Frågor kring Kawasaki Z250 veteranhoj!

yz_gucci

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2021
Hoj
Yamaha YZ 125 -18, Kawasaki KX 250 -03
Hej!

Det är så att jag planerar köpa en motorcykel som har gått runt i släkten. Det är en Kawasaki Z250 1981.

Jag tycker den är extremt fin och fräsch då den knappt blivit använd och endast stått mestadels av sina år. Jag tänker använda hojen men inte dagligen. Jag tänker lite kring hur man får tag i delar och tillbehör till en sådan gammal hoj?

Om jag tillexempel råkar paja en packning på dämparen fram och de läcker dämpningsolja eller att vevlager skär är det kört och är det bara att skrota? Hittar ingen hemsida som säljer mc delar till den. Därför tvekar jag om jag ska köpa den eftersom de finns inga delar ute om något skulle gå sönder.

Borde ja köpa den? :) ser identisk ut med bilden nedan. Får den för ett bra pris.
 

Bifogat

  • EFE06769-55EF-4DB3-A348-9213088EA0FF.jpeg
    EFE06769-55EF-4DB3-A348-9213088EA0FF.jpeg
    77 KB · Visningar: 51
Snygg hoj! :tummenupp
Finns säkert delar om du söker på ebay.de eller cmsnl.com.
 
  • Gilla
Reaktioner: Teo
wemoto.com har säkert en del också.
Tror dock de ligger i UK så du får räkna med lite extra avgifter om du handlar därifrån. Har bra erfarenheter både av dem och csmnl.
 
Finns de som gräver upp bilar ur marken och renoverar dem till nyskick. Ingenting är omöjligt. Lite av charmen att fixa grejer som inte går att få tag i. Men helt strandsatt behöver du nog inte vara. Som tidigare sagt finns det kontaktnät även för dessa delar.
KÖP! Var rädd om den, troligtvis kommer den rulla på många mil om du sköter om den.
 
Det var en rätt vanlig hoj så det mesta i slitageväg går nog att leta fram. Jag åker 50-talsjärn och kan lösa alla delar på några veckor.
Körde en del z250 i början av min karriär och den var förvånansvärt tung för sin lilla storlek och fruktansvärt trött. I övrigt var det en ganska trevlig bekantskap.
 
Jag hade en gång en Suzuki GSX 250, samma typ av hoj som Kawan. 27hk vid 10000rpm, 6 växlar och som sagt, tung, klumpig och väldigt seg. Den hade svårt att hänga med i vanlig trafik, jag hade den mest för att pendla till jobbet på 50/70-vägar där den fungerade hyggligt. Bra kvalitet, lättkörd och trevlig annars. 250-klassen dog ut rätt snabbt när försäkringsklasserna gjordes om på 80-talet och ersattes därmed av 400cc, en betydligt med användbar storlek. Dessa gamla 250cc är inte särskilt populära, utom möjligen hos äldre herrar som haft en själva.
Vanlig slitdelar är inga problem att få tag i, ska det renoveras finns nog en hel del på ebay där jag köper delar till mina hojar av samma datum.
 
Frågan är väl om du gillar hojen?
Finns det ett känslomässigt band till den p g a släkten?
Kostar den några tusenlappar?
Jag skulle aldrig betala mer än 3-4 tusen för en sådan, om jag kunde hitta ett användningsområde för den.
 
Delar är nog inga problem, ofta satt det samma delar på andra modeller.
Ett fel som kan kosta är om Förgasarmembranen är trasiga.
Man behöver inte söka delar utomlands, Part Sweden(Lelles) har delar din närmsta Kawasaki handlare kan också skaffa.
Sedan kan man hitta delar hos Mc skrotar.
Gå med i Mcveteranerna så finns det Märkeskonsulenter att fråga.
Där kan du även träffa på andra som äger en likadan Motorcykel.
Så bara köp!
 
Om hojen är i riktigt fint skick, du får den billigt, du vill ha den och har plats för den så är det väl bara att köpa?

Känns ändå som en mysig moppe att åka till glasskoisken eller stranden med.
 
Utseendemässigt påminner den om alla andra 2-cyl twinnar från tidigt 80-tal. För den som gillar stilen skulle det vara värt att satsa på en 400, en 250 tröttnar Ts på efter en vecka. Avstå, om det inte finns känslomässiga band eller om pris och skick är fantastiskt.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top