Frågor ang modda om till streetfigter

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Ras
Tjena!
Har köpt en R1 - 98. Hojen är kraschad mestadels i frampartiet. Eftersom d kostar o banka på nya styrhalvor, kåpstag, lamphus mm. så har jag gått i funderingar på o bygga om den till streetfighter.

Har plockat bort styrhalvor, kåpstag, framlampa, framkåpa bla. som va smällt.

Ska alltså sätta på cross styre, framlampa me kåpa från en Duke, dreva om bl.a.

Vad e d som gäller? Behöver man knixa ihop ett eget kåpstag för att d ska passa me Duke front? Kan man behålla orig-hastighets mätaren. Vilken typ av crosstyre me krona?

Reglage.. Måste man förlänga kablar som kopplingsvajer, gasvajer?

Dreva om.. Byter man i regel bakdrevet lr spelar dt ngn roll? Bör väl räcka om hojen går i 230-240 (fullkittad med Akra titan helsystem)

Hur mycke kostar det ungefär o modda om??

Tacksam för all hjälp o tips som går o få! :hej

Last edited:
Var nån snubbe här på forumet som monterade en dukekåpa på en CBR 954, blev riktigt lyckat även om kåpan hamnar ganska långt fram för att få plats med originalinstrumenteringen. Duke-kåpan vara tydligen ganska dyr iofs, 2500 om jag minns rätt.

Ang. styre så brukar väl Renthal Fatbar vara populärt, du får ju köpa nya fästen för det o ev. köpa ny övre gaffelkrona om du inte vill borra hål i din gamla (borde iofs inte vara några problem att göra så)

Nicko@K.A.P skrev:
Vad e d som gäller? Behöver man knixa ihop ett eget kåpstag för att d ska passa me Duke front? Kan man behålla orig-hastighets mätaren. Vilken typ av crosstyre me krona?

Du måste ha någon slags fäste för Duke-fronten. Vet inte hur den ser ut när det gäller infästningarna. Men kolla upp hur den sitter monterad på en duke.

Behåll orginalinstrumenten. Dom är bra, tunna och enkla att använda. Jämfört med att försöka pilla dit andra instrument.

Crosstyret beror lite på vad du har för smak själv.

Nicko@K.A.P skrev:
Reglage.. Måste man förlänga kablar som kopplingsvajer, gasvajer?

Dreva om.. Byter man i regel bakdrevet lr spelar dt ngn roll? Bör väl räcka om hojen går i 230-240 (fullkittad med Akra titan helsystem)

Hur mycke kostar det ungefär o modda om??
Kablar måste förlängas om du ska sätta på nytt styre. Alla reglagen hamnar ju några centimeter längre ut och upp.

Drevningen vet jag inte så mycket om. Funderar på att göra det själv när jag har råd.

Hur mycket allt det där kostar..... Så mycket du vill att det skall kosta.
Köper du alla prylarna nya så kan det bli lite dyrt.
som exempel billigaste styrkronan jag hittade till Rettan kostade 2800:-
Dyrt enligt vissa billigt enligt andra.

Men det går ju göra enligt budgetmodellen och leta lite på skrotar och bygga själv.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti