Fråga till som som bytt från sporthoj till motard

Zee skrev:
ojoj, blidde lite fel där.

Hur ofta ska de servas (SM i allmänhet)? Oftare än sporthojar?

Man ställer väl ventiler på en SH vart 1200:e mil typiskt. Vad är typiskt för SM? Kan man göra det själv iom den enkla motortillgången (meckarvänligheten)?

/S. M. Noob
Jag tror att gasgasen ligger nåstans mellan 350 å 500 mil på ventiljustering, men å andra sidan äre bara fyra ventiler också. Ja du kan göra det själv, om det ens behöver justeras!

Servningen är helt klart mycke oftare, men det tror jag alla som har motard tycker är värt.

Olof Eriksson skrev:
Jag tror att gasgasen ligger nåstans mellan 350 å 500 mil på ventiljustering, men å andra sidan äre bara fyra ventiler också. Ja du kan göra det själv, om det ens behöver justeras!
Då har antagligen kamaxlarna och ventiltryckarna redan gått ner sig på Gasgasen så man kan passa på att byta dom på samma gång också :)

Busaberg skrev:
Då har antagligen kamaxlarna och ventiltryckarna redan gått ner sig på Gasgasen så man kan passa på att byta dom på samma gång också :)
Menar du på att det är dålig kvalité eller att jag har fel?

Vem blir först med en BMW HP2 med motardfälgar?

Jag vet tre stycken här i krokarna som åker(har åkt)Gasgas 450.Nerkörda ventiltryckare+kamaxlar på åtminstone 2 av dom,glappkontakt och annat insprutningstrassel,trasiga startmotorkopplingar flera gånger om.Husabergarna verkar vara evighetsmaskiner i jämförelse.Gasgas 2-takt funkar skitbra men 4-taktarna verkar inte hålla alltför imponerande kvalitet vad jag har sett....Detta var -04 allihopa,nyare borde inte vara sämre iallafall.
Edit:Bensinpumpen la av på en också....

Last edited:
Tack för alla svar!
Det verkar som att flertalet tycker att motarden är bättre som helhet istället för sporthojen. Jag har kommit fram till att i mina trakter så är kurv-vägarna av två typer, antingen roliga i XXX+ eller roliga i 80-90. Det känns ärligt talat vansinnigt att bränna runt med sporthoj när man kan ha så mycket mer kul med en motard i lite mer humana hastigheter jag är ändå inte speciellt intresserad av banåka, det kostar för mycket att klota så jag fegar bara. Det får nog bli en motard istället för gixxern, få se om jag kanske kan hitta någon som vill köpa/byta med mig i höst eller till våren.

Busaberg skrev:
Jag vet tre stycken här i krokarna som åker(har åkt)Gasgas 450.Nerkörda ventiltryckare+kamaxlar på åtminstone 2 av dom,glappkontakt och annat insprutningstrassel,trasiga startmotorkopplingar flera gånger om.Husabergarna verkar vara evighetsmaskiner i jämförelse.Gasgas 2-takt funkar skitbra men 4-taktarna verkar inte hålla alltför imponerande kvalitet vad jag har sett....Detta var -04 allihopa,nyare borde inte vara sämre iallafall.
Edit:Bensinpumpen la av på en också....
Åh, här uppe har det inte varit några problem med dem, förutom den gamla 400 då som hade några veka punkter.

Är det nån som säljer GasGas i Skellet nuförtiden?

Köpte 660:n 1 Juli.... Efter bla gsxr 750 , zx9r , cbr 929.... Har kört 650 mil på den fram tills idag. SÅ kul är den ! :D . Betänk att jag har barnen varannan vecka , då det inte blir en meter körning !

gthyni skrev:
Är det nån som säljer GasGas i Skellet nuförtiden?

CM Cykel & Allservice säljes GasGas i umeå iaf..

Finns i källaren på expo huset på Teg.

Fast.. Luleå till umeå är ju inte många timmar... OM man vet var skåpe(n) står :hihi

[PlastRaket] skrev:
Tack för alla svar!
Det verkar som att flertalet tycker att motarden är bättre som helhet istället för sporthojen. Jag har kommit fram till att i mina trakter så är kurv-vägarna av två typer, antingen roliga i XXX+ eller roliga i 80-90. Det känns ärligt talat vansinnigt att bränna runt med sporthoj när man kan ha så mycket mer kul med en motard i lite mer humana hastigheter jag är ändå inte speciellt intresserad av banåka, det kostar för mycket att klota så jag fegar bara. Det får nog bli en motard istället för gixxern, få se om jag kanske kan hitta någon som vill köpa/byta med mig i höst eller till våren.

Jag tror du gör helt rätt.. Iofs så är du ju i Motardforumet å harvar så som man ropar i skogen får man svar. Men det går inte att komma ifrån att det ÄR roligt med motard. Men jag åker en hel del motor och landsväg och väljer därför att ha en av varje. Jobbade jag i / närmare stan (sthlm) skulle jag lätt sälja CBR:en. Lycka till å ha så kul!

Har en KTM 660 -04 för rolig körning och en GSX-R 750 -98 för snabb/lång körning. Har tidigare haft dessa hojar (i kronologisk ordning): ZX-6R Ninja -98, GSX-R 750 -99, R1 -01, KTM 660 -03, 954 Fireblade Streetfighter.

Har som sagt en av varje nu och det känns som det ultimata, men fick jag bara ha en hoj så skulle det utan tvekan bli motarden :)

Faaaan vad kul det är att köra motard :banana

Jag har också förmånen att ha bägge sorter, zx9 plasträser och en xr650sm. Har grubblat en del över vilken jag skulle behålla om jag blev tvungen att välja, slutligen har jag kommit fram till att det är svårt att jämföra äpplen och päron.

Det är lite olika användningsområden, älskar att äta mil fort me zx9, xr650 används mest till å köra som ett svin med, fruktansvärt skoj, men inget jag skulle åka på hojsemester med...

Men, om jag nu tvunget skulle välja tror jag det blir sm, med motiveringen att den är så j-a rolig. Jag skulle dock sakna plasträsern varje dag. :brinnerup

Last edited:
[PlastRaket] skrev:
nu har jag bytt till mig en LC4:a med 55HK på slangen :yoparty , vi får väl se om jag ångrar mig nästa gång jag ser en gixxer :näsblod

Jag är själv sugen på en LC4 640 men oroar mig lite för detta med vibrationer i styret...

Är 525:an att föredra kanske? Den är ju ~30kg lättare.

Och stämmer det att det är 5 växlar i 640:an och 6 växlar i 525:an? Spelar det ngn egentlig roll?

Zee skrev:
Jag är själv sugen på en LC4 640 men oroar mig lite för detta med vibrationer i styret...

Är 525:an att föredra kanske? Den är ju ~30kg lättare.

Och stämmer det att det är 5 växlar i 640:an och 6 växlar i 525:an? Spelar det ngn egentlig roll?
Köp 660 eller 625 istället.

Angående växlarna så spelar det liten roll på gatan i min åsikt.

Olof Eriksson skrev:
Köp 660 eller 625 istället.

Angående växlarna så spelar det liten roll på gatan i min åsikt.

Eller ska man kolla på Husa FS650 istället? :huvet

Vad är mest bang-for-a-buck runt säg 40-50 loppor?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti