Frågor kring kam och vevgivare r6/r1

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vi håller på och grejjar med vad jag tror är dom tre hallgivarna som sitter på en R6 2003.

En till hastighetsmätningen i låda (3 kablar) tractioncontroll
En till kammen (2 kablar)
En till veven (3 kablar)

Kam och vev för att slippa "waste spark"

Läste att vissa givare har två jord och en signal, men till vilken anledning att ha två jord?

Håller på att koppla in vipec stysystem på en R6

Hjulet på veven som idag har tre kugg kan man väll kalla det ska bytas till 32 eller 62 kugghjul.

Skickar en sånhär givare en signal för varje kugg och ett avbrott då där kuggen saknas eller skickar den då det saknas?

60-2 hjul vad menas med det?

Hoppas någon kan hjälpa oss, säkert någon turbo byggare som sitter på denna info. Jo eftersom kopplingsschemat går alla dessa 2 och 3 kablar rakt in i boxen är de inte lätt att gissa heller.
 
någon borde kunna detta:)

Om det är Hall givara så har du ju en + och en signal iaf. lättast är ju att mäta vilken som är vilken med en vanlig ohm-mätare.

Om det är VR-givare så genererar dem ju en lite spänning istället när kuggen passerar.

Både en hall och VR skickar signal när kuggen passerar, från en hall får man en fyrkants "våg" och då triggar man oftast på upp eller ner gången dvs kuggens fram eller bak kant.
På en VR får man en sinus puls och då brukar man trigga på noll genomgången dvs kuggens mitt.

Ett 60 -2 hjul betyder ju att det är ett 60 kuggars hjul där 2 kugg är bortslipade så det borde ja 58 kugg. Det du har på veven med 3 kugg borde då vara ett 4-1?

Kam drevet kan även användas för sekvensiell bränsle insprutning om insprutet klarar det.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top