Frågor för mc-kortet

Smapples

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2017
Hoj
ingen just nu
Hej hej!
Jag tänkte bara höra om man kör enbart privat, hur billigt kan man då komma undan för att ta körkortet? har kört en del moppe för 8+ år sedan och nu testat köra farsans 1200 kawa :hihi Det jag funderar på är om jag kan skippa typ den riskettan som handlar om alkohol och trötthet och alla lågfarts delar då jag kommer att träna på det hemma och jag har haft B-kortet i 5 år.
Tacksam för svar :)

Du kan inte skippa risk-kurserna. De är obligatoriska och du får inte göra kunskapsprovet innan du klarat av dem.
Och lågfarten är en obligatorisk del av uppkörningen så du kan inte hoppa över den.

Men, det finns en handfull trådar med uträkningar av minsta möjliga summa för körkort för A, och jag har för mig att det hamnar nånstans runt 6-7000 med alla obligatoriska utgifter. Då är inte saker som utrustning, hoj, bensin och sånt inräknat, vilket du måste skaffa fram om du kör privat.

Hur länge du haft B-körkort är fullkomligt irrelevant för din förmåga att köra MC.

tackar för snabba svar :tummenupp
Jo, det är klart det är irrelevant tänkte mer att jag har ju då trafikmärken och trafik kännedom.
Jag får ta och söka runt och räkna ut själv :)

Som sades ovan, nej du kan inte skippa någonting, slutsumman hamnar på 6-7tusen + allt annat, du får inte ens köra upp i kläder som inte är avsedda för motorcykel bruk, så låt oss säga att du kanske lägger 3 papp i billiga kläder, då har du allt du behöver ifrån biltema eller köpa begagnat, sedan är det bara bensin kostnad o övningskörnings tillstånd som tillkommer som privatist så hamnar du på 10 tusen med utrustning, fasta avgifter o bränsle så kommer man ganska billigt undan. Det gäller ju att man klarar allt på första försöker dock ^^

Köra moppe o bil är inte alls som o köra hoj, det du har med dig är ju trafikreglerna o trafikvana, och som jag förstod det du körde moppe för mer än 8 år sedan? då e man riktigt ringrostig ^^

tackar för snabba svar :tummenupp
Jo, det är klart det är irrelevant tänkte mer att jag har ju då trafikmärken och trafik kännedom.
Jag får ta och söka runt och räkna ut själv :)

Du kommer nog upptäcka att du bara är en nybörjare med hänseende på trafik-kännedom när du börjar köra hoj. :D Man lär sig läsa trafiken helt fantastiskt mycket bättre när man kör hoj än när man kör bil.

Hur mycket hade du tänkt dig kunna lägga på ett hojkort?

haha, jasså där ser man! :hihi

runt 10.000:- har en dotter och en sambo som pluggar, dock cykeln jag köper ska jag använda tills jag har råd med ny och det är A kortet jag är ute efter :)

Kan komma med lite tips (tog mitt kort förra året).
Om du inte har en väldigt rutinerad handledare så rekommenderar jag i alla fall 1 lektion.
Du kommer att få med dig många tips bl.a. gällande placering på vägen.
Mitt kort landa någonstans mellan 10-15K med 2 lektioner och dessvärre 1 sumpad uppkörning.
Antal timmar på hojen är viktigast så ut och kör så fort som möjligt förutsatt att du har en handledare.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag skulle också säga det är värt att ta nån lektion på hög- och lågfartsbanan med en lärare.
Det är inte en jättesvår grej egentligen men som sagt, om inte din handledare gjort det nyligen och vet vad kontrollanterna kollar på så... Är det lätt hänt att det blir onödigt svårt

Hur var det nu med statistiken på underkända teori- och körprov för privatister? Men just för DIG kommer det säkert gå jättebra!:hej

Jag kom billigt undan och lyckades ta kortet för totalt runt 6500. Om du kan manövrera farsans hoj och har kört moppe så har du ändå kommit en bit på vägen. Jag övade privat så att jag kunde köra hoj när jag skrev in mig på skolan, sen tog jag två lektioner där innan uppkörning (1 landsväg, 1manöverbana) för att lära mig att köra hojen så som dom vill att man ska köra hojen. Sen tog jag lappen ba!
Du kan ju köra bil så det är bara gå ut att göra samma sak fast med högre risktänk och allt det där. Min körlärare sa bara: "du har ju haft bilkörkort i 15 år, det är bara gå ut och köra upp".
Lycka till!

Mitt gick på 13612:- då har jag räknat med ALLT inklusive släphyra och övningskörningsväst. Förutom det obligatoriska så missade jag uppkörning två ggr (första ggn hade jag aldrig testat högfarten så jag körde fel. Andra regnade det rejält och jag fegade i högfarten och välte en kon) tog dessutom en dubbellektion innan tredje uppkörningen för 3000:- så med mer övning och säkerhet på momenten hade det gått att pressa med drygt 6000:-. Å andra sidan handlar det inte om några jättesummor i det stora sammanhanget. Sen tillkommer ju naturligtvis som flera påpekat utrustning och kläder men det ska man ju ändå ha så det tar jag inte med i kalkylen.

Att ha kört moppe och provat pappas hoj är inte speciellt meriterande och borgar absolut inte för att du kan hantera en motorcykel.
Har man kört mx mkt under uppväxten så är hanteringen antagligen god och du behöver bara lära dig trafikreglerna resten av oss måste lära oss hantera hojen först.
Problemet är att du tror att det är som bilkörkortet dvs klara teorin och uppkörningen så får vilken flingätare som helst körkort. MC-kortet handlar om att visa att du kan köra mc och kan du inte det får du inte kortet. Skulle nästan påstå att häften som klarar B-kortet inte skulle klara A med samma uppkörning.

Ptja, noll merit tycker jag är lite hårt. Du har antagligen lärt dig att använda koppling och lite balans.

Ptja, noll merit tycker jag är lite hårt. Du har antagligen lärt dig att använda koppling och lite balans.

Kopplingen beror ju lite på vilken sorts moppe det är, om det är en plastpulka med variator så är det bara ner till balans, och man har antagligen lagt sig till med tillräckligt med olater som måste nötas bort för att väga upp det.
Men ja, de rena grunderna som att inte ramla omkull har man på köpet.

Ja, har moppen ingen koppling så har man bevisligen inte lärt sig det :).
Jag hade inte kört moppe, mer än lånat någon kompis någon gång, inte kört mc och lyckades lära mig krypkörning på typ 4 lektioner (sen tog jag några till för att jag var nojig men de gick råkass) och så körde jag två lektioner i trafik så tyckte de att jag kunde köra upp. Det enda de frågade var om jag själv trodde jag hanterade krypkörning.
Då hade jag iofs haft bilkort i 19 år så något om hur man kör i trafik kanske hade krypit in även om det är lite annorlunda med hoj.

Trafikvana från bilkörning är naturligtvis jättebra. Likaså privatkörning. Men, några saker kan vara lätt att missa. Inga konstigheter, men dock ack så viktiga när det kommer till att klara en uppkörning. T ex placering i vägbanan. Något som den med bilvana ofta missar, den tar ju i stort sett upp hela körfältet, så det blir ju inte så mycket att spela på. Moppeåkare, och den som haft körkort några år, brukar också ha en tendens att glömma av de där grejerna. Vänstersväng från enkelriktad gata är en klassiker i provsammanhang, och fan så trist att kugga på. Så lägg lägg lite tid på tråkövningar också, inte bara den roliga körningen. Tror inte att privatister kuggas på grund av att de är privatister, bara helt enkelt att de ofta har en ojämnare kunskapsnivå. Så du får helt enkelt själv ha koll på vad du måste lära dig. Inte lita på att din privatlärare, till skillnad mot en körskola, har full pejling.

Nöt lågfartsbanan med moppen eller farsans 1200 tills du kan den.

Det är enklare på en körskolehoj, de är optimerade för uppkörningen. Även om pengarna som läggs på lektioner kan tyckas surt så var valet enkelt för mig. Om jag hade haft svårt att få råd med dem hade jag bara låtit det ta längre tid att ta kortet.

Jag tyckte också att jag kunde köra hoj, hade försvarets MC-utbildning och lite körning utan kort i ryggen samt många tusentals mil i bil. Ändå ångrar jag idag inte att jag gick på skola för A-kortet.

Körskolan jag kom till frågade om jag var bekväm med att ge mig ut i trafiken direkt, så vi startade från dem och körde en bit genom stan för att ta oss till en parkeringsplats för att gå igenom grunderna.

*/ ?>
Nyheter
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...