Frågor inför vintern?

Jag tror att det skapar mer problem än utan.

MC-kapell ligger ju tätt emot hojen och värmer du då upp den då och då under kapellet så borde det skapa fukt som inte ventileras bort så lätt = risk för rost.

Det är bättre att det är några minusgrader än några plusgrader.

skulle tro att det är bättre om du låter värmaren stå helt vanligt någonstans i garaget, så att det håller sig på + iställer för - grader...

alltså låt den stå hellst i mitten på golvet eller nått..

och hojjen så att den inte får någon direkt värme på sig, av den där mak-apären..

Misstänkte att det kan bli problem med fukt å sådant. Problemet e att det e garage länga med hönsnätt mellan garagen å har för mig att man inte får sätta upp en vägg mellan pga om det skulle börja brinna måste brandkåren kunna ta sig från det ena till det andra garaget. Kan ju bli svårt att få 30 garage frostsäkra med en sketen frostvakt från biltema :)

Misstänkte att det kan bli problem med fukt å sådant. Problemet e att det e garage länga med hönsnätt mellan garagen å har för mig att man inte får sätta upp en vägg mellan pga om det skulle börja brinna måste brandkåren kunna ta sig från det ena till det andra garaget. Kan ju bli svårt att få 30 garage frostsäkra med en sketen frostvakt från biltema :)

Isolera mot de andra garagen genom att hänga upp filtar. Hindrar inte brandkåren, ger insynsskydd samt isolerar :tummenupp

/R

Varför måste du ha plusgrader åt hojen då?

Slå i glykol innan vintern, kolla så att glykolblandningen klarar -30, sedan kan du sova lugnt

Slå i glykol innan vintern, kolla så att glykolblandningen klarar -30, sedan kan du sova lugnt

Helt klart enklaste, och billigaste, lösningen. Har själv, nästan, alltid förvarat i kallgarage.

/R

Jag trivs inte när det är skit kallt. Har fått för mig att hojen inte heller gör det. Men det e självklart det ska den ju klara :huvet
Tyckte att det där med frostvakt lät smart för då klarar man ju sig ifrån den värsta kylan.

En liten KTM får du ju rum med bakom soffan! :tummenupp

Ha ha jo när jag hade min förra KTM som var en 640SM var jag riktigt sugen på att ta upp den i vardagsrummet å pynta den som en julgran. Men nu kan det blir riktigt tajt då den nya 950SM e nästan dubbelt så stor :näsblod

Last edited:
Jag trivs inte när det är skit kallt. Har fått för mig att hojen inte heller gör det. Men det e självklart det ska den ju klara :huvet
Tyckte att det där med frostvakt lät smart för då klarar man ju sig ifrån den värsta kylan.

Ähh, jag skrapade is från sadeln på min hoj i söndags, nog tål dom det, jag tror faktiskt att det är värre att ha en frostvakt som slår till och från.

Fast jag vinterförvarar i varmgarage normalt.

Jag lånar tråden lite. vad skall man göra med sin hoj inför vinterförvaringen?. jag kommer i år att ha min hoj i ett helt ouppvärmt garage. det enda som kommer att finnas är någon form av kemisk avfuktare för att få ner luftfuktigheten lite.

Men vad skall göras med hojen förutom det självklara som o tvätta o vaxa den?

oljan. byta? topp fylla den?

Bromsar. trycka ut kolvarna maximalt i oket?

Kör själv med förvaring i kallgarage även om det skulle vara skönt att ha plusgrader ifall man vill meka lite.

Har även testat vinterförvaring utomhus utan kapell två vintrar men rekommenderar inte det.... Så länge det var minus och hojen var snötäckt var det inget större problem men när våren kom med varierande plus o minus så kom också rosten.... Men den startade utan problem i alla fall. :)

Last edited:
oxiderar inte aluminiumet om det pendlar mellan varmt -kallt blir väl som en bellägning inuti oljan ? det här skulle jag iaf göra under vinterförvaring,, sista tanken slår man i ngn form av smörj för insprut /förgasare,, står jag i kallgarage vilket jag inte gör så fyll upp tanken , töm fuggarna,, kör motorn på tomgång , byt olja så du får bort sura förbränningsrester.har du en gammal hoj , kan du skruva bort stiften och hälla ner en kork olja så det blir lite extra smörj, har säkert glömt ngt men det finns ju en hel del kunskap här!!

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage