Frågor ang: Yamaha wr400,wr426,wr450

magic_johnson85

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2005
Hoj
Yamaha WR400 Motard Edition
Hej alla!

Lite längre fram ska jag försöka få tag på en LV reggad Yamaha WR400,WR426 eller WR450. :crash

Om nån kan vara snäll o föklara lite vad det är för skillander på dessa förutom cc?

En sak jag har hört är att 400an och 450an håller mycket bättre än 426an, stämmer det är bara skitsnack?

Syftet med hojen är att den ska användas som supermotard.

/björn

magic_johnson85 skrev:
Hej alla!

Lite längre fram ska jag försöka få tag på en LV reggad Yamaha WR400,WR426 eller WR450. :crash

Om nån kan vara snäll o föklara lite vad det är för skillander på dessa förutom cc?

En sak jag har hört är att 400an och 450an håller mycket bättre än 426an, stämmer det är bara skitsnack?

Syftet med hojen är att den ska användas som supermotard.

/björn

Om du lyckas köra sönder en standard 426.a, då ska du nästan ha en bragdmedalj.
Både jag o Smålis hade varsin 426-motard ett år, o dom höll fanimig för allt! går en aning långsamt på rakan på gelleråsen, men annars en kanon hoj.

Jag ska själv gå o inhandla mig en, nu i dagarna, :banana

Jag har också kollat överallt om hållfasthet osv. och bara fått positiva svar! Satsa på 450:n direkt så har du "allt det senaste".. Är inte tokinsatt i exakt vad som skiljer men allt uppdateras ju. 450:n har bl a löstagbar bakram i alu.
Vet inte exakt hur mycket det skiljer i pris men det kan inte vara så värst mycket. Lycka till med köpet! :tummenupp

Ja 450 ligger lite väl högt i pris. Men man får se vad man hittar.

Men vad skiljer wr400 och wr426 åt? Förutom 26cc?

/björn

vet inte vad man ska säga men når jag åker med en snubbe som har en wr400 så går hans minst lika bra som min fast kanske något bättre..då har jag 200 cc mer :rolleyes: :hihi
jag tycker min går :yoparty

ozeo skrev:
vet inte vad man ska säga men når jag åker med en snubbe som har en wr400 så går hans minst lika bra som min fast kanske något bättre..då har jag 200 cc mer :rolleyes: :hihi
jag tycker min går :yoparty

jasså där ser man. Du får trimma lite då ;)

Hur många hk/rpm är det på 400an och hur många hk/rpm på 426an?

/bj

magic_johnson85 skrev:
jasså där ser man. Du får trimma lite då ;)

Hur många hk/rpm är det på 400an och hur många hk/rpm på 426an?

/bj

I nyaste Bike så är iaf. 450n bromsad till 47,5 hk/8500 rpm.

Varför är det så svårt att hitta specifikationer om WR400? :va

Har sökt en hel del men hittar inte någonstans, det jag är ute efter är att få veta hur många hk det är. har hört allt från 37 till 55 :3freak
Är även intresserad av Nm, och i första hand 99års modell av wr400.
Någon som vet?

/björn

Sökte lite snabbt och hittade dessa länkar till dig. Det lustiga är att en sida visar 45hk och en annan 55. Och nej, det skiljer inte så mycket effekt från motorn till drivhjulet.. Men den ena länken visar ju faktiskt en dynokörning där den efter lite trix lämnar 45 på slangen.

Hoppas det kan vara till nån nytta iaf. :tummenupp

http://www.off-road.com/dirtbike/wr40098.html

http://www.motorbikes.be/en/Yamaha/2000/WR 400 F/

http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_wr_400_f_2000.php

http://www.off-road.com/dirtbike/jun99/hobbs/

Last edited:
Wheeliedevil skrev:
Sökte lite snabbt och hittade dessa länkar till dig. Det lustiga är att en sida visar 45hk och en annan 55. Och nej, det skiljer inte så mycket effekt från motorn till drivhjulet.. Men den ena länken visar ju faktiskt en dynokörning där den efter lite trix lämnar 45 på slangen.

Hoppas det kan vara till nån nytta iaf. :tummenupp

http://www.off-road.com/dirtbike/wr40098.html

http://www.motorbikes.be/en/Yamaha/2000/WR 400 F/

http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_wr_400_f_2000.php

http://www.off-road.com/dirtbike/jun99/hobbs/

Tack så jätte mycket, den sista länken var ju kanon
:yoparty

tja.. ja jag har haft min nu ett tag och det har inte varit några som helst problem .. plockade grundligt ner den nu (allt) och det e bara normala slitage delar som jag byttar mest i bästa fall när man har det nere lite fundersam e jag varför just 3 ans drev e rätt mycket mer slitet än dom andra kanske drar man tungt mer och ofta på den växeln :3freak

stiffmaster skrev:
lite fundersam e jag varför just 3 ans drev e rätt mycket mer slitet än dom andra kanske drar man tungt mer och ofta på den växeln :3freak
Den är väl inte sliten i kuggarna utan i ingreppen och det orsakas utav halvdana växlingar eller att man är för våldsam så att man t om böjer en shiftgaffel. Inte helt ovanligt men då brukar växeln även ha lätt för att hoppa ut. Det har ingenting med hur mycket man belastar dreven när växeln väl ligger i. Ser det ut som typ porer på kuggarna så att det inte är ingreppen som är slitna (vilket är absolut vanligast) så är det i regel dålig olja som används eller för få oljebyten. Du bör ju byta båda dreven som påverkas genom växlingen till 3:an då de oftast "slits ihop". Annars finns det risk att du snart får göra om jobbet. Man kollar efter "rundningar" i själva ingreppen.
Hur dant ser ventilerna ut? Har du tagit ur dom ur toppen? Hade varit kul o veta hur bra dom håller. Titanventiler brukar ju gå ner sig men har hört att WR:en ska ha bra hållfasthet. Destå värre är det med CRF:erna :3freak

Last edited:
En fyrtjusexa kör man inte sönder helt enkelt. :)
Jag har en WR426 02:a som har gått både mycket och hårt. Den har gått X antal mil på bakhjulet oxå, så inga problem med sånt heller. Jag har väl heller inte varit så där pedant när det gäller oljebyten.. :tungan Har kollat ventiler två gånger sen jag köpte den, och det har varit perfekt båda gångerna.
Det enda som har hänt är att 5:ans växel gav upp. Tydligen vanligt när man kör mycket gata. Hade isär motorn och fick det fixat, och kikade över övriga grejjerna i motorn, men allt såg ut som nytt. :tummenupp (nästan) Men det var billigt att byta ut grejjerna i lådan. Jag har kört både sommar och vinter med den. Verkar nästan vara helt outslitlig. :banana
Jag tycker att det räcker gott både för enduro, is och gata. Liiite klent på större motardbanor kanske, men på mindre gocartbanor är det tillräckligt.
Ett plus är ju att det är billig plast oxå, bra om man vurpar mycket. :hihi
400:an verkar vara i samma klass när det gäller hållbarhet. 450´n verkar inte vara lika hållbar, men långt ifrån Honda, KTM och Husa när det gäller skruvande och servande. Har ingen större erfarenhet på den fronten, men har crossåkande polare som kör/kört 450.

Slutsats: TJÖÖP! :yoparty

Wheeliedevil skrev:
Hittade en bra sida till fast till 250:n

http://www.thumperfaq.com/

Kolla sepeciellt under free mods..

Tackar, ja den kan man nog ha nytta av.. bra med bilder :tummenupp

SuperKnutte skrev:
En fyrtjusexa kör man inte sönder helt enkelt. :)
Jag har en WR426 02:a som har gått både mycket och hårt. Den har gått X antal mil på bakhjulet oxå, så inga problem med sånt heller. Jag har väl heller inte varit så där pedant när det gäller oljebyten.. :tungan Har kollat ventiler två gånger sen jag köpte den, och det har varit perfekt båda gångerna.
Det enda som har hänt är att 5:ans växel gav upp. Tydligen vanligt när man kör mycket gata. Hade isär motorn och fick det fixat, och kikade över övriga grejjerna i motorn, men allt såg ut som nytt. :tummenupp (nästan) Men det var billigt att byta ut grejjerna i lådan. Jag har kört både sommar och vinter med den. Verkar nästan vara helt outslitlig. :banana
Jag tycker att det räcker gott både för enduro, is och gata. Liiite klent på större motardbanor kanske, men på mindre gocartbanor är det tillräckligt.
Ett plus är ju att det är billig plast oxå, bra om man vurpar mycket. :hihi
400:an verkar vara i samma klass när det gäller hållbarhet. 450´n verkar inte vara lika hållbar, men långt ifrån Honda, KTM och Husa när det gäller skruvande och servande. Har ingen större erfarenhet på den fronten, men har crossåkande polare som kör/kört 450.

Slutsats: TJÖÖP! :yoparty

Okej där ser man, låter bra. Ja din slutsats kan bli min verkligen nu i helgen :yoparty

Har en fråga till.
Är det någon som vet om kylvinge+tank dekaler och även sadelöverdrag från Yamaha YZF 400 98-02 passar en Yamaha WR400 99?

Hittar nämligen inga dekalkitt till WR:en. Finns bara till nyare.

/bj

magic_johnson85 skrev:
Okej där ser man, låter bra. Ja din slutsats kan bli min verkligen nu i helgen :yoparty

Grattis! :tummenupp
Du lär inte ångra dej tror jag.
Lycka till! :)

Är det någon som vet färgkoderna på den blåa färgen på ramen samt den blugråa färgen på motorn?

Har kollat i verkstadshandboken men hittade inget =(

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...