Frågor angående vevhusventilationens funktion?

Har läst hela tråden nu men det är några saker jag inte förstår, har ni flera slangar från vevhusventialtion (speciellt du jörgen eftersom det är dig jag läst mest av).. För du drar in en av dom i din termos och den andra till nått filter??

Jag har bara en ganska grov slang som gick från vevhusventilationen in i förgasaren men jag pluggade förgasaren och lät den hänga fritt under motorn..

Kom på att det kanske inte var så smart då den kanske "pumpade" och sög in damm och skit (Har en endurohoj) så jag drog den till luftburken.. Men det verkar inte heller vara det optimala..

Så jag undrar om det räcker med att jag drar den rakt in i ett uppsamlingskärl utan massa filter och grejer?

Har läst hela tråden nu men det är några saker jag inte förstår, har ni flera slangar från vevhusventialtion (speciellt du jörgen eftersom det är dig jag läst mest av).. För du drar in en av dom i din termos och den andra till nått filter??

Jag har bara en ganska grov slang som gick från vevhusventilationen in i förgasaren men jag pluggade förgasaren och lät den hänga fritt under motorn..

Kom på att det kanske inte var så smart då den kanske "pumpade" och sög in damm och skit (Har en endurohoj) så jag drog den till luftburken.. Men det verkar inte heller vara det optimala..

Så jag undrar om det räcker med att jag drar den rakt in i ett uppsamlingskärl utan massa filter och grejer?

Hej
Jo det är rätt tänkt, motorn kan dra i sig smuts om slangen hänger löst.

Ja, det blir förstås mycket bättre om du bara stoppar med den i en burk, men gaserna måste ju sedan ut ur burken medan ev olja och kondensvatten däremot ska stanna kvar i burken. Många stoppar ju därför bara ned slangen i ett lite för stort hål i burken varigenom det puffar runt ikring.

Men om man är lite pedant så låter man alltså slangen ansluta till en tät rörnippel till burken och låter sedan de olje- och vattenavskilda vevhusgaserna lämna burken genom en andra, stigande, rörnippel/slang. På vilken jag sedan alltså monterar ett andningsfilter enligt tidigare inlägg. Detta är ju verkligen pedanteri, men det snygga i den lösningen är ju då alltså bla att motorn omöjligt skulle kunna dra i sig ofiltrerad luft, ej ens vid den längsta motorbromsning. Dessutom gör andningfiltret att ev små oljedroppar fastnar i filtret och sedan kan rinna tillbaks till burken. Oljan rinner heller inte så lätt ut ur burken med min design om hojen välter på tex en bana.

(HD har dessutom backventiler innan vevhusventilationen lämnar topparna, för att uppnå ett lägre vevhustryck och därmed få bort lite friktionsförluster mot vevpartiet tack vare den tunnare luften.)

Ang Supermotos inlägg så reserverar jag mig för huruvida separat vevhusvent är "nödvändigt" eller inte på just trådskaparens motorcykelmodell. Jag har ingen erfarenhet av den hojen. Jag bara gick igenom de generella fördelarna med separat vevhusvent med catchcan och visade hur man designar ett väl fungerande system som är lätt att tömma och som godkänns på bana.

Mvh
Jörgen

Last edited:
Om man är halvpedant så föreslår jag följande kompromiss för en ktm 660 där slangen från vevhuset i standardutförande går direkt till luftburken:

Slang från vevhus ner i tät uppochnerflaska -> slang från flaska upp i luftburken där originalslangen satt.

Då får man både catchcan och lite bättre spillsäkerhet än med bara flaskan men slipper montera filtret.

Ser ni nåt problem med den lösningen?

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back