Frågor kring delar till Kawasaki Z400

Higge79

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2012
Hoj
Ingen för tillfället
Hej.

Ärvde en Kawasaki Z400 -83a (se länk för bild, http://www.mcpoolen.se/images/mc/82/kawasaki/z400r/bla-sida.gif) efter farsan, och eftersom det inte är en jätterolig/snygg hoj i originalutförande, så vill jag "rätta till" lite på den, och då har jag lite frågor.

1. Om man tar bort framskärmen så rekommenderas av vissa att man ska sätta en liten båge/stag mellan gaffelbenen för att stabilisera dessa, vad kallas en sådan?

2. Passar 2-1 avgassystem som sitter på tidigare versioner, t.ex. på en -79, på min?

3. I en tråd från 2006 konstaterades att bilprovningen accepterar att man tagit bort bakskärmen, gäller detta än?

Tack på förhand!

Detta besvarar inte dina frågor, men jag tycker nog att du ska behålla den som den är. Ta ut den på fina söndagar för en lugn tur ner till lokala kiosken för en kaffe och tidning i solen.

Behåll den som far din tyckte om den.

Nu har ju inte jag läst hela tråden, men jag lutar nog mot att du skall vänta lite med att sätta kapen i farsans hoj.

Hur mycket har du kört själv? Hur mycket har du meckat med hojar hittills?
Du ställer frågor som oroar...

Det är inte världens mest attraktiva modell, det är sant - men den representerar trots allt något sorts värde - som fungerande och komplett hoj.
Som halvfärdigt objekt? Inte så mycket.

Att tvingas sälja av farsans gamla garagehoj halvfärdig - eller i värsta fall smyga resterna av den ner i containrarna på återvinningsstationen kommer att smaka surt i decennier.

Behåll hojen tills vidare, och köp ett snorbilligt objekt någon annanstans som du kan provbygga på.
Man kan fortfarande FÅ gamla sura -80 talare som står i vägen i folks garage.

Gör klart den hojen, och känn sedan efter om du vill gå vidare med gubbens hoj.
I all välmening.

Håller med alla - behåll som den är!

Har kört en sån, hade den en kväll och gled runt på småvägarna utanför stan och den var mysig att puttra runt med. Men som sagt, behåll som den är, en Z 400R blir inte "ball" vad man än gör. :)

Släng Krauser-hållaren och behåll cykeln helt original, världen är full av sönderkapade rariteter !!

Jag kör en såndär nästan dagligen, bättre arbetsåsna finns inte.

Ja jag är med på hur ni tänker, och håller mestadels med om vad ni säger. Och jag har inte tänkt kapa något, bara byta ut originaldelar för att spara dessa till eventuell försäljning.

Farsan hade inte ägt den länge, han hade hade fått den billigt av en granngubbe som hängt på all möjlig skit; Extraljusramp, kromdiamanter, extrabågar m.m. Jag har förmodligen skruvat loss säkert 10 kg bjäfs utan att ta bort någon originaldel.

Ett 2-1 system vill jag ha för att spara något kilo och få lite bättre effekt, rent estetiskt är den där blaffiga sadeln det mest akuta. Eventuella lackjobb kan jag leja till lillebror som är lackerare och har en komplett billackering till sitt förfogande.

Jag tycker den är perfekt att sätta egen prägel på. Sänk framlyse+mätarhus. Sy en tunnare sadel och väck med framstänkan.

Känns det bra så fortsätt, så här långt har inget förstörts.

Detta är ingen evergreen till hoj, som är värd att bevara i original.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti