Frågor - Gixxer 1000 turbokonvertering

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag kommer kanske att turbokonvertera min Gixxer 1000 -02 och är tacksam för råd.

- Vilka turboaggregat är lämpliga om man bara vill köra max ca 200 whp?

- Lämplig bränslepump och tryckregulator och hur mycket mer bränsletryck bör det vara vid max ca 0.4 Bar boost kontra standard bränsletryck?

- Hur mycket bör man sänka CR för en 200 hp tillämpning och vilken tjocklek på packningen ger det?

Jag tänker skippa IC och istället trycka på lite metanol/vatten vid ett visst laddtryck.
 
Intressant .
0,4 bar , klarar man sig med original luftburk då isf plenum ?

M
 
Intressant .
0,4 bar , klarar man sig med original luftburk då isf plenum ?

M

Det borde gå med vanliga luftburken som är en stadig pjäs på Gixxer 1000.

Fick lite råd av en kontakt i USA

"Try to get compression ratio down to 9.5 or 10/1
Starting fuel pressure s stock...use a rising rate fuel pressure regulator to add 4 or 5 lbs fuel pressure for each lb of boost...fuel return line from regulator back to tank
We restrict the oil supply to the turbo with a .055" or .060" restrictor....1/2" gravity oil return to oil pan"
 
Jag kör med en 19T mitsubishi laddare men en så stor behöver du inte för 200hp. En 16T hade kanske varit ett lämpligt alternativ(Kommer ändå räcka till 260~280hp), går du på mycket mindre kommer du får extremt tidigt laddtryck och den blir svårkörd istället.

Jag har kört med 10,3 i komp(Det är med 3st original packningar, där varje bygger 0,6mm) och laddat 1.0 bar, så för 0,4 behöver du inte sänka till 9,5. Visst det ger mer säkerhet, men ska du ladda så lite behöver du inte gå så långt ner i komp.

Varför gå på mettis/vatten insprut istället för ic, sååå trångt är det inte på r1000. Om du inte ska köra raktfram jättefort dvs, så du måste sänka den framtill massor.
 
Varken IC eller annan kylning lär behövas om du bara ska ladda 0.4bar. Fast jag undrar om det blir så, jag tror aldrig jag sett nån som laddat så lite, fast det är många som sagt att dom skulle..
Du behöver nog inte ens kompsänka om du kör på 98 eller bättre soppa
TD0416T blir bra, kör på det
 
Jag kör med en 19T mitsubishi laddare men en så stor behöver du inte för 200hp. En 16T hade kanske varit ett lämpligt alternativ(Kommer ändå räcka till 260~280hp), går du på mycket mindre kommer du får extremt tidigt laddtryck och den blir svårkörd istället.

Jag har kört med 10,3 i komp(Det är med 3st original packningar, där varje bygger 0,6mm) och laddat 1.0 bar, så för 0,4 behöver du inte sänka till 9,5. Visst det ger mer säkerhet, men ska du ladda så lite behöver du inte gå så långt ner i komp.

Varför gå på mettis/vatten insprut istället för ic, sååå trångt är det inte på r1000. Om du inte ska köra raktfram jättefort dvs, så du måste sänka den framtill massor.

Varken IC eller annan kylning lär behövas om du bara ska ladda 0.4bar. Fast jag undrar om det blir så, jag tror aldrig jag sett nån som laddat så lite, fast det är många som sagt att dom skulle..
Du behöver nog inte ens kompsänka om du kör på 98 eller bättre soppa
TD0416T blir bra, kör på det

Tack för svar, vad kör ni med för soppapump och regulator?
 
Aggregat anskaffat :)
 

Bifogat

  • DSC01683.jpg
    DSC01683.jpg
    212.6 KB · Visningar: 121
  • DSC01684.jpg
    DSC01684.jpg
    187.7 KB · Visningar: 125
  • DSC01685.jpg
    DSC01685.jpg
    138.2 KB · Visningar: 165
  • DSC01686.jpg
    DSC01686.jpg
    98 KB · Visningar: 126
Det borde gå med vanliga luftburken som är en stadig pjäs på Gixxer 1000.

Nja, det där tvivlar jag mycket på. Original luftburk är av plast och hur tjock kan den vara? 3 mm? Den har säkert en jäkla massa fri yta utan förstärkningar och på bara 1 dm^2 (100 cm^2) blir belastningen ca 40 kg vid 0,4 bar. Plasten lär spricka utan bekymmer. Och inte en chans att du stannar på 0,4 :D Vet många som sagt så och inte en enda av dem stannade kvar på ursprungstrycket :D
 
Passar Volvo gröna spridare rent mekaniskt att ersätta originalspridarna eller måste de nya spridarna monteras separat i plenum?
 
Det finns väll två vanliga vägar att gå

Byta ut original mapsensor och uppgradera till större spridare (ersätta de gamla)
Eller så monterar man extra spridare i plenumet som man sedan styr över laddtrycket

Finns för och nackdelar med bägge systemen
 
Jag vet, men det jag undrar över är dels om gröna Bosch bilspridare passar direkt i Gixxern och vilken MAP sensor som är vettig, t.ex. linjär 0-3 Bar 0-5 VDC? Antar att signalen för ny MAP sensor ska matas till PC-V som är tunebar, men ska den även matas till ECU ingång för original MAP sensor och helt ersätta original MAP sensor?
 
Det får du nog fråga turbo andersson eller någon annan, jag valde den vägen med extra spidare
 
Skall du bara åka med 200whp låter det billigare att köpa en beggad BMW S1000RR med helsystem... Men ska du ändå bygga plenum och trycka dit en IC stöttar jag dig helt i dina galenskapsplaner! :)
 
Det får du nog fråga turbo andersson eller någon annan, jag valde den vägen med extra spidare

Andersson har varit mycket hjälpsam med råd och synpunkter och det kommer att vara mycket värt att få hojen tunad av honom. Projektet har ingen direkt tidplan men det mesta finns hemma nu.

- Aggregatet TD04 16T
- Linjär Bränsletrycksregulator 1:1
- AFR mätare (bredband)
- Laddtryckmätare
- Bränsletrycksmätare
- Walbro pump
- MAP sensor för 1 Bar laddtryck (d.v.s en 2 Bar sensor)
- Grenrör
- Plenum i rostfri plåt (beställd)
- PCV (PC 5) till Gixxer 1000 -05 som modifieras i kablaget för att passa -02. MAP sensorn styr PC-V för tillskottsbränsle vid laddtryck.
- Metanolinsprut är beställt

Rör och slangar m.m. skaffas i samband med montage, åtekommer med bilder efterhand det sker.


Bilden nedan visar förlagan till plenumkammare, min får mer rundade hörn och görs som sagt i rostfritt.
 

Bifogat

  • DSC01726.jpg
    DSC01726.jpg
    186.3 KB · Visningar: 79
  • Plenum.JPG
    Plenum.JPG
    99.2 KB · Visningar: 123
  • 2 bar map sensor.jpg
    2 bar map sensor.jpg
    99.4 KB · Visningar: 91
  • GSL392-KIT22.jpg
    GSL392-KIT22.jpg
    40.2 KB · Visningar: 84
  • DSC01686.jpg
    DSC01686.jpg
    98 KB · Visningar: 76
  • universal-stage-1a.jpg
    universal-stage-1a.jpg
    38.2 KB · Visningar: 99
Last edited:
Fasen vad kul, helt rätt att bygga på en sporthoj istället för de där bussarna som alla andra bygger på :D
 
Jag har sett att vissa i USA monterar en checkvalve för att rent fysiskt läcka lite laddtryck så att den ordinarie MAP sensorn inte orsakar felindikering vid överladdning. Jag skulle hellre lösa det med enkel elektronik enligt skissen nedan men vet just nu inte om det blir några problem genom att hojen initialt bara kommer att ladda ca 0.5 Bar. Men som andra har sagt, laddtrycket skruvas nog upp rätt så kvickt sedan :)
 

Bifogat

  • IAP limiter.jpg
    IAP limiter.jpg
    19.6 KB · Visningar: 80
  • IAP.jpg
    IAP.jpg
    181.3 KB · Visningar: 89
Jag kan nog sätta en slant på att efter du kört några veckor, så vill du känna hur det känns vid 250hk:D eller varför inte 275hk. bygg för mååånga hästar istället.. Ett bra ordspråk: Mycket vill ha mer:tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top