frågor kring kortare bromshandtag

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
hej en liten fråga,
jag har sett att det finns kortare bromshandtag. till en r1 broms på r1 gaffel då

har ni grabbar någonsin provat dessa. kan tænka mig att det ær gøttt med tvåfingers grepp istællet før att langa hela handen øver bromshandtaget..
jag undrar vad nackdelarna kan vara med dessa??

tack på førhand rickard :Bugar

Det gäller bara att du är tillräckligt stark i 2 fingrar. Prova på det du har nu att maxbromsa med 2 fingrar längst in. På min cross tyckte jag det räckte med tvåfingers iaf.

Vill du ha bra känsla i bromsen så är det långa handtag som gäller om du frågar mig. Jag bromsar med 2 fingrar längst ut på ett långt handtag.

Bromsar alltid med två fingrar, men gör väl inget om resten av handtaget är kvar?

Bromsar alltid med två fingrar, men gör väl inget om resten av handtaget är kvar?

Detta ligger i stuntavdelningen. Och när man stuntar så brukar man korta av broms och kopplingshandtaget så att det inte går emot asfalten om man lägger den ner.
Har man kvar hela handtaget så finns ju risken att det går av längre inte så att det inte går att använda eller att fästet spricker, om vi nu snackar kopplingshandtag. Överslaget kan även spricka till bromspumpen osv.
Själv kör jag alltid med 1 finger på bromsarna.

finns på yamaha center och honda iaf gbg ligger på 899 tror jag,

Detta ligger i stuntavdelningen. Och när man stuntar så brukar man korta av broms och kopplingshandtaget så att det inte går emot asfalten om man lägger den ner.
Har man kvar hela handtaget så finns ju risken att det går av längre inte så att det inte går att använda eller att fästet spricker, om vi nu snackar kopplingshandtag. Överslaget kan även spricka till bromspumpen osv.
Själv kör jag alltid med 1 finger på bromsarna.

Oj, missa vilken del det va i.. :gnissla Glöm det :glömdet

Nu är ju inte detta mitt område, då jag inte stuntar osv.. Men jag kapade mitt befintliga handtag på en geggmoppe, så det blev "tvåfingers", funkade kanon och kostade sammanlagt 0:- :D Sen kan det ju iofs tänkas att man vill köpa kortare grepp för att få nån "blingig" färg på det, men vad vet jag.. :va

Vinkelslip tyckte jag funkade fint! Blev som nytillverkat!
Fördel: slipper att slå handtaget mot de andra fingrarna som du har kvar på styret
Fördel2: du kan knipa åt styret med de andra fingrarna medans du bromsar upp den på tvären.....
Fördel3: Mindre vikt! typ 1,23g !
Fördel4: Klarar sig bättre vid eventuell klotning!

Nackdel: Ojämt med vikt i hojen om du inte kortat kopplingen åxå.....
Nackdel2: Körskolorna kräver och vill att man använder hela handen....
Nackdel3: Blir den för kort så får du helt enkelt skita i att använda den.. kan dock kännas jobbig när du ska stanna bakom frugans bil kl 4 på natten efter en "liten" sväng med grabbarna....

Kunde inte låta bli =)

have fun!

Nackdel2: Körskolorna kräver och vill att man använder hela handen....

The what now?

Är helt frivilligt om du vill bromsa med 1-4 fingrar så länge du får stopp på skiten!

Jag tycker de korta handtagen är sköna då de även kopplingshandtaget är justerbart+ man slipper klämma ring och lillfinger! Det finns en uppsjö med märken t.ex. gilles xtreme, crg, titax, pazzo!

Dom kör med hela handen broms och koppling. Men det är för att DOM ska kunna se vad du gör.
Sen vad du gör när du har tagit kortet spelar ingen roll. Om du vill bromsa med fötterna i marken. Allt handlar om att få stopp på skiten.
Farbror polisen kommer inte direkt att säga till dig. Ap ap ap ap.. Du bromsa inte med hela handen. Nu blir det böter.

okay. men jag är gammal freeride cyklist är van vid at köra med ett finger på bromsen. men det är inte riktigt samma sak med motorcykel självklart, men två finger känns gott. jag känner bara att det känns som man förlorar mycket när man håller fingrarna eller hälften utav dom på handtaget. sen när jag behöver måste jag först föra fingrarna över handtaget, se till att jag sätter dom rätt o sen bromsa. för man kan ju inte köra med hela handen över bromshandtaget hela tiden , tänk om man tappar fokus (vilket man gör hela tiden,men ingen erkänner) en sekund kör på ett litet gupp, eller nåt skit på vägen som inte skall vara där. då är det ju risk att man tappar fästet helt om handtaget, kör man två finger så kan man ju ha dom på bromshadtaget mesta tiden, sen slipper man ju hela proceduren med att föra över fingrarna vid inbromsning som spar en eller två värdefulla sekunder. samtidigt som man ändå griper om handtaget med resterande tre ifall det skulla skumpa till :) eller har jag fel

idag blir det:banana fest

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP