Frågor ang. kolvbyte/ventiler CRF 450

Fixa en liten hornare för typ bromsok el dyligt och täck noga för vevhuset och kör lite försiktigt med hornaren på borrmaskin. Om du orkar eller vill vara seriös kan du först mäta upp så att det inte redan är över tolleransen!!

Jo just det glömm iså fall inte att horna med olja:tummenupp

Jo just glömmde att säga att ta gärna ett litet finkornigt bryne och slipa först över det värsta riporna obs endast över riporna, typ försök ta bort ev toppar ,,,sedan några varv med hornare obs endast några varv!! ev har biltema små hornare?? eller låna av någon verkstad
 
Last edited:
Orkar inte läsa alla inlägg men jag berätta att jag rasade min 450, 2003 och det gick på över 30 papp (brutto) att laga den motorn igen.
(det blev det ingen körning på nästan ett år med den hojen :näsblod )
Och, för er som undrar, ja allt var skrot utom växellåda.

Mitt motto på fyrtaktscrossar har därefter varit:
Byt hellre slitdelar ofta än stå med ett generalras.

:tummenupp
 
När jag hade WR450 så byttes kolven direkt när jag köpte den. Kolvbulten såg ännu värre ut än din och hade så klart rispat lite i vevstaken. :huvet Mätte så gott det gick i lilländen med digitalt skjutmått och enligt det låg det inte utanför tolleransen. :tungan Putsade lite med "skotte-duk" och satte dit nya kolven och bulten. Efter det så gick motorn i 160 h innan det blev storrenovering (när piratkolven höll på gå mitt itu) men den nyare kolvbulten såg ut som ny. :yoparty


Ang ventilerna så blev det tightare på WR:n med tiden (vet dock inte hur det är på hondan) och när jag justerade dom så la jag dom på max-tollerans.


Nu är det väl inte en kotte på detta forum som vågar köpa hoj av mig nå mer. :näsblod
 

Bifogat

  • kolvbult_1.jpg
    kolvbult_1.jpg
    48.9 KB · Visningar: 112
  • kolvbult_2.jpg
    kolvbult_2.jpg
    30.7 KB · Visningar: 118
  • lillända.jpg
    lillända.jpg
    52.4 KB · Visningar: 136
Last edited:
Jag haller inte med om att det nansin ar OK att montera ihop en sadan har motor med minsta tveksamheter vad galler vev, cylinder, topp, kolv, oljepump etc etc som kan leda till ett haveri. Lat det kosta vad det kosta vill att fa grejerna i ett perfekt skick, eller lat bli att lagga en enda krona pa motorn. Du vet hur kansliga dessa spisar ar, och hur oerhort dyrt ett riktigt ras ar. Do the math.

En ny vev (original) fran eBay.com kostar inte manga spann i sammanhanget.

/L
 
Tack ingen alla som svarat, bra med lite feedback från andra (mer kunniga än mig).

Har inte bestämt mig än hur jag ska göra, men lutar åt att jag river rubbet å mäter upp vev/stake, samt byter de lager osv som kan behövas..

Supermoppe: Hmm dendär kolvbulten såg ju onekligen värre ut än min, samt lilländen på min vevstake var också betydligt finare (enl. vad man ser på bilderna), kanske funkar ändå att köra med till nästa kolvbyte :confused: .. Fast iofs har man ju hört att WR:en ska vara mer skottsäker än hyndan, men vem vet :huvet

/Robban
 
Lite speciellt med CRF motorer som inte vanliga dödliga vet om.

1. För litet ventilspel på insugsventilerna innebär ventilbyte. Shimsa o problemet är tillbaka innan du hinner märka det & risken för ett ventilbrott är stort (o djävligt dyrt, jag vet). Sätt med fördel i stålventiler & byt luftfilter överdrivet ofta framöver. Stålventilerna blir lite dyrare att sätta i iom att du får byta ventilfjädrar osv.

2. För det första så kan du inte byta hela vänstra ramlagret, utan bara ytter delen av lagret. Innerdelen av lagret är pressat på veven o säljs inte separat. Känner du någon boende i staterna har du en grym fördel för då kan du köpa ett komplett orginal vevparti för vad en vevstaksats kostar här hemma. I det fallet finns det mao ingen poäng i att bara byta vevstake & bli tvungen att köra vidare med (åtminstånde) dvs. gamla ramlager. Givetvis åker du på frakt osv, men med topp renovering & ny vev & kolv är ju motorn så gott som ny.
 
Lite speciellt med CRF motorer som inte vanliga dödliga vet om.

1. För litet ventilspel på insugsventilerna innebär ventilbyte. Shimsa o problemet är tillbaka innan du hinner märka det & risken för ett ventilbrott är stort (o djävligt dyrt, jag vet). Sätt med fördel i stålventiler & byt luftfilter överdrivet ofta framöver. Stålventilerna blir lite dyrare att sätta i iom att du får byta ventilfjädrar osv.

2. För det första så kan du inte byta hela vänstra ramlagret, utan bara ytter delen av lagret. Innerdelen av lagret är pressat på veven o säljs inte separat. Känner du någon boende i staterna har du en grym fördel för då kan du köpa ett komplett orginal vevparti för vad en vevstaksats kostar här hemma. I det fallet finns det mao ingen poäng i att bara byta vevstake & bli tvungen att köra vidare med (åtminstånde) dvs. gamla ramlager. Givetvis åker du på frakt osv, men med topp renovering & ny vev & kolv är ju motorn så gott som ny.



Mkt bra tips, tackar!

Men finns det verkligen inget sätt att få tag i ett kompl. vevparti här i svedala till rimliga pengar, eller att beställa ett direkt från handlare i staterna? frakt och tull som gör att det blir dyrt om man beställer från handlare i usa el?

Har själv aldrig handlat via E-bay el. dyl, går det att hitta vevparti där till bra pris inkl. frakt?

/Robban
 
Mkt bra tips, tackar!

Men finns det verkligen inget sätt att få tag i ett kompl. vevparti här i svedala till rimliga pengar, eller att beställa ett direkt från handlare i staterna? frakt och tull som gör att det blir dyrt om man beställer från handlare i usa el?

Har själv aldrig handlat via E-bay el. dyl, går det att hitta vevparti där till bra pris inkl. frakt?

/Robban

Jag vet att Delta i Falkenberg har haft ett vevparti på hyllan. Renoverat men inte med många gångtimmar. Annars är det svårt att hitta här hemma. Tror det kostar 5500:- + ~2000:- för lager nytt.

Annars finns det på crfsonly.com (+ en massa annat kul ;))

Tyvärr går det inte handla orginal delar fr. staterna utan mellan hand.
 
Tack ingen alla som svarat, bra med lite feedback från andra (mer kunniga än mig).

Har inte bestämt mig än hur jag ska göra, men lutar åt att jag river rubbet å mäter upp vev/stake, samt byter de lager osv som kan behövas..

Supermoppe: Hmm dendär kolvbulten såg ju onekligen värre ut än min, samt lilländen på min vevstake var också betydligt finare (enl. vad man ser på bilderna), kanske funkar ändå att köra med till nästa kolvbyte :confused: .. Fast iofs har man ju hört att WR:en ska vara mer skottsäker än hyndan, men vem vet :huvet

/Robban

NÄ så där dålig får den inte vara om man ska kunna återanvända! Annars är det bara bra med lite djupa repor i mitten av glidlager det smörjer bara bättre
Det gäller bara att man får bort utstickande ripskägg!
 
Leta upp nån "runt hörnet" cross mek. Tar han 500:- för att pressa om veven och rikta så är det nästan dyrt. Jag brukar betala ett par hundringar till en gubbe som meckar crossmotorer hemma i garaget. (Mek åt hans son som är före detta Sm-åkare).

Alltså fråga på något Mx forum om nån kan hjälpa dig. Prox 1500:- + 500:- i arbete.

Hot rods parti är för övrigt grymt bra. Har ett sånt sitter i min Rm 250 nu. Köpte via www.jofrab.se Landade nånstans runt 3,5-4 loppor.

Och får du för dig att riva motorn är det klokt med nya ramlager och kolv i samma veva.
 

Oj sjukt bra priser, varför bor man på fel sida om pölen för :huvet .. Men vad skulle bli billigast, köpa vevpartiet som du länkade till från usa, och betala full frakt och moms och hela rubbet (känner ingen i US) eller köpa tex. detta från UK: http://cgi.ebay.co.uk/Hot-Rods-Crankshaft-CRF-250-450-02-07-Motocross-Enduro_W0QQitemZ130124614911QQihZ003QQcategoryZ122304QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem?_trksid=p1638.m118 Och då betala full frakt momc etc. från UK? Dyr frakt/tull/moms från UK?


Jag vet att Delta i Falkenberg har haft ett vevparti på hyllan. Renoverat men inte med många gångtimmar. Annars är det svårt att hitta här hemma. Tror det kostar 5500:- + ~2000:- för lager nytt.

Annars finns det på crfsonly.com (+ en massa annat kul ;))

Tyvärr går det inte handla orginal delar fr. staterna utan mellan hand.

Okej ett renoverat kan ju va ett alternativ. Det för 5500, är det nypris honda orginal?

Grymt bra sida, crfsonly.com.. Tack för tipset.

NÄ så där dålig får den inte vara om man ska kunna återanvända! Annars är det bara bra med lite djupa repor i mitten av glidlager det smörjer bara bättre
Det gäller bara att man får bort utstickande ripskägg!

Menar du att supermoppes bult/stake var för dålig att använda, eller det jag postade bild på?

Leta upp nån "runt hörnet" cross mek. Tar han 500:- för att pressa om veven och rikta så är det nästan dyrt. Jag brukar betala ett par hundringar till en gubbe som meckar crossmotorer hemma i garaget. (Mek åt hans son som är före detta Sm-åkare).

Alltså fråga på något Mx forum om nån kan hjälpa dig. Prox 1500:- + 500:- i arbete.

Hot rods parti är för övrigt grymt bra. Har ett sånt sitter i min Rm 250 nu. Köpte via www.jofrab.se Landade nånstans runt 3,5-4 loppor.

Och får du för dig att riva motorn är det klokt med nya ramlager och kolv i samma veva.

500:- för att pressa låter bra, känner tyvärr ingen sån mek, men får kolla runt lite och se om jag kan hitta nån som gör det för en vettig peng..

Jepp rivs bottendelen så blir det nya lager, men det tråkiga var ju som sagt att man inte kunde byta hela lagren utan att köpa ny vev :huvet

MVH Robban
 

Keepitroostin som säljer motorn där är en fullständigt lysande säljare.
Har handlat flera gånger av han tidigare :tummenupp :tummenupp

Oj sjukt bra priser, varför bor man på fel sida om pölen för :huvet .. Men vad skulle bli billigast, köpa vevpartiet som du länkade till från usa, och betala full frakt och moms och hela rubbet (känner ingen i US) eller köpa tex. detta från UK: http://cgi.ebay.co.uk/Hot-Rods-Crankshaft-CRF-250-450-02-07-Motocross-Enduro_W0QQitemZ130124614911QQihZ003QQcategoryZ122304QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem?_trksid=p1638.m118 Och då betala full frakt momc etc. från UK? Dyr frakt/tull/moms från UK?

MVH Robban

Ingen moms eller tullavgifter om du skickar innom EU.
Frakten från England brukar va rätt låg.

Lämna iväg vevaxeln till en firma som sysslar med kartmotorer , dom brukar veta vad dom gör när det kommer till att mäta upp en vev.
 
Last edited:
Oj sjukt bra priser, varför bor man på fel sida om pölen för :huvet .. Men vad skulle bli billigast, köpa vevpartiet som du länkade till från usa, och betala full frakt och moms och hela rubbet (känner ingen i US) eller köpa tex. detta från UK: http://cgi.ebay.co.uk/Hot-Rods-Crankshaft-CRF-250-450-02-07-Motocross-Enduro_W0QQitemZ130124614911QQihZ003QQcategoryZ122304QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem?_trksid=p1638.m118 Och då betala full frakt momc etc. från UK? Dyr frakt/tull/moms från UK?




Okej ett renoverat kan ju va ett alternativ. Det för 5500, är det nypris honda orginal?

Grymt bra sida, crfsonly.com.. Tack för tipset.



Menar du att supermoppes bult/stake var för dålig att använda, eller det jag postade bild på?



500:- för att pressa låter bra, känner tyvärr ingen sån mek, men får kolla runt lite och se om jag kan hitta nån som gör det för en vettig peng..

Jepp rivs bottendelen så blir det nya lager, men det tråkiga var ju som sagt att man inte kunde byta hela lagren utan att köpa ny vev :huvet

MVH Robban

Anledningen till att du inte bara byter "lagret" i stor-ändan på vevstaken är just för att yttre lagerbanan är ju "vevstaken"!!!! Det är ett nållager där som inte är pressat. ""Innerbanan"" vevtappen däremot är pressad i vevparti halvorna.

Kolla pris på vevparti från staterna. Får du det för 2 k eller under så köper du.

Annars ny stake och pressning, tro mig du kommer inte över 2 loppor även med kvitto på riktig mc-firma!

Det arbetet tar en verkstad 30 - 120 min ca. Beror på hur knepigt att få veven bra vid riktningen bara.
 
Kolla pris på vevparti från staterna. Får du det för 2 k eller under så köper du.

Annars ny stake och pressning, tro mig du kommer inte över 2 loppor även med kvitto på riktig mc-firma!

Det arbetet tar en verkstad 30 - 120 min ca. Beror på hur knepigt att få veven bra vid riktningen bara.

Staken kostar 1500 och arbetet kostar allt från 700-1800 beroende på företag. Billigast var J.Engdahl och dyrast var MCSport Arlanda. Det gäller att hitta kluriga gubbar som gör det svart.
 
Anledningen till att du inte bara byter "lagret" i stor-ändan på vevstaken är just för att yttre lagerbanan är ju "vevstaken"!!!! Det är ett nållager där som inte är pressat. ""Innerbanan"" vevtappen däremot är pressad i vevparti halvorna.

Kolla pris på vevparti från staterna. Får du det för 2 k eller under så köper du.

Annars ny stake och pressning, tro mig du kommer inte över 2 loppor även med kvitto på riktig mc-firma!

Det arbetet tar en verkstad 30 - 120 min ca. Beror på hur knepigt att få veven bra vid riktningen bara.


Vänstersidan, sidan där kamdrivningen sitter, går det inte att byta inre lagerbana på. Lagerbanan ligger flytande på veven och utanför sitter kamdrevet pressat. Innerbanan till det lagret finns inte att köpa löst som reservdel, det är hel vev som gäller. Och för att reda ut eventuella oklarheter så är det ramlager som avses.

Att pressa en 4-t vev är dyrare än motsvarande 2-t, jämför storleken på vevtappen så förstår du varför.

Jepp rivs bottendelen så blir det nya lager, men det tråkiga var ju som sagt att man inte kunde byta hela lagren utan att köpa ny vev :huvet

MVH Robban

Innerbanan som inte går att byta verkar ha väldigt lång livslängd dock, i och med att den är glidlagrad på veven blir det ju "dubbel" lagring. I idealfallet snurrar ju innerbanan med halva lagrets hastighet. Verkar det tight och fint så är det bara att använda igen.
 
Last edited:
Att pressa en 4-t vev är dyrare än motsvarande 2-t, jämför storleken på vevtappen så förstår du varför.

:confused:

Varför skulle det vara dyrare att pressa isär och ihop en vev med större tapp?

Har man väl gjort en rigg och sätter upp grejorna i pressen är det högst skillnad på 2 minuter på själva pressandet.

Och det är inte pressandet som tar tiden, det är att rigga upp, samt sedan balansera.
 
:confused:

Varför skulle det vara dyrare att pressa isär och ihop en vev med större tapp?

Har man väl gjort en rigg och sätter upp grejorna i pressen är det högst skillnad på 2 minuter på själva pressandet.

Och det är inte pressandet som tar tiden, det är att rigga upp, samt sedan balansera.

Ok, balansera är lite krångligare i och med att det krävs större krafter för att få grejerna att röra sig.
 
Ok, balansera är lite krångligare i och med att det krävs större krafter för att få grejerna att röra sig.

Bara att anpassa klubbans storlek.

För inte så många år sedan så var det brukligt på Engelska öarna att använda det stampade jordgolvet när de balanserade :näsblod men det fungerade.

Handlar bara om att du måste lära dig hur veven reagerar på en given smäll.
 
Bara att anpassa klubbans storlek.

För inte så många år sedan så var det brukligt på Engelska öarna att använda det stampade jordgolvet när de balanserade :näsblod men det fungerade.

Handlar bara om att du måste lära dig hur veven reagerar på en given smäll.

Jag är väl inte tillräckligt hårdhänt:) Hittade HOTRODS vevaxel i sverige för 3495 KOLLA HÄR!
 
Back
Top