Frågor ang Kawasaki Ninja 250R.

Quantic

Filmproducent
Gick med
18 Oct 2007
Hoj
Ninjan såld...
Hejsan!

Förra året så köpte jag en Yamaha XJ750 -82 som skruvats lite med och var tänkt som en övningshoj tills kortet va taget. Nu såhär i efterhand så känns hojen lite för stor/tung för mig för att kunna hantera i trafik ordentligt och har därför kikat lite på Kawasaki Ninja 250R =)

Jag är visserligen 25 men känner inte behovet av att kunna köra med obegränsad effekt tills man iaf fått lite körvana. Denna hoj har fått jättefina recensioner så det lutar åt köp.

Frågan är bara var man hittar en försäkring som inte kostar skjortan o halva brallan. Enda jag kunnat kolla online nu va via Bilsport-mc som skulle ge 12700kr per år vilket jag tycker är lite väl saftigt för en 250cc hoj?

Mvh J.

Bilsport MC tycker inte jag har några bra försäkringar för för folk i våran ålder, såvida man inte har en hoj som är 20+.

Kolla runt lite mer, trygg hansa är billigast för mig. De har ju också uträkning på nätet.

Får jag komma med ett annat hoj förslag? I så fall RS125! Har ungefär samma effekt som Kawa 250R, billig som fan i försäkring också. 2900 helförsäkring/helår. :)

Kollade precis kostnaden för en Ninja 250 på Bilsport & MC, för mig skulle en sådan kosta 5400:- helförsäkrad/helår.
Jag är 24 och har haft kortet i 2 år. Jises vad det sjunker snabbt i början i så fall. Men kolla runt, men för mig med min ER6 så är den billigast på BilsportMC iaf. Trygg Hansa ville ha 31 000:- hel/hel för min ER6:a! Hahaha, sjukt.

Kollade precis kostnaden för en Ninja 250 på Bilsport & MC, för mig skulle en sådan kosta 5400:- helförsäkrad/helår.
Jag är 24 och har haft kortet i 2 år. Jises vad det sjunker snabbt i början i så fall. Men kolla runt, men för mig med min ER6 så är den billigast på BilsportMC iaf. Trygg Hansa ville ha 31 000:- hel/hel för min ER6:a! Hahaha, sjukt.

Var tvungen att kolla nu, och för mig kostar en sådan 14' på ovan nämnda bolag. Jag har haft kortet ett år. På dagen faktiskt! :)

Huga vilka premier ni får! Jag får 1927 hel/hel när jag provar på Bilsport...

Huga vilka premier ni får! Jag får 1927 hel/hel när jag provar på Bilsport...

En lagom summa. :tummenupp Frågan är ju hur gammal du är respektive hur länge du har haft kortet. Tex så sänktes mitt pris med exakt 1000:- om jag hade tagit kortet 1 år tidigare än jag gjorde, alla andra parametrar exakt samma.

Ibland är det bra att vara gammal (läs äldre). :rolleyes:
Min hoj på min far hade kostat som ett par billiga byxor på Dressman, medans jag får betala för en hel HugoBoss-kostym. :hihi

Men för att ge trådskaparen nåt intressant:
Jag tror att Ninja 250 är en riktigt vettig hoj, om man lyckas få en rimlig försäkringskostnad. Har ju fått rätt mycket ros i de tester jag läst iaf.
Jobbigt att inte kunna provköra den innan köp bara. Du får provsitta och be någon med kort köra den och ge dig feedback.

Klokt val!

En hoj som ser snabb ut, är snabb om man lär sig att köra men samtidigt inte blixtsnabbt kommer att försätta en i situationer man inte kan reda ut för att man inte har vanan inne.
En R1 är sjukt lättkörd, men oxå sjukt lättkörd att göra nått väldigt dumt på.

Tänk om fler tänkte som Quantic :)

Hej på er alla!

Tänkte bara meddela att den 20/5 så hämtade jag min Kawasaki Ninja 250R från handlaren så nu kan övningskörandet börja =) Väl mött på vägarna!

Hej på er alla!

Tänkte bara meddela att den 20/5 så hämtade jag min Kawasaki Ninja 250R från handlaren så nu kan övningskörandet börja =) Väl mött på vägarna!

Grattis. Var själv inne på en sån... De är fina och ser grymt roliga ut på småvägar. Lycka till med kortet!

Grattis. Var själv inne på en sån... De är fina och ser grymt roliga ut på småvägar. Lycka till med kortet!

Tackar! =)

Kom dock på att jag inte fick med nån servicebok när jag hämtade hojen. Ska inte en sån ingå direkt? eller får man den vid första servicen? första servicen är väl vid 100 mil?

Mvh J.

Tackar! =)

Kom dock på att jag inte fick med nån servicebok när jag hämtade hojen. Ska inte en sån ingå direkt? eller får man den vid första servicen? första servicen är väl vid 100 mil?

Mvh J.
det ska du få direkt. samt lite andra papper.

Hej igen! Fortsätter med en fråga angående att ta för begränsad effekt trots att man har åldern inne för obegränsad. Kan man bli nekad detta ifall man frågar körskolan?

Eller är det bara nåt jag fått för mig att det är lättare att köra upp för mellanklass än för obegränsad effekt? Jag vill bara att allt ska flyta på och att jag ska klara av det,

Mvh J.

Last edited:
Hej igen! Fortsätter med en fråga angående att ta för begränsad effekt trots att man har åldern inne för obegränsad. Kan man bli nekad detta ifall man frågar körskolan?

Eller är det bara nåt jag fått för mig att det är lättare att köra upp för mellanklass än för obegränsad effekt? Jag vill bara att allt ska flyta på och att jag ska klara av det,

Mvh J.

De lär inte neka dig. Det där med att det är lättare med mellanklass tror jag inte, kanske marginellt. Kan du krypköra med mellan kan du nog med tung. Tror endast det är vid lätt MC det är lättare pga vikt. En tung har ofta bättre vrid så man slipper gasa på mer också vid krypkörning. Därför tror jag det är skitsamma. :)

Mvh J.

Man har rätt att ta för begränsad i alla fall. Jag tyckte att det var lättare att köra mellanhojen på körskolan än den tunga de hade.

Lycka till med körkortet! :tummenupp

vikt

Någon som vet vad en kawasaki ninja 250r väger? (skulle vara grymt om den vägde 155 kg som är minimum för 25 kw:D)

Någon som vet vad en kawasaki ninja 250r väger? (skulle vara grymt om den vägde 155 kg som är minimum för 25 kw:D)

http://kawasaki.se/product.asp?Id=340E46FDDDF&Sub=4

Ninja 250R Tekniska data
Här hittar du fakta om din nya Kawasaki.

Motor, typ / antal cylindrar Vätskekyld 4-takts paralleltwinmotor
Cylindervolym cm³ 249 cm³
Borrning x slag 62,0 x 41,2 mm
Kompressionsförhållande 11.6:1
Ventilsystem DOHC, 8 ventiler
Effekt kW 24 kW {33 PS}/11 000 rpm

...

Bränsletank 17 liter
Tjänstevikt* 169 kg

*
den sammanlagda vikten av fordonet i
normalt fullt driftfärdigt skick med verktyg,
bränsle, smörjolja och kylvätska.

Lite snabbt om försäkringsbiten
Undvik TryggHansa som pesten!
Lite utanför Sundsvall körde kille 1 med sin bil ut på motorvägen från en påfart på kvällen. Han hann inte mer än ut så smäller det o kill 2 har brakat rakt inne i aselet på kille 1s bil.
Polisen kommer o kollar på olyckan tar kille 2 för (grov?) vårdslöshet i trafik. Kille 2 blir senare dessutom dömt för detta.
TryggHansa tycker däremot att hela olyckan är Kille 1s fel o vägrar betala ut försäkringen. De skiter fullständigt i att både Polisen o rättsystemet funnit att det var kille 2 som orskade olyckan.
Mao kille 1 har blitt blåst av sitt eget försäkringsbolag TryggHansa.
Så ett gått råd är att undvika TH som pesten.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing