Frågor kring nya skrotningspremien?

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
Såld
Tja jag undrar helt enkelt hur den kommer funka hörde någonstans att dom skulle öka den till 4000:- ?
Som tex om jag skulle åka till skroten me min 240gl ,1989. vad är det som gäller då?

//Jocke

2946932 Tja jag undrar helt enkelt hur den kommer funka hörde någonstans att dom skulle öka den till 4000:- ?
Som tex om jag skulle åka till skroten me min 240gl ,1989. vad är det som gäller då?

//Jocke
Det är bilar före 88 utan katalysator som senast varit i bruk för ungefär ett år sedan. Din 240 får du inga 4k för alltså tyvärr.

Det är bilar före 88 utan katalysator som senast varit i bruk för ungefär ett år sedan. Din 240 får du inga 4k för alltså tyvärr.

oki =/ besiktiga den o fick 4st 2,or men vette fan om jag orkar är väll inga egentliga fel på den förutom bromsslangar fram o bägge länkarmarna bak e det hål i. Samt att Hc Värdet på tomgång var typ 10* för högt vad kan det bero på?

//Jocke

Last edited:
2946947 oki =/ besiktiga den o fick 4st 2,or men vette fan om jag orkar är väll inga egentliga fel på den förutom bromsslangar fram o bägge länkarmarna bak e det hål i. Samt att Hc Värdet på tomgång var typ 10* för högt vad kan det bero på?

//Jocke
Trökit.

Nu minns jag inte om det va co eller hc-värdet men det kan hjälpa att rengöra luftfiltret och byta oljan.

När man skrotar nyare bilar än -88 får man väl inte ett öre enligt nya reglerna?

oki =/ besiktiga den o fick 4st 2,or men vette fan om jag orkar är väll inga egentliga fel på den förutom bromsslangar fram o bägge länkarmarna bak e det hål i. Samt att Hc Värdet på tomgång var typ 10* för högt vad kan det bero på?

//Jocke

avgasvärdena kan vara en riktig bitch! luftfilter, olja , stift e väl det första man ska ge sig på. är inte så kunnig på gammla volvo men har bilen lambda så kan den vara skrot.. sen finns det juh alternativa drivmedel som ger lite snällare värden :gnissla

1700 kan man få för bilar äldre än 17 år, de har har kört en skrotningsdrive nu ett par år, men om den fortfarande gäller är olika på olika ställen. Skulle precis skrota min 87:a när jag hörde om nya driven som börjar i Juni. 4000 för de gamla aset är väl typ vad jag skulle få om jag sålde den, och nu kan jag ta de nya sommar däcken till min andra bil, behålla vinterdäcken, plus lite annat småt och gott jag plockar av den.

Berättade de tför polaren som för itne så länge sen sålde sin gamla bli för 1500 :D Han kände sig lite snopen.

Just det, gäller bilar före 89 som saknar katalysator, bilen måste varit påställd sedan 31 Augusti -06.

Tänk på att pengarna tas ur en pott så "först till kvarn" gäller.
Hörde att det finns en hel del statligt & kommunalt ägda fordon som kommer att skrotas ut iom det här så VV har varit ganska optimistiska med hur länge pengarna kommer att räcka, dvs vänta inte till sista minuten för då blir det inga stålar, allt enl min lokale bilskrotare.

http://www.vv.se/templates/NewsPage____20280.aspx

nån som vet vilka krav det ställs på bilens skick vid själva skrotningstilfället? räcker det fortfarande att kapa ut ramnummret me vinkelslip, plocka loss plåtarna och sen få 4000pix för det? för vill ju inte bli av me bilen bara för man skrotar den ;)

nån som vet vilka krav det ställs på bilens skick vid själva skrotningstilfället? räcker det fortfarande att kapa ut ramnummret me vinkelslip, plocka loss plåtarna och sen få 4000pix för det? för vill ju inte bli av me bilen bara för man skrotar den ;)
Jaadu, undrar hur Vägverket skulle definiera en skrotad bil?
Det där blir nog en deal mellan dej och bilskrotaren med det "rymmliga samvetet" :D

Jag ska skrota en gammal Peugeot -87 gti den första juni. Pigg och trevlig motor som jag gärna skulle behålla, men detta blir sista chansen om man vill ha ut något för skrotning. När pengarna i bilskrotningsfonden är slut (när som helst efter 1 juni) så får man väl inte ett korvöre längre.

Det där är ett problem alla kommuner kommer att få slåss med.
När folk inte längre får ut pengar för sin bil så tenderar dom att dumpa dom ute i skogen.
Och då blir det upp till kommunen att bekosta hämtning och skrotning.

Jag hoppas att pengarna räcker länge, jag har ju just besiktat igenom min 88 så värdet är just nu 4300:- (jag har halv tank)

Men tar pengarna slut får jag väl köra den ett tag till och förpesta miljön.

Sverige är ju inte direkt kända för att motivera folk att köra nya och rena bilar.

Det är därför vi har europas äldsta och sämst avgasrenade bilpark, den billigast bil du kan äga och köra i sverige är en diesel-golf utan partikelfilter, medans en modern dieselbil skattas ihjäl så hårt det bara går, medans övriga Europa uppmuntrar folk att köpa moderna dieslar.

Det kan faktiskt löna sig att ringa runt till olika skrotar o höra. Ifall det finns något att plocka på bilen kvar o det är en hyffsad intressant bilmärke för skroten så går det att deala lite.

Bor i Linköping men åkte till Norrköping med min gamla 240 o fick bättre betalt. (iofs ett antal år sedan)

Det är därför vi har europas äldsta och sämst avgasrenade bilpark, den billigast bil du kan äga och köra i sverige är en diesel-golf utan partikelfilter, medans en modern dieselbil skattas ihjäl så hårt det bara går, medans övriga Europa uppmuntrar folk att köpa moderna dieslar.

Grattis miljöpartiet:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Säkert att det bara gäller bilar utan katalysator?
Jag hade tänkt skrota min gamla Bluebird -83 men den har kat.

Nyheter
Seriösa mc-kläder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu