Frågor / Funderingar om Central Dammsugare

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Sambon vill ha en central dammsugare, hon / vi vill sätta den under trappen där vi har ett litet förråd.

En central dammsugare har ju ett "utblås", jag undrar då om det är någon som vet om jag kan dra det där utblåset under huset (har krypgrund) istället för ut genom väggen som dom flesta har det ???????

Uffe

Trodde fenomenet centraldammsugare dog ut på 90-talet? :va

Är det inte både dyrt och jäkligt bökigt med det?

Du kan nog dra utblåset lite hur du vill. Det följer med rör när man köper c-dammsugaren.

Trodde fenomenet centraldammsugare dog ut på 90-talet? :va

Är det inte både dyrt och jäkligt bökigt med det?

Ganska dyrt. Vår kostade 4000, men man slipper släpa runt på dammsugaren. Slangen fastnar inte på trösklar och sånt. Jag tycker det är suveränt med c-dammsugare.

Last edited:
En annan fördel med centraldammsugare är att man kan placera ett utsug i tex köket och bara sopa ner smulor och skräp efter man lagat mat.

eco-vent-central-vacuum-baseboard.jpg

Jag har centraldammsugare och det är grymt praktiskt! Mitt utblås går från ett litet källarförråd som leder in till krypgrunden:tummenupp

Då det inte är någon fuktig luft man blåser ut så känns det bara som ett plus att blåsa ut det i krypgrunden.
Jag fick tipset att köpa från England när jag kollade på just centraldammsugare men jag gick aldrig vidare med det då husbygget lades på is så jag vet inte om det är mer fördelaktigt att handla där.

Har man 400 kvm +.. Kan man ju börja fundera på det. Har själv haft det... Just att det skulle vara smidigare med den där slangen än en vanlig damsugare är inte riktigt riktigt...

Bifogat

• dammsugare.jpg
    dammsugare.jpg
    5.5 KB · Visningar: 69
Har man 400 kvm +.. Kan man ju börja fundera på det. Har själv haft det... Just att det skulle vara smidigare med den där slangen än en vanlig damsugare är inte riktigt riktigt...

Näe, hela iden bygger ju på att man ska ha den just centralt, och dra rör till alla rum så man slipper boan...

Annars är ju en vanlig dammsugare med en lång elkabel rätt smidigt, då slipper man ha mögel/bakterieodlingar i väggarna....

Näe, hela iden bygger ju på att man ska ha den just centralt, och dra rör till alla rum så man slipper boan...

Annars är ju en vanlig dammsugare med en lång elkabel rätt smidigt, då slipper man ha mögel/bakterieodlingar i väggarna....

Det slipper du med centraldammsugare också, om inte så har du lyckats montera en jävligt dålig sådan.

Annars finns ju KIRBY :crash

Det slipper du med centraldammsugare också, om inte så har du lyckats montera en jävligt dålig sådan.

Annars finns ju KIRBY :crash

Nåja, jag har sett hur rören ser ut när man river en vägg där det har suttit centraldammsugarsystem, möglet i rören ser man, bakterierna ser man fövisso inte...

Nåja, jag har sett hur rören ser ut när man river en vägg där det har suttit centraldammsugarsystem, möglet i rören ser man, bakterierna ser man fövisso inte...

Samma här, har rivit ut en större lokal där centraldammsugare hade använts i många år. Inte minsta anstymmelse till det du säger, inte i väggarna åtminstone och inte heller i det anslutningsutrymme där enheten var posterad.
Hur det kan se ut i själva dammsugaren låter jag vara osagt men det lär ju inte vara mer problem än med en vanlig tycker man.
Men om det är som du säger så är den ju helt enkelt felaktigt monterad och då kan ju det mesta ske, så ser man till att få den korrekt monterad är det knappast några problem samt renare än en vanlig dammsugare. Och tystare.

Det finns anslutningar där slangen sugs tillbaka in i röret när man inte dammsuger.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back