Frågor ang. registrering osv

Ericus

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Kalix
Hoj
Ingen just nu
Hejsan.
Som f.d crossåkare saknar jag känslan av att köra någonting med två hjul. Med crossen älskade jag att köra efter vägar för att vid lämpligt tillfälle köra lite i diket eller in efter någon gammal skogsstig. Nu letar jag ett lagligt alternativ, nämnligen en lv-reggad supermotard. För visst får man köra på allmän väg med en lv-reggad, eller har jag fått allt om bakfoten?

Ett annat begrepp jag skulle vilja ha hjälp med att reda ut är "enduro-reggad". Vad får man göra med en sån registration?


Sen kommer vi till själva hojen. Hade tänkt mig en 450cc eller 525cc som lekmaskin, men har lite svårt att välja. Vad passar bäst som lekmaskin?
EDIT: 200 eller 250cc kanske, men det är väl lite lite?

Jag vill köra med "crossdäck", är det lagligt?
Hur är serviceintervallen på dessa maskiner (4-takt då)?
Och vad är det som ska göras?
Har bara kört 2-takt innan.


En till fråga som ploppade upp, är lv-reggade supermotarder strypta?
Tack på förhand!
/Eric
 
Vi kan ta detta mycket grundligt, allt LV reggat får du köra på gatan utan några konstigheter, LV regg står för Landsvägsregistrerat och innebär då att det är lagligt för väg.
Enduro registrerat även kallat "E regg" är till för hojar som är tänkta att köras på träningar och tävlingar likt cross/enduro. Man måste innehava en såkallad E licens och för att köra lagligt så får man bara köra till eller från SVEMO certificierad tävling eller träning, inget alternativ dvs om man ska köra mycket gata, dock finns det folk som kör E regg endå (trafikförsäkringen gäller ju alltid).

Vad gäller Lv regg så är det ju som med alla andra hojar olika beroende på vilken effekt de är registrerade på, dock är det inte ovanligt att de är strypta och registrerade på en lägre effekt, detta oftast som i fallet hos KTM och husaberg måste ner till en viss effekt för att klara av avgas och bullerkrav.

Om du ska köra gata så skulle jag absolut INTE rekommendera en mindre hoj, knappt så att en 500 känns tillräckligt tyvär, jag håller på att LV regga min Husa men hade jag bara kört gata hade jag valt en större maskin, (har själv 501cc)

Däcken, enligt föreskrifterna ska däcken vara anpassade till fordonets vikt/lastvikt, de ska stämma överäns med däckdimensionerna i registreringsbeviset och om de är dubbade så ska de vara däck avsedd för dubb och dubben får inte skada vägbanan. 1mm mönsterdjup och mer än så är det faktiskt inte så vilka däck somhällst går bra. Markeringar som "not for highway use" gäller inte i Sverige.

Service: Helt beroende på vad det är för maskin, vi som kör husaberg har oljebyte och ventiljustering var 10/20 timmar och det är förståss olika från olika hojar.

Hoppas jag har kunnat besvara dina frågor.
 
Last edited:
Tack för svaret!
Hur menar du med att till och med 500cc känns otillräcklig? Pga strypningar eller vad?

Är det täta kolvbyten mm som gäller på 4-takt också?

Sen en annan fråga som kan tyckas dum, men ska dessa maskiner skattas och besiktas?
 
Last edited:
Ericus skrev:
Tack för svaret!
Hur menar du med att till och med 500cc känns otillräcklig? Pga strypningar eller vad?

Är det täta kolvbyten mm som gäller på 4-takt också?

Sen en annan fråga som kan tyckas dum, men ska dessa maskiner skattas och besiktas?
Nej nej självklart menar jag ostrypt. Husaberg är vassa maskiner i gämförelse med det mästa och min 500 är ju rätt så pigg och bottenstark men när man kör gata så märks det så grymt mycket all avsaknad av effekt, du kommer nog inte gilla något mindre än 500cc till gatan, trist när sakerna inte rör på sig.

Kolvbyterna är också väldigt olika, i min manual står det Inspect efter 200h vilket inte är särskillt ofta, däremot är det mycket annat som ska göras som till exempel byten av lager.

Alla fordon som körs på allmän väg, E regg som LV regg skattas, försäkras och besiktigas.
 
Ericus skrev:
Vad kostar skatt/bes/försäkring på ett ungefär?
oj oj oj.. Skatten beräknas utifrån fordonets vikt och brukar landa på 150-200kr om året på en offroad hoj, försäkringen är mycket beroende på effekten och årsmodellen på maskinen du ska köra, en bergare reggad 8-10 kw kan ligga mellan 2-5k i försäkring. Lite komiskt då husaberg ligger som 8-10 kw som ursprungseffekt. :hihi Ktm brukar ligga på 20-25 har jag för mig.
 
philsson skrev:
oj oj oj.. Skatten beräknas utifrån fordonets vikt och brukar landa på 150-200kr om året på en offroad hoj, försäkringen är mycket beroende på effekten och årsmodellen på maskinen du ska köra, en bergare reggad 8-10 kw kan ligga mellan 2-5k i försäkring. Lite komiskt då husaberg ligger som 8-10 kw som ursprungseffekt. :hihi Ktm brukar ligga på 20-25 har jag för mig.


20-25kkr!?
Varför är husaberg så mycket billigare?
 
Ericus skrev:
20-25kkr!?
Varför är husaberg så mycket billigare?
Nej nej nej, inte kronor.. kilowatt menade jag såklart. 20-25 vore riktigt sjukt för en försäkring, har nog aldrig hört talas om någon som kör offroadare som betalat mer än 10 för en årspremie.
 
philsson skrev:
Nej nej nej, inte kronor.. kilowatt menade jag såklart. 20-25 vore riktigt sjukt för en försäkring, har nog aldrig hört talas om någon som kör offroadare som betalat mer än 10 för en årspremie.


Puuh, tur. Har tittat på KTM, Honda och Yamaha en del. Suzuki och Kawasaki är också nåt jag skulle kunna tänka mig, men det verkar inte finnas så många såna supermotarder.

Hur pass hårt går dessa maskiner? (säg 450cc, 4takt)
Nog är det väl bakhjulet alla växlar som gäller? ;)

Förslag på vad jag skulle kunna tänka mig att köpa:
http://www.blocket.se/vi/7230867.htm?ca=1_7_s
http://www.blocket.se/vi/6862676.htm?ca=1_7_s
http://www.blocket.se/vi/7213575.htm?ca=1_7_s
http://www.blocket.se/vi/7195410.htm?ca=1_7_s
http://www.blocket.se/vi/7152012.htm?ca=1_7_s

Prisklass max 50k, men helst runt 40k.


Vad är det som måste sitta på en LV-reggad hoj?
Nummerplåt, lysen, blinkers?
 
Last edited:
Ericus skrev:
Puuh, tur. Har tittat på KTM, Honda och Yamaha en del. Suzuki och Kawasaki är också nåt jag skulle kunna tänka mig, men det verkar inte finnas så många såna supermotarder.

Hur pass hårt går dessa maskiner? (säg 450cc, 4takt)
Nog är det väl bakhjulet alla växlar som gäller? ;)

Förslag på vad jag skulle kunna tänka mig att köpa:
http://www.blocket.se/vi/7230867.htm?ca=1_7_s
http://www.blocket.se/vi/6862676.htm?ca=1_7_s
http://www.blocket.se/vi/7213575.htm?ca=1_7_s
http://www.blocket.se/vi/7195410.htm?ca=1_7_s
http://www.blocket.se/vi/7152012.htm?ca=1_7_s

Prisklass max 50k, men helst runt 40k.
Hondan är en hoj som har varit mycket omtalad här på forumet, verkar vara en riktigt bra hoj!
Bakhjul är inga problem med någon av dedär men alla växlar kan du inte räkna med att de gasreser på men nog går de få upp dem på alla om man anstränger sig lite, det tror jag. :D

Hade jag haft möjligheten så hade jagsjälv satsat på en Husaberg FS 650 03 eller nyare.
 
Last edited:
philsson skrev:
Hondan är en hoj som har varit mycket omtalad här på forumet, verkar vara en riktigt bra hoj!
Bakhjul är inga problem med någon av dedär men alla växlar kan du inte räkna med att de gasreser på men nog går de få upp dem på alla om man anstränger sig lite, det tror jag. :D

Hade jag haft möjligheten så hade jagsjälv satsat på en Husaberg FS 650 03 eller nyare.



Jag tycker allt över 525cc ser stort och klumpigt ut, så det är nog inget för mig.
 
philsson skrev:
skiljer ett halvt kilo på husa 400 och 650. :hihi tjänstevikten ligger runt 120kg


Men håll med om att en 450 ser smidigare ut? :P

Vad kostar det att ta tungt mc-kort nowadays? För det är väl tungt jag måste ha?
 
Ericus skrev:
Men håll med om att en 450 ser smidigare ut? :P

Vad kostar det att ta tungt mc-kort nowadays? För det är väl tungt jag måste ha?
sorry, jag ser ingen skillnad på dem. :3freak

Jaa du MC kortet. Teorin kostar 180kr och uppkörningen 800 har jag för mig, under tusenlappen dvs. :tummenupp
 
philsson skrev:
sorry, jag ser ingen skillnad på dem. :3freak

Jaa du MC kortet. Teorin kostar 180kr och uppkörningen 800 har jag för mig, under tusenlappen dvs. :tummenupp


Haha, men då måste man väl räkna med lite körlektioner också :P
 
Ericus skrev:
Haha, men då måste man väl räkna med lite körlektioner också :P
Gå du till trafikskolan och fråga vad dom tror, "ja vi kan börja med 10 lektioner så får vi se hur det går, kan vi prata om det efteråt se om du behöver ta mer lektioner eller inte kanske finjustera något brukar alltid behövas". :hihi
Kan bli rätt dyrt om du ska låta den styra, rekommenderar dig att köra privat och om du inte har möjlighet att lägga ut några koner på ett industriområde så ta några lektioner enbart för att lära dig banorna. Flyger lätt iväg massa pengar annars, en uppkörning kostar mindre en en dubbellektion så det gör inget om du kuggar lite. :D
 
Ericus skrev:
Men håll med om att en 450 ser smidigare ut? :P

Vad kostar det att ta tungt mc-kort nowadays? För det är väl tungt jag måste ha?
Man måste väl gå en tretimmarslektion ang. alkohol och droger från o med iår?
Tror det går på 600spänn. Men om du nu ska köpa en hoj för 50 papp så gör la 600spänn mer eller mindre ingen skillnad :brinnerup !
 
Jag kom just på att man måste ju vara 20 år för att ta A-kort, men begränsat A-kort eller vad det heter kan jag ju ta. Upp till 25kw, och hur många cc?

Vilka maskiner får jag köra med "mellan"-kortet?
Funkar det med en som är strypt vid besiktning och sen är strypningarna bara borttagna? Kollar polisen sånt?

EDIT: Exempelvis denna: http://www.blocket.se/vi/5379344.htm?ca=1_7_s
Kollade upp den på vv.se, 23kW är den registrerad med. Alltså får jag köra den på begränsad A-behörighet?

"trippmaster med switch på styret" = vad?
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top