Frågor ang. Fe501e -01, service, mx till motard osv.

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Tjenare!

Japp nu va de dags för nått lite tyngre än lillhojen :)!
Jag är mycket intresserad av en Fe501e -01 husa!
Så om ni har något att säga, kommentera eller tipsa om ang. hojen så skriv förfansen :tomten!

Och nåra frågor:
1.Har denna modell/årsgång några generellt sett kända fel?
2."Standardservicen" är väl byte av olja + filter och ventilkontroll var 15:e timme?
3. Jag ska göra om den till motard. Men hur funkar det me dämpare, hur justerar man dom, byter till kortare fjädrar i framgaffeln tex? Skulle man kunna åka till nån åf och säga "ställ in dämpare så som dom ska vara på en motard!", eller skulle mekanikern tro att jag va helt bombad om jag sa så :hihi ? Eller måste man helt byta ut dämparna?

Sry för att min kunskap om husa inte sträcker sig speciellt långt!

/Keep on burning :brinnerup

01an är ju första motorn av den nya generationen med "många" barnsjukdommar iom ny motor. Mycket bra ram den kan jag rekommendera då jag kör en sådan och gött med effekt. Bra botten som gämt övergår till effekt.
Dämpningen lämpar sig inte för motardåkning men det kan du reglera någorlunda på reglagen samt fylla på mer olja och styvare fjädrar men ska man vara redig så bör man byta dämpningen.

Servicen innefattar olje och filterbyte var 10e timma och ventiljustering var 20e. Pm:a om det är nåt du undrar.

Barnsjukdomarna innefattade bl.a kortare bytesintervall på vipparmslagringar, balansaxellagring och nåt mer, minns inte exakt alla grejer. De flesta (alla) har nu gått så länge att allt detta är bytt mot nyare grejer som håller bättre. Kolla med säljaren vad som är gjort på hojen. Vet han inte om det sitter dubbla lager till balansen eller 03ans berömda vipparmar t.ex så välj en annan, det finns mängder av cyklar out there.

Jag skulle byta olja lite oftare och ställa ventilerna mer sällan än du anger. Max 10h på oljan (kostar typ 100:- för olja + 50:- för filter om du inte hittar billigare) och ventilerna kan du kolla när ditt samvete säger till eller när hojen blir lite svårstartad.

Du kommer behöva köra rätt länge innan du känner dig besvärad av fjädringen. Styva på komp + retur och kanske byt olja som phillson säger så kommer du långt. Först när du börjar köra tränignar/tävlingar kommer du vilja gör astörre ingrepp (kan jag nästan lova).

@philsson: Vill verkligen inte trampa på några tår eller verka dryg på nåt vis men hur har du blivit en sån expert efter att ha ägt din husa, vad är det? 3månader?? Jag har haft fyra husor sedan 2001 men skulle aldrig erbjuda min hjälp på det sättet via PM (även om jag svarar på de frågor som kommer).

Det satt ingen "slirkoppling" i mellandrevet till elstarten på tidiga -01,men det är antagligen uppdaterat på alla.Kuggarna rensar man fort annars :) .Det verkar inte vara några större problem med den enkellagrade balansaxeln på 400/500 som har lättare balansaxel än 650.Byter man på lite tätare intervaller så funkar det,billigare att byta jämfört med det dubbla lagret också.Det tråkiga är att dubbellagret inte passar,utan man får byta hela vikten om man vill uppdatera=dyrt.Var väl lite problem med sprickor i blocket på en del hojjar också.

Supermoto skrev:
@philsson: Vill verkligen inte trampa på några tår eller verka dryg på nåt vis men hur har du blivit en sån expert efter att ha ägt din husa, vad är det? 3månader?? Jag har haft fyra husor sedan 2001 men skulle aldrig erbjuda min hjälp på det sättet via PM (även om jag svarar på de frågor som kommer).[/SIZE]
Han kanske undrade hur jag upplever hojen ? :rolleyes: Nej det är sant jag kan inte vara någon expert men man gör ju sitt bästa eller hur. :tummenupp

Busaberg skrev:
Det satt ingen "slirkoppling" i mellandrevet till elstarten på tidiga -01,men det är antagligen uppdaterat på alla.Kuggarna rensar man fort annars :) .Det verkar inte vara några större problem med den enkellagrade balansaxeln på 400/500 som har lättare balansaxel än 650.Byter man på lite tätare intervaller så funkar det,billigare att byta jämfört med det dubbla lagret också.Det tråkiga är att dubbellagret inte passar,utan man får byta hela vikten om man vill uppdatera=dyrt.Var väl lite problem med sprickor i blocket på en del hojjar också.
sprickor i blocket.. aj.. :3freak hur löser man det "änklast". Surt att behöva fixa sånt :gnissla

philsson skrev:
sprickor i blocket.. aj.. :3freak hur löser man det "änklast". Surt att behöva fixa sånt :gnissla

Byter block...

Husa har i fallen jag hört talas om haft lite goodwill i form av 50% rabatt på blockhalvorna. Sprack vid svinginfästningen.

Plusset är att man får nya lager i motorn då de sitter i blocket.

/Dave

David P. skrev:
Byter block...

Husa har i fallen jag hört talas om haft lite goodwill i form av 50% rabatt på blockhalvorna. Sprack vid svinginfästningen.

Plusset är att man får nya lager i motorn då de sitter i blocket.

/Dave
Vad kostar ett block föresten. Du kanske vet lite mer i runda slängar. Skulle förvåna mig om det vore så att det lönar sig att köpa blocket vid lagerbyte. :hihi

philsson skrev:
Vad kostar ett block föresten. Du kanske vet lite mer i runda slängar. Skulle förvåna mig om det vore så att det lönar sig att köpa blocket vid lagerbyte. :hihi

Runt 10-12papp för blocken tror jag. Sen halva priset om det gäller fortfarande. Lönar sig knappast med tanke på att de mesta lagrena är standardlager som kostar som en fika på jobbet...

/dave

David P. skrev:
Runt 10-12papp för blocken tror jag. Sen halva priset om det gäller fortfarande. Lönar sig knappast med tanke på att de mesta lagrena är standardlager som kostar som en fika på jobbet...

/dave
wow shit! det var inte billigt. :skrämd

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma