Frågeställning gällande mc kort.

WheelieKid

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2017
Hoj
09, Yamaha WR125R
Hej jag skriver en slutuppgift i gymnasiet och undrar om ni skulle kunna vara vänliga att svara på den här frågan :) Hur tycker ni mc kort systemet i sverige borde vara? ni får gärna lägga till eget förslag :) Mvh

Här har ni länken till enkäten :)
https://goo.gl/forms/5ntZw1lsF4nd7tcu1

Du har för många alternativ som jag struntar i.

Sorgligt men sant skiter jag i vilket som har åldern inne och kortet i näven sen länge.

Men jag ska svara ändå vad jag hade velat som 16/18-åring.

Hade det inte varit bättre att göra mer utförliga frågor TS? Du kommer inte få något vettigt resultat av det här. Exempelvis per körkortsnivå så har du x antal frågor, t ex om åldersgränsen, vikt/effekt och körprovsregler. Frågor om omprov bör vara egna frågor, dvs "Tycker du man ska införa omprov för MC-kort?" och en följdfråga skulle isåfall vara "Med vilka intervall bör omprov genomföras?". Gör om, gör rätt.

Nu fick du ett svar till i potten.

Om konstruktiv kritik är i rätt ordning måste jag hålla med Bentebent. Det är inte rätt metodik att få svar på din öppna fråga genom slutna svar. Att ha "övrigt" som alternativ täcker inte detta tyvärr. Läs på lite om begreppet validitet så ska du nog få igång tankeverkstaden, i det fall du behöver se över din uppgift du fått.

Lycka till!

Ett påpekande

Nästan alla dessa frågor hantera? på EU nivå idag. Det är regler som gäller i över 30 ?änder i Europa.
Det är en kompromiss mellan olika nationella önskemål som bygger upp regelverket i körkortsdirektivet.

Det gäller även fordonens tekniska utrustning och avgasrening. Det bygger på motsvarande regelverk.

Maria Nordqvist på SMC kansli jobbar med sådana frågor. SMC är en remissin?tans när nya nya regler skall beslutas. Hon kan säkert har lite tips kring frågorna..

Last edited:
TS: Blanda inte politik och vetenskap.

Om det handlar om politik (du vill driva igenom en förändring); 'måste du argumentera tydligt för vad du vill och även presentera argument för varför just det är det bästa alternativet.

Om det handlar om statistik; 'måste du lägga dina egna önskemål åt sidan. Att som nu ha 1 behåll- och 5 jagvillåkafortarealternativ; 'duger inte.

Jag gav upp och skrev i Övrigt bättre utbildning, både acceleration, sväng och bromsning på grusväg och körning och bromsning på halkbana borde ingå.
Eller ingår det redan idag ?
(När jag fick mitt AB efter kört upp med bil var småvägar ofta grus. Så det var inget man funderade över....)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka