inte be att få se körkortet så du inte riskerar åka dit på att du låter någon obehörig köra.

Har bara positiva erfarenheter av både att sälja och köpa privat. Provkörning har aldrig varit några problem varken vid försäljning eller köp, då vi redan i förväg muntligt varit överens om att köp ska ske såvida det inte är några konstigheter vid provkörning. Provkörning är ju ändå det sista man gör innan affär. En muntligt "you break it, you buy it" har räckt, samt med plånka/körkort/fru i pant under körning.

SMC har ett väldigt bra kontrakt man kan använda vid försäljning.

Är priset rätt så blir hojen såld. Ha lite marginal för prutning.

Tänk på att vid provkörning gäller INTE stöldskyddet i försäkringen!

jag bryr mig inte ens om att läsa en annons om det inte finns bra bilder.
skriv med extrautrustning samt om orginalsaker finns kvar, t ex orginalblås, blinkers
servicebok, hur lång tid det är var på garantin.

du kan ju alltid kolla igenom olika annonser på blocket och se vad andra brukar skriva och se om du kanske saknar någon info i deras annonser.

sen kommer det tråkiga, om du säljer en eftertraktad hoj kan det vara smart att ha ett tillfälligt nummer så din adress inte dyker upp om man söker på det.

my two cents. lycka till!

Blocket är da shit när det gäller privatförsäljning av mc. Sälja via handlare är precis som du skriver dyrt utan att ge nåpot speciellt mervärde. Som att köpa av handlare ungefär enligt mitt sätt att se saken...:rolleyes:

MC är lika mycket säsongsvara som Webergrillar och båtar -det är låg omsättning på vintern, inte minst för att det inte går att provköra. De köpare som finns förväntar sig "vinterpris" och säljare som inte har fogden efter sig och bara MÅSTE bli av med skroten ja de tenderar att begära överpriser; det kan ju finns någon som inte har koll och bara inte kan vänta till våren....Annars brukar det braka loss april-maj, då är såväl utbud som efterfrågan som störst.

Några tips:

*Beskriv hojen sakligt och var ärlig med skicket i annonsen. Ju mer annonsen låter som en sexnovell desto mindre trovärdig blir du. Lista alla tillbehör men skippa vad de kostat dig eftersom du aldrig kommer att få tillbaka pengarna på ett Akrasystem för 35k eller dina Valter Moto rearsets.
*Din hoj är inte värd en spänn mer än vad en köpare är villig att betala. Vad är ett rimligt pris för just din hoj? Kolla andra ex och jämför. Det kan svida att inse fakta men det vimlar av överprisade beghojar. Är du allvarlig med att du vill sälja så sätt ett vettigt pris och prutmån.
*Undvik alla slutkommentarer om "testpiloter och drömmare" "har du inga pengar så ge fan i att störa mig", det ger bara ett osympatiskt intryck och kommer sannolikt att skrämma bort fler seriösa spekulanter än oönskade.
*"Prutat och klart" är helt meningslöst att skriva såvida inte ditt pris ligger 10k under alla hojar i motsvarande skick (vilket alla inte kommer att ha koll på) 99% försöker ändå pruta. Däremot brukar jag vara tydlig med att prutning sker på plats, inte via mail. Har varit med om ett antal köpare som trots att man kommit överens om ett pris via mail försöker kapa ett par tusenlappar till när man väl träffas. Sånt ruttnar jag på.
*Ju fler bilder, desto bättre. Gärna med skärpa och ljus:D Folk som skriver "ledsen för de suddiga bilderna i mitt (mörka) garage, har inte haft tid att fota" är antagligen inte så angelägna om att sälja öht. Likaså dem som inte "hunnit tvätta men lovar att hojen är mint cond....":gnissla
*Ang provkörning: skulle du själv köpa en hoj utan att provköra? Förmodligen inte. Då är det också svårt att vägra en spekulant samma möjlighet. En del begär köpeskillingen i handen innan provkörning vilket jag tror är ett av de säkraste sätten att skrämma bort seriösa spekulanter. Jag brukar däremot kräva att spekulanten skriver på ett avtal där det tydligt framgår att alla skador som kan tänkas uppkomma under den tidsbegränsade provkörningen dag x kl y med hoj z betalas till fullo av spekulanten. Vill vederbörande inte skriva på, då blir det ingen affär. Nycklar, körkort eller flickvän i pant i alla ära men utan ett papper undertecknat av spekulanten lär det bli svårt att driva någonting rättsligt om det skulle skita sig (vilket händer....)
*När du träffar en potentiell köpare så lita på magkänslan. Verkar det vara en person som du skulle kunna göra affärer med? Har han koll på hojar eller är han bara ute och drömmer? En seriös spekulant kommer att pumpa dig på info så ta tillfället i akt att få kläm på vem du har att göra med. Det är ingen fool proof metod men brukar ge smidigare och snabbare affärer där både parter är nöjda.

Lycka till:tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...