Frågor, hjälp kan någon svara på dessa..

frankson

Mr Frank
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
zx10r -06
Jag har en Fazer, (1000cc) som jag köpt för några månader sedan. Bytte olja och filter för att allt skulle kännas bra. Jag visste inte om förra ägaren kört med syntet eller ej så jag körde i delsyntetsolja som jag hört skulle vara det rätta om man inte visste vad som varit i tidigare. Växellådan har blivit mycket mer bångstyrig tycker jag mig kunna känna. Hårdare på något vis..Kan detta bero på att jag har en delsyntetsolja eller vad kan det annars vara? Om man har för lite olja i cykeln, förstår jag att det inte är bra..men vad händer om man skulle ha 0,5dl för mycket:confused:

Kan man gå tillbaka till en vanlig olja efter att man använt en delsyntetsolja??:huvet

Jag tycker mig också höra något "metalliskt" ljud som jag ej hört förut, som kommer enligt vad mina öron lyckas snappa upp, från det främre drevet? Kan det bli så när det börjar bli slitet, eller vad kan det annars vara,,,ett skorrande metalliskt ljud tycker jag tt det låter som..

Ber om ursäkt för vad som kanske kan ses som nybörjafrågor, men alla är vi nybörjare någon gång....:)

En halv dec för mycket gör inget.
Har själv upplevt att vissa oljor har den egenskapen att vxl-lådan känns mer oprecis.
Du kan byta olja hur många ggr du vill,det gör inget,men kostar ju.
Vad har du hällt i,fabrikat o viskositet?

En halv dec för mycket gör inget.
Har själv upplevt att vissa oljor har den egenskapen att vxl-lådan känns mer oprecis.
Du kan byta olja hur många ggr du vill,det gör inget,men kostar ju.
Vad har du hällt i,fabrikat o viskositet?

Shell Advance VSX Syntetic based motorcykleoil 10W-40.
Det går alltså att byta till en ej syntetisk olja efter att jag nu har en sådan i cykeln? Visst bör jag byta filtret då också??

Tänkte att det kanske inte var bra att det fanns kvar delsyntetsolja, om man sedan körde i en annan typ. Vad tror du?

De två deciliter som finns kvar i filtret spelar mindre roll,men jag skulle bytt,för jag är pedant,har jag hört.
Personligen har jag bara en favorit och det är Motul 300V Factory Line double ester 15w50.
Motorn går tyst,och lådan är som smör.
Men det är min åsikt.

Last edited:
Vart brukar du köpa oljan? Finns den på en vanlig mack, elller är det ngt man beställer..Kanske du har tips vart man kan köpa till bra pris..:D

I Sundsvall vet jag inte,men en välsorterad mc-handlare borde ju ha.
Ta me den tjocka plånboken,tror jag betalade 685 spänn för fyra liter.......

Själv kör jag med biltemas helsyntetiska race olja... 69:- per liter!
Växlar fint å låter mumma från motorn!

Det är inga problem att bland del/hel syntet, läs dom klistrade oljetrådarna. Delsyntet är ju mineral blandad med syntet...

Du kan blanda oljor bäst fan du vill, men det är huvudsakligen den sämsta oljan som bestämmer vilka egenskaper du får.
Gör som Tarasus ... köp helsyntet på Biltema. Den är mycket prisvärd.
Vill du inte ha kvar gammal olja i systemet .. byt filter. Jag hade gjort det .. kostnaden är försumbar.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år