Frågor kring A2 körkort.

Biglipa

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2022
Hoj
YAMAHA YZ125 2018
Hej alla på sporthoj. Jag startade en tråd tidigare där jag snackade om att jag vill göra min oreggade YZ 125 till supermotard med SM fälgar och köra gata! Många blev arga och tyckte det var en idiotisk idé. Jag har blivit av med mitt AM körkort för jag körde 50cc trimmat och jag har även blivit av med A1 körkort för jag stegrade framför en polis jag stannade för ja trodde jag skulle bara få böter men pga prövotid så blev ja av med det.

Man kan inte ha lite skoj utan att bli av med körkortet. Känns meningslöst att ta om körkort igen för det känns som jag kommer bli av med det igen, pengar i sjön varje gång. Jag är 18 och kan ta A2.

Jag hatar ta körkort, när jag tog bilkörkort så gnällde 50 åringarna på Trafikverket att jag motorbromsade för lite och inte körde miljötänkt jag kuggade pga det fick åka hem 3 timmar från Borås till Stockholm och 1300kr i sjön.

Nästa tid fanns 5 månader fram. Hur ska man kunna ta körkort när Trafikverket knappt har några tider lediga.

Jag planerar på att ta A2
Stegen till A2
Risk 1
Risk 2
Teori
Uppkörning


Jag har endast kört crossar/enduro hojar och känner mig obekväm på MT-07or och andra gatu hojar som är gjorda för gata. Därför har jag dåligt självförtroende om jag klarar ens en uppkörning med en ovan hoj.
Får man möjlighet att göra Risk 2 och Uppkörning med en egen hoj om jag tar med mig den i skåpbilen?

När jag tog A1 körde jag en Duke på uppkörningen och Risk 2 och det var 2 år sen nu när jag sätter mig på en duke så känns det konstigt kanske för jag växt.

Jag vill inte övningsköra på en trafikskola då det är så satans dyrt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Med all respekt, det låter som att du kanske ska vänta lite med att ta A2-kort, och under tiden fundera lite på det här med konsekvenser av sina egna handlingar och livet i stort?

Att du slangar framför en polis, och stannar för att du trodde att du bara skulle få böter, kan man ju tolka som att du hade tänkt dra ifrån polisen, på en 125a. Var det dessutom på din oreggade hoj så är det inte så konstigt att dom plockar dig och kortet. Och det har inget med prövotiden att göra.

Att köra motorcykel kräver väldigt mycket koncentration, och en hel del mognad vad gäller riskbedömningar och att hantera dom situationer som dyker upp i trafiken, oavbrutet. Din attityd ger intrycket av att det du gör är forcerat rakt igenom, det ska vara enkelt och inte kräva någon ansträngning. Det är ingen bra kombo när man kör hoj.

Ta kortet, LÄR dig KÖRA hoj, inte bara klara uppkörningen, och kör försiktigt, så att du klarar första åren, sen kommer du att ha ett långt hojliv framför dig. Och busar gör vi alla, men på rätt ställen ;)
 

Biglipa

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2022
Hoj
YAMAHA YZ125 2018
Att köra motorcykel kräver väldigt mycket koncentration, och en hel del mognad vad gäller riskbedömningar och att hantera dom situationer som dyker upp i trafiken, oavbrutet. Din attityd ger intrycket av att det du gör är forcerat rakt igenom, det ska vara enkelt och inte kräva någon ansträngning. Det är ingen bra kombo när man kör hoj.

Ta kortet, LÄR dig KÖRA hoj, inte bara klara uppkörningen, och kör försiktigt, så att du klarar första åren, sen kommer du att ha ett långt hojliv framför dig. Och busar gör vi alla, men på rätt ställen ;)


När jag hade A1 så hade jag en Exc 125 med cross däck. Du säger att jag ska lära mig köra hoj? Bara för att du är en Boomer som kör hoj med njurbälte och får ryggskott efter varje farthinder du kör över. Skaffa dig en permobil istället med den där attityden. Hahaha
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När jag hade A1 så hade jag en Exc 125 med cross däck. Du säger att jag ska lära mig köra hoj? Bara för att du är en Boomer som kör hoj med njurbälte och får ryggskott efter varje farthinder du kör över. Skaffa dig en permobil istället med den där attityden. Hahaha
Ok boomer.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Köra hoj är en sak, hantera trafiksituationer en annan.

