Frågor ang köp av Thunderace

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hejs

Letar med ljus & lykta efter en vettig ( & fungerande) hoj att toura med på Gotland om en vecka..:gnissla
brådis således

Var & testade en 97:ans Thunderace YZF1000R idag.
Har aldrig ens sett en tidigare, 3200 mil, fint skick för sina år, startade snällt, men jag tyckte den slamrade på tomgång, försvann dock på lite varv.
Gick helt OK också det lilla jag testade.

Avstod dock köp, han tog ej mitt skambud...:huvet

Min fråga är, ska dom rassla lite på tomgång?

/Klasse

Tjacka en Blackbird om du ska toura. Besta håjen.

Gamla Yamaha är ingen hit, asså.

Mer: Dom rasslar ju, det kan gå 3000 mil till eller så rasar skit'n när du kommit runt hörnet.

rassla kan dom göra men koppla ur xupen kabel under tanken ställ upp spjället
starta å lyssna då jag köppte min 4200 mil så lät det ett konstikt ljud vid 4500 varv motorn gick 250 mil sen gick veven av, den nya motorn har gått 1900 mil ett helt annat sång i den

Ja dom rasslar lite på tomgång!
Har haft 2 st nya. Och dom är bra att åka långt och skjutsa på med!
Och motorn håller bra även om någon säger något annat!
Dags för ventiljustering vid 4000 mil.
Jag antar att den är billig annars finns det bättre för ca 45000:-
Klart att välservad spelar roll!

Har läst lite trådar här....kan ju kanske vara den där Exup ventilen som skramlar lite på tomgång, det var inget jätteoljud..men jämfört med min gamla tysta Fireblade så..

Priset är 28.000:- kan ju vara värt att chansa lite då..i övrigt väldigt välhållen för sin ålder...:tummenupp
Tempmätaren funkade inte heller...

Mattias! inte ska du snacka ner "ditt" märke...:D

Rasslet kan hänga ihop med oljan - om motorn stått länge så rasslar den innan oljan hunnit runt i systemet om det är icke syntet.

Annars är det väl kamkedjan som rasslar för att den inte är rätt spänd alternativt om det är kedja till generator (minns inte hur det var med det)

Slamrar på tomgång - kanske behöver förgasarna synkroniseras...

Yamaha har inte speciellt sämre kvalitét enligt egen erfarenhet om man jämför med Honda där det goda ryktet är kraftigt överdrivet.

Thunderace var Yamahas svar på Blackbird som sporttourer och den är mycket behaglig att köra.
Fördelen är att den bygger på gammal beprövad teknik från FZR och är ventiler okej så går den många tusen mil till.

Hur var det med oljenivå?

Last edited:
Har läst lite trådar här....kan ju kanske vara den där Exup ventilen som skramlar lite på tomgång, det var inget jätteoljud..men jämfört med min gamla tysta Fireblade så..

Priset är 28.000:- kan ju vara värt att chansa lite då..i övrigt väldigt välhållen för sin ålder...:tummenupp
Tempmätaren funkade inte heller...

Mattias! inte ska du snacka ner "ditt" märke...:D

får man fråga var du var och kollade på den hojen?? för jag och 2 till var och kollade på en thunderrace för någon vecka sen där det oxå lät konstigt i motorn på tomgång men bara när motorn var varm..sen var även dämparna slut runt om med så det blev inget köp...

Ekeholm, den hade ganska nyligen kommit ut, en blå. så det var nog ej samma.
Oljenivån var perfekt.

okej.. ja då var det inte samma då.. för den vi kollade på var svart och grå... jag var bara lite nyfiken på om det var den... för han sa att han skulle fixa felen.. fast sånt vet man ju aldrig han kanske gjorde ett försök till att sälja den...

Det är med all säkerhet EXUP:en som låter. Förutom ljudet så är det ingen fara. Alla jag pratat med lovordar motorn i T-ace. Är den bara välservad så är det en kanonmotor. Kolla och kräv servicebok...

Den har en GEDIGEN servicehistoria, fram till typ 2001....
Men ser man på helhetsintrycket är den väldigt fin, så det finns ingen anledning att tro att den har skötts dåligt maskinellt heller...samma fäger som din för övrigt Razorback! en snygg hoj är det onekligen.
Har bjudit 28.000:- det är nog ganska mkt hoj för pengarna..har gått 3300 mil.

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back