frågor kring kamspännare

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Hoj
äss
tänkte kolla igenom ventilspel och skick på kamkedjan på min thunderace.

vad jag sökt runt och läst så kan man ta loss spännaren och kolla hur mycket den justerat ut sig och avgöra skick på kedjan efter det.

men nu till lite följdfrågor:

-om jag bara tar ut spännaren, vad lossnar på insidan? finns det risk att något faller ner i vevhuset?
-slackar kedjan bara till på den sidan eller kommer kam/vev flytta på sig direkt?
-spännaren ser ut att gå igenom nånting, en svart mojäng. det verkar vara en grej som hör till kylsystemet, men är det nåt man behöver demontera?

-finns det nåt annat som jag bör byta när jag ändå håller på?

Bifogat

• Bild(27).JPG
    Bild(27).JPG
    48.4 KB · Visningar: 85
Jag skulle vara lite skraj för att lossa sträckaren, och sedan sätta tillbaka den utan att ha tagit bort ventilkåpan. Känns som man gärna vill se att kedjan ligger som den ska innan man startar motorn. Sen skulle jag tro att det är nödvändigt att ta bort ventilkåpan ändå i ditt fall, för att kunna mäta kamkedjan ordentligt.

PacMan skrev:
2184371 Jag skulle vara lite skraj för att lossa sträckaren, och sedan sätta tillbaka den utan att ha tagit bort ventilkåpan. Känns som man gärna vill se att kedjan ligger som den ska innan man startar motorn. Sen skulle jag tro att det är nödvändigt att ta bort ventilkåpan ändå i ditt fall, för att kunna mäta kamkedjan ordentligt.

som jag skrev, ska kolla ventilspel och sådan samtidigt. men spännaren sitter ju en liten bit ner i maskin, av sprängskisser att döma så sitter nån skena på spännaren. det är sånt jag undrar om det kan lossna och falla ner.

Jaha, OK. Jag kan inte säga säkert hur det är på just din maskin, men att något skulle lossna på insidan när du plockar bort sträckaren låter otroligt.

PacMan skrev:
2184405 Jaha, OK. Jag kan inte säga säkert hur det är på just din maskin, men att något skulle lossna på insidan när du plockar bort sträckaren låter otroligt.

Om kamaxlarna står i "fel" läge när man tar bort sträckaren kan/kommer kamkedjan kugga över väldigt lätt. Rätt sätt är att ställa cylinder 1/4 i övre dödläget, då är chansen minimal att något kuggar över.

två problem som dök upp när jag var nere och spanade i garaget.

sitter ett litet lock för "fönstret" som visar tändläget på thunderacen, ett stort spår i locket skvallrar om att det ska skruvas bort, men den verkar vara för tunn för att ha gängor. hur får man bort skiten? den verkar inte vara gängad, men sitter ändå som berget. skruvmejsel biter inte och jag vill inte paja den.

provade lite med bladmåttet och upptäckte till stor besvikelse att biltemas bladmått inte går in i den mellersta öppningen i kamöverfallet. dvs man kan inte mäta den mittersta insugsventilen. nån som har tips på vart man kan få tag i bladmått som funkar, helst till vettigt pris?

Plåtsax, klipp till ditt eget ventilspelsmätarmått av biltemagrejen. Slipa av klippkanten efteråt innan du börjar mäta.

andersbrink skrev:
2199412 Plåtsax, klipp till ditt eget ventilspelsmätarmått av biltemagrejen. Slipa av klippkanten efteråt innan du börjar mäta.

tanken passerade i huvet, men det var just kanten jag vart väldigt skeptisk mot. hur man än gör så kommer ju bladmåttet böjas till lite, och är den lite rund i profilen ens, så stämmer inte måttet längre :(

tog loss kamspännaren igår och vart lite fundersam.

hur kollar man om den är slut? vad är det som tar/kan ta slut på spännaren? fjädern?

gjorde nog fel när jag tog ut den. skruvade inte ur fjädern utan tog ut själva spännaren, den hade anspänning och hoppade ut av sig själv. kan man ta det som tecken på att den inte varit hela vägen ute?

innan jag tog ut den, så kände jag på kedjan, vilken var spänd, men efter att jag skruvat in den igen, så kändes kedjan aningen slappare. ska den få upp nåt oljetryck för att justera in sig? eller kommer den justera in sig när motorn går?

Bifogat

• Bild(48).jpg
    Bild(48).jpg
    31.1 KB · Visningar: 54
Det vanliga är att spännaren har en backspärr sas, den kan bara gå ut men inte in. Det betyder att så fort
motorn går igång så kommer den hoppa ut till spändaste läget på kedjan och stanna där.

Sen finns det varianter som håller emot bara med oljetryck oxå.
/u

ulf_lundin skrev:
2233647 Det vanliga är att spännaren har en backspärr sas, den kan bara gå ut men inte in. Det betyder att så fort
motorn går igång så kommer den hoppa ut till spändaste läget på kedjan och stanna där.

Sen finns det varianter som håller emot bara med oljetryck oxå.
/u

i den här sitter det två fjädrar, den ena inuti den andra. kunde inte se om det skulle komma in olja där också, mer än det som stänkt upp. hade bakhjulet uppe, så jag drog runt motorn ett par varv och kunde höra ett distinkt klick från spännaren. trots det kändes inte kedjan riktigt lika spänd som innan.

är jag orolig i onödan och det justeras när jag startar motorn eller borde jag hämta en ny spännare alt. göra nåt annat?

Låter som spännaren funkar som den ska. Det rycker mycket mer i kedjan när motorn går, så spännaren hoppar
nog ett hack till eller så. Och ger därmed en mer spänd kedja.

Det är ju den andra delen av kedjan som drar runt kammen och spännarsidan är den slappa sidan.
Det rycker iofs där oxå, men inte lika mycket som på dragsidan.

Tänk dig en cykel m kedjeväxel.....
/u

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!