Frågor angående SM

LukBif

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2008
Hoj
Honda 750
Hallå där ;) har precis sålt iväg min gammla 125:a (Suzuki Rg 91:a) och har nu planer på något större och har då varit inne på en SM hoj men har lite frågor.

*Hur stor tank är det på hojjarna?

*Hur mycket soppa drar dom?

*Måste man alltså stanna på varje bensin mack om man ska ut på en längre tur?

*Är de obehagligt att åka långa turer?

*Måste man verkligen byta olja var 5 timme som alla påstår att dom gjort i annonserna?

Fyller på med flera frågor när jag kommer på några flera :tummenupp

*Hur stor tank är det på hojjarna? - 10liter är det i min ktm 660, tror de felsta ligger däromkring

*Hur mycket soppa drar dom? - 0,4l/mil är normalt, nån dl mer kanske om man eldar på som fan

*Måste man alltså stanna på varje bensin mack om man ska ut på en längre tur? - kommer 20 mil på en tank iaf :tummenupp

*Är de obehagligt att åka långa turer? Jag tycker inte det, just min hoj har väldigt skön sadel om man gemför med många andra motarder, dock om man kör väldigt fort vibrerar den ganska mycket pga det höga varvet. men inget störande vid normal fart.

*Måste man verkligen byta olja var 5 timme som alla påstår att dom gjort i annonserna? beror helt o hållet på vilken hoj det är, tex ktm 400/450/525 är det 5h som gäller, men på 625/640/660 är det 250 mil

För övrig kan jag säga att motard är enligt mig det roligaste som finns på 2 hjul :yoparty

Last edited:
Hur många andra hojjar har du kört då?

Och är det skillnad på dom olika märkerna eller är kvaliten den samma?

9 liter är väl något av standard och några liter till på t ex 640.

Räkna en halvliter milen ca.

Beror på hur ofta du ser en mack :)

ja

*Måste man verkligen byta olja var 5 timme som alla påstår att dom gjort i annonserna?
Beror på motarden.

Har bara ägt en motard (DRZ 400 SM), men svarar så gott jag kan efter det!

10L stor, räcker längre än man tror.

0.4L/mil std. ca 0.5L/mil med full rulle... jämt...

Inte alls, kommer 20-25mil på en tank så det ska inte vara så stort problem.

Skönt är det inte med LÅNGA turer, men 20mil ungefär går utmärkt. Sen börjar det kännas.

Nope, har 500mils intervaller på servicen.:tummenupp

Hur får ni era hojar att dra så lite?

Min förra ktm 450 mätte jag aldrig upp, men körden den knappt heller. Däremot min gamla Husqvarna 570 drog betydligt mer än sagda 0,5l/mil vid normal landsvägskörning. Reservtanken på den var på 1,6l och jag minns att jag fick slå på den vid en bilaffär som ligger ungefär 9km utanför stan och jag kom inte ens till macken I STAN innan den dog och jag fick putta. Då gick det visserligen inte i 70, utan snarare 170, men ändå. Normal körning på landsväg slurprade han i sig 0.8l/mil.

Har effektuttaget stor inverkan på bränsleförbrukningen? Det bör det inte ha tycker jag.

Mahh.

Hur får ni era hojar att dra så lite?

Då gick det visserligen inte i 70, utan snarare 170, men ändå. Normal körning på landsväg slurprade han i sig 0.8l/mil.

Mahh.

Du svarar själv på din fråga tycker jag... om du kör i 170 ist för 70 så blir det dramatisk ökning av förbrukningen på en öppen hoj som t.ex. en motard.
Som dessutom inte har allt för mycket effekt = motorn går för full rulle.

Om jag ligger i 150 och hänger på gasen drar den nog 0,7L/mil skulle jag tippa på.

Om jag ligger i 150 och hänger på gasen drar den nog 0,7L/mil skulle jag tippa på.

0.4L/mil std. ca 0.5L/mil med full rulle... jämt...

Hur ska du ha det?

Visst, det är klart att om man öppnar spjällen så vill den ha mer soppa. Men du och många med dig verkar komma ner i så låga nivåer, jag vet inte vem som har rätt. Känns lite som "min hoj är bäst, den drar lite soppa". Typ. Nu är iofs. en drz snål, den vann väl nåt bränsleslukartest för läääääängesen?

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back