Frågor kring ljuddämpare

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Hej alla!

Jag håller på med ett hojbygge och ska bygga ett eget avgassystem men köpa en bolt/slip on till det.

Hojen är en HD med 1200cc, (V-twin).

Funkar det med ett slipon till en 600cc hoj eller ska måste man ha något som är runt 1000-1200cc?
Vad är skillnaden på ett till 600 hojar och 1000cc hojar exempelvis?

Vad är "standard"-storlek på röret som går in i burken?

Uppskattar hjälp och tips!

Hej
Om du ska norpa en ljuddämpare från en radfyresportis, ta en ljuddämpare till en så stor motor som möjligt, ty det är till stor del volymen på de enskilda cylindrarna som dikterar vilket flöde ljuddämparen måste ha för att inte strypa motorn.

Som exempel. en 100-hästars twin måste ofta ha mer tilltagen ljuddämpare vad gäller intern volym och tvärsnittsarea, än tex en 100-hästars 600cc 4cyl sporthoj.

Vad gäller inloppsdiameter på ljudämparen på sporthojar har jag inte det i huvudet, men du säkert bra svar från andra här som kan såna hojar bättre än jag.

Ang Christophers tips om min byggtråd, så har jag där dokumenterat bygget av mitt avgassystem. Men det var en vinter för ett par år sedan, så du får gå tillbaks till vårvintern 2008 i tråden och leta.

Till din motor finns det även rätt effektmässigt vettiga 2:1 köpesystem. Tex Rinehart 2:1, devil 2:1 mfl. Till min motor fanns inget färdigt system som passar. Mina avgasportar sitter ju högre än på en HD-sportstermotor, plus att S&S-motorn mår bra av större headerdiameter än köpesystemens 1 3/4". Så jag hade ingen val än att låta beräkna och sedan bygga själv.

Last edited:
intressant post den sista pdfen.. ska lusläsas!
Ska rota ordentligt i din tråd med jörgen så kan jag nog komma på ngt smart!

Tack! (låt dock gärna fler åsikter komma!)

Intressant läsning!

När man ska stämma av systemet och ha ljuddämpare på (i ett 2-1 system) räknar man då från ventilens centrum till Y-röret där båda möts, eller till slutet av ljuddämparen?:confused:

När man beräknar headerlängd är det även i 2:1-fallet så att man beräknar längden från ventilcentrum till änden på kröken/headern, dvs punkten där avgaspulsen inträder i kollektorn. Man får sedan dra bort längden på avgasporten för den aktuella motorn.
Om inget annat anges i beräkningsprogrammet/formeln du använder.

En bra headerlängd på en sporstermotor som ska varva max 7000rpm och effekt-peaka vid ca 6000 rpm, är ca 33". Alltså att du bygger krökarna 33" långa. Det funkar oavsett om du ska bygga stepped headers eller 1 3/4" hela vägen till kollektorn

Last edited:
När man beräknar headerlängd är det även i 2:1-fallet så att man beräknar längden från ventilcentrum till änden på kröken/headern, dvs punkten där avgaspulsen inträder i kollektorn. Man får sedan dra bort längden på avgasporten för den aktuella motorn.
Om inget annat anges i beräkningsprogrammet/formeln du använder.

En bra headerlängd på en sporstermotor som ska varva max 7000rpm och effekt-peaka vid ca 6000 rpm, är ca 33". Alltså att du bygger krökarna 33" långa. Det funkar oavsett om du ska bygga stepped headers eller 1 3/4" hela vägen till kollektorn

Grymt Jörgen! Exakt svar på min fråga! Tack!

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo