Frågor ang bakre stötdämpare från sporthojar

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
Tjenare.

Ska bygga på en suzuki intruder 1400 tänkte jag. Ska bygga om ganska mycket dock.såg en kille som hade liknande dämpare (kinadämpare som på bilden).dock hade jag velat ha "riktiga" dämpare. R1ans hade passat om justeringen till gasen hade varit på toppen eller i botten av behållaren som på den ena bilden.

Fråga 1:
Vet ni om nån dämpare från nån sporthoj som kam ha de jag är ute efter? Dock får dämparna gärna vara 290-300mm som på yamaha r1 och se exakt likadana ut vid bulthålen. Måste dock ha behållaren som r1ans annars passar de inte

Fråga 2.

Hur är inställningsmöjligheter på sporthojsdämpare med sänkning och komfort? Kan de bli risk att de för för stumt med 2 dämpare då det är anpassat för att bara köra med en egenteligen?
 

Bifogat

  • FB_IMG_1513635937090.jpg
    FB_IMG_1513635937090.jpg
    108 KB · Visningar: 55
  • s-l400 (2).jpg
    s-l400 (2).jpg
    38.4 KB · Visningar: 37
  • s-l500.jpg
    s-l500.jpg
    15.5 KB · Visningar: 38
  • s-l500 (2).jpg
    s-l500 (2).jpg
    16.5 KB · Visningar: 32
  • s-l500 (3).jpg
    s-l500 (3).jpg
    27.2 KB · Visningar: 30
  • FB_IMG_1513635827481.jpg
    FB_IMG_1513635827481.jpg
    196.7 KB · Visningar: 46
R1an (och alla sporthojar efter typ 1990) har monodämpare, du vill sätta två av dem på en hoj med dubbla stötdämpare? Nej, det kommer inte bli bra. Dels är monodämparen mycket större och får antagligen inte plats, men framförallt är den dimensionerad efter helt annan mekanisk utväxling. Både fjäder och dämpning kommer vara så överdimensionerat att det jag gissar att det kommer bli som att köra stelben. Antingen bygg om till monodämpare, eller kör på kinadämpare.
 
Det finns ju findämpare för konventionella svingar med en dämpare på vardera sidan, tex XJR1300SP som har Öhlinare: http://www.motorcyclespecs.co.za/model/yamaha/yamaha_xjr1300sp 99.htm Men sen kan man ju behöva byta fjäder så att man får en med rätt koefficient, eftersom det kan vara olika vikter dom ska hantera pga vinklar och infästningspunkter, förutom att hojarna väger olika.
 
Märks att det snart är jul på era snälla svar...


Ikon är gamla Koni
https://www.ikonsuspension.com/


Hagon är förutvarande Girling
https://www.hagon-shocks.co.uk/
och dom har piggybackdämpare.
...till din hoj? Det vet jag inte, men fråga dem.

På dessa två ställen finns kompetens till en rimlig peng.

Vill du ha något annat så delar sig nog vägen för dig. Kompetens finns hos Öhlins och låga priser hittar man i Kina.
Ditt val.
 
Märks att det snart är jul på era snälla svar...


Ikon är gamla Koni
https://www.ikonsuspension.com/


Hagon är förutvarande Girling
https://www.hagon-shocks.co.uk/
och dom har piggybackdämpare.
...till din hoj? Det vet jag inte, men fråga dem.

På dessa två ställen finns kompetens till en rimlig peng.

Vill du ha något annat så delar sig nog vägen för dig. Kompetens finns hos Öhlins och låga priser hittar man i Kina.
Ditt val.
Och någonstans däremellan hittar man Wilbers.
http://www.wilbers.de/
 
Eftersom "Bygga om väldigt mycket" betyder allt från dekalkit till egna ramar och motorlösningar så år du bli lite mer specifik. Skall du behålla sving och bakram så behövs ju något som passar på original, då är firmorna som rekommenderats bra. Annars är det att leta upp hojar med liknande lösning, XJR1330 SP är nog det bästa exemplet jag kan komma på. En lite wild and crazy-idé är annars att titta på bakdämpare som är till en 85 cc cross. Där bör du hamna någorlunda rätt vad gäller vikt och dämpning.
 
Tänker du montera en helt vanlig singelstötdämpare från en sporthoj på varje sida om svingen...? Glöm det på en gång.

En sporthoj har ett stötdämparlänkage med utväxling mellan bakhjul och stötdämpare på ungefär 2:1. Den har bara en stötdämpare och en fjäder som jobbar med den utväxlingen. De flesta "konventionella" motorcyklar med en stötdämpare på varje sida om svingen har en utväxling mellan bakhjul och stötdämpare som ligger mycket närmare 1:1. Dessa hojar har dessutom två stötdämpare som jobbar med den utväxlingen.

Slutsats ett - om du monterar sporthojens stötdämpare på varje sida om svingen så kommer fjädringen att vara ungefär fyra gånger för hård. Jag tvivlar på att det går att göra sporthojens stötdämpare fyra gånger mjukare. Du lär inte hitta så mjuka fjädrar (som passar denna stötdämpartyp) och du kommer att bli tvungen att plocka bort alla shims i stötdämparen plus lite till för att ens komma i närheten av fyra gånger mjukare dämpning.

Slutsats två - det lär bli betydligt enklare och betydligt billigare att leta efter stötdämpare som är avsedda att monteras på varje sida om svingen.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top