Frågor - Gixxer 1000 turbokonvertering

Bränslestyrning Turbo

Jag har fått ovärdelig hjälp av Andersson Turbo att förstå hur ett bränslestyrningen till ett turbobygge bör lösas och ritat en översiktsbild på vilka komponenter som krävs och vart de ansluts.

Vacumsignalen till original MAP-sensor behöver ligga på en egen krets med backventiler som gör att den inte behöver "se laddtryck", skild från den andra kretsen som nyttjas för övertryck. Det finns normalt två anslutningar på varje trottelhus som kan nyttjas för att skapa två kretsar.

Andra saker som bör finnas men inte har ritats med i bilden är t.ex. bränsletrycksmätare och en AFR mätare för att hålla koll på att bränsle/luft blandningen är som den ska.

- Spänningsmatning och sensorjord till 3 Bar MAP-sensorn läggs parallellt med den
ordinarie MAP-sensorns 5V mating och sensorjord. Svart/vit ledning på PC-V ansluts
till samma sensorjord.

- Utsignalen från 3 Bar MAP-sensorn som representerar laddtryck ansluts till PC-V analoga
0-5V ingång.
 

Bifogat

  • Fuel System ver.1.jpg
    Fuel System ver.1.jpg
    160 KB · Visningar: 120
Last edited:
Tänk bara på att koppla ihop alla 4 anslutningar med varandra på respektive krets, då får du jämnare värden innan du drar det vidare till ex. btr / laddtrycks klocka osv osv..
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top