Som jag tolkar ditt resonemang så är din tid att köra hoj på gata inte kommen än. Önskar på inget sätt raljera eller göra mig lustig. Men du behöver sitta ner i lugn och ro med någon som faktiskt vet bättre.
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
När jag hade A1 så hade jag en Exc 125 med cross däck. Du säger att jag ska lära mig köra hoj? Bara för att du är en Boomer som kör hoj med njurbälte och får ryggskott efter varje farthinder du kör över. Skaffa dig en permobil istället med den där attityden. Hahaha
Ta inte illa upp, men att du väljer att svara på detta sätt istället för att läsa svaret ordentligt och ta in budskapet som förmedlas, vittnar om att du sannolikt inte är mogen nog att ha körkort ännu. Som sagt, att kunna hantera hojen är en sak men att köra med förstånd, förutseende och med kunskap om trafikreglerna är något annat.
Stressa inte, du är ung och har gott om tid på dig att ta körkort i framtiden.

(Och du hade blivit av med körkortet även om du inte hade haft prövotid, överträdelserna bedöms på samma sätt oavsett hur länge man har haft körkort)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hahahaha, alltså vilken underbar trådstart. Det är ändå uppfriskande med en så total avsaknad av självinsikt och konsekventänk. Jag hoppas du mognar någon gång och att du lyckas ta ditt körkort men just nu låter det som att du bör hålla dig till motorcykelkörning i tv-spelsform :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
(Och du hade blivit av med körkortet även om du inte hade haft prövotid, överträdelserna bedöms på samma sätt oavsett hur länge man har haft körkort)
Nja, det är väl så att återkallelser i der flesta fall får gäller under en begränsad tid när man har tagit sig igenom prövotiden men att återkallelsen är automatiskt permanent och leder till omtag av körkort om det sker under prövotiden?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nja, det är väl så att återkallelser i der flesta fall får gäller under en begränsad tid när man har tagit sig igenom prövotiden men att återkallelsen är automatiskt permanent och leder till omtag av körkort om det sker under prövotiden?
Så är det, men dom drar inte in kortet lättare under prövotiden, en fortkörning på 10kmh gör tex inte att man blir av med kortet. Däremot kan alla bli av med kortet om man frekvent blir tagen för fortkörningar, det är en bedömning Länsstyrelsen gör.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Antingen ät TS årets SH-troll eller bara någon som behöver hjälp med sitt liv.
Svårt att avgöra vilket.
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Nja, det är väl så att återkallelser i der flesta fall får gäller under en begränsad tid när man har tagit sig igenom prövotiden men att återkallelsen är automatiskt permanent och leder till omtag av körkort om det sker under prövotiden?
Jag kanske uttryckte mig otydligt, det var just så jag menade. ⬆️
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Denna tråd doftar verkligen SH anno 2003!
Allt det jag inte gillade med SH då iofs men i lagom doser är det en trevligt nostalgisk doft.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hej hur funkar detta så kallade internetet. Man måste vara försiktig på internetet?
Mvh Kurre/Kurt
Du kanske finner det du söker på twostroke rider. Se mognad graden ligger där iallafall.

Ingen är tyken mot det utan rädda om dej, alla verkligen alla vurpar krockar någon gång o utgången av den vurpan o krocken beror till stor del av hur man reagerar o beter sig i trafik.

Det finns trådar om folk som brutit ryggen i 40 km. Det finns trådar om alla vänner o hoj bekanta som vi tyvärr har mist och idag endast finns som minnen.

Jag har själv massor med brutna ben i kroppen efter vurpor, jag har 1 bekant som sitter i rullstol med bruten rygg, 1 bekant med ett ben som läkare har opererat av o till under 5 år för att rädda. 1 bekant som klippte av foten mellan hoj o ett träd som går o haltar med sned fot och 4 cm kortare ben.

Det är sådana här saker som vi försöker få dej att förstå, som ung värker det inte i kroppen men när man passerar 40 o uppåt så värker det i kroppen av alla skador. O jag har tävlat på hög nivå i Mx eller motor cross i ett desenium där av benbrott både här o där..
 
Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
TS är nyreggad på SH och har skapat redan 2 obegripliga trådar så det är helt klart ett TROLL som vill reta upp SH forumet. Är det inte ett TROLL så skulle jag inte vilja ha den personen ute på vägarna.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top