Fråga till som som bytt från sporthoj till motard

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Tjena boyz'n gilrz!
Jag undrar om ni som bytt från potent sporthoj (+150HK) aldrig har ångrat att ni bytte till motard. Frugan har just köpt en DUKE 2:A och jag får erkänna att det är bedrövligt underhållande att köra motard :yoparty , så underhållande att jag allvarligt funderar på att sälja gixxern (snyft) :( och köpa en 660 istället. Just nu är det praktiskt taget slagsmål om vem som ska åka på motarden :D Jag skulle dock gärna vilja ha lite åsikter om det finns någon som vågar erkänna att han/hon har ångrat sig eller inte. Saknar man aldrig draget och komforten från en sporthoj när man åker på turer över 10mil?
Fram med åsikterna nu!

Jag har bara kört potenta sporthojar de senaste 2 åren och jag bytte till cross/motard för en månad sen. Och jag har inte saknat sporthoj speciellt mycket. Det är så jävla kul att köra cross/motard.

Tjöp tjöp!

Och jag provkörde en motard i helgen, hur fan kan ni köra på något sånt. :rolleyes:
Nää tacka vet jag en stor stark!!!

Tja jag åker båda 2 men sm är brutalare. Jag provade min gsxr på sm-banan ,fy f-n så sakta det går ,tung ,klumpig kort sagt ingen höjdare.Men det är ingen höjdare att åka 30 mil på motarden en kväll.Måste man välja så blir det motarden som blir kvar i garaget!

[PlastRaket] skrev:
Tjena boyz'n gilrz!
Jag undrar om ni som bytt från potent sporthoj (+150HK) aldrig har ångrat att ni bytte till motard. Frugan har just köpt en DUKE 2:A och jag får erkänna att det är bedrövligt underhållande att köra motard :yoparty , så underhållande att jag allvarligt funderar på att sälja gixxern (snyft) :( och köpa en 660 istället. Just nu är det praktiskt taget slagsmål om vem som ska åka på motarden :D Jag skulle dock gärna vilja ha lite åsikter om det finns någon som vågar erkänna att han/hon har ångrat sig eller inte. Saknar man aldrig draget och komforten från en sporthoj när man åker på turer över 10mil?
Fram med åsikterna nu!

Du gick i samma fälla som mig :gnissla

Lånade dåvarnade tjejens Duke och sedan var jag fast.

Körde 140 hk+ innan och saknar det inte,mer än att om man skall åka långt eller det är motorväg.

Allt som man drömde om att kunna gör med storhojen kan man göra nu.

Köra riktigt fort i kurvorna (dvs så alla R1 osv blir efter)
Köra på bakhjulet (löjligt roligt)
Köra på framhjulet (nåja)

Så frågar du mig TJÖP EN MOTARD!!!

Du kan ju alltid sälja den förhålladevis lätt jämfört med en klass 7 hoj.
Delar och försäkring är billigt.

Du menar: "Fråga till som som _flytt_ från sporthoj till motard"

Näe, skämt å sido. Har aldrig ägt en sporthoj själv... Men så fort man testat en polares en sträcka och kommer tillbax till motarden blir man överlycklig... Men kan göra så jävla mycket mer roliga saker med motarden...

Som idag körde vi upp på högdalstoppen, så jävla roligt att köra på små grusvägar och gasa med spinnande bakhjul...

Försök göra det med jetpanna om du kan/vågar... hehe... Skulle vilja se... :D

Och varje litet krön ger tillfälle för lite framhjulslyft, varje fartgupp inbjuder till luftfärd... Stopp vid rödljuset? Ahh, då får bakhjulet sticka upp i luften en stund också...

Skulle inte byta för allt öl i bayern...

KTM 640 SM -> CBR 929 -> CRF 450 SM.

Så har mina byten sett ut de senaste åren.
D e så dj-vla skönt att vara tillbaka på en motard igen :banana

Så länge jag bor i en tätort så kommer jag förmodligen inte skaffa sporthoj igen. Om jag inte bestämmer mig för att ha 2 st förstås :)

Japp man saknar draget från sporthojjen på E4an. Överallt annars är motarden roligare.

jag har kört bägga aktivt, ja man saknar att få steka en lätt o fin 600 på karlskoga eller A-torp, men det är liksom mer intensivt på motard..

Kan bara instämma med alla andra, roligare så länge det svänger. :Bugar
Transportsträckor en längre tid är ju inte att föredra.

Zana skrev:
Men där är du ju, måste passa på att tacka dig också för turen idag... Skitkul... :)

Verkligen! Vi får spåna på lite roliga vägar och ge oss ut och röja igen någon dag framöver :tummenupp

Och om vi inte kommer på några bra skogsstigar så finns det ju alltid trappor och gångbanor :banana :hihi

[PlastRaket] skrev:
Tjena boyz'n gilrz!
Fram med åsikterna nu!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=95418

aRWe skrev:
Och jag provkörde en motard i helgen, hur fan kan ni köra på något sånt. :rolleyes:
Nää tacka vet jag en stor stark!!!

En sporthoj åker man, en motard kör man :arsele

Vilken SM är en bra instegsmodell då?

Kriterierna ska väl va

inte täta serviceintervall
tillräckligt med mos i spisen (dock inte behöva vara värst)
billig att försäkra
bra kvalitet (glöm husa?)
priser runt/under 50OOO pistoler

Vad säger ni?

Själv tycker jag VORs svarta 450 (tror jag) ser feeet ut. Men också dyr huh?
model_supermotard_sm_fse_450cc_2004.jpg

Last edited:
Zee skrev:
Vilken SM är en bra instegsmodell då?

Kriterierna ska väl va

inte täta serviceintervall
tillräckligt med mos i spisen (dock inte behöva vara värst)
billig att försäkra
bra kvalitet (glöm husa?)
priser runt/under 50OOO pistoler

Vad säger ni?

Själv tycker jag VORs svarta 450 (tror jag) ser feeet ut. Men också dyr huh?
model_supermotard_sm_fse_450cc_2004.jpg

Det där är ju iofs en Gasgas 450. Det är en jättebra modell att stega in på. Sen är 625, 660, XR650 bra modeller också, men dom är inte lika lätta som gasgasen.

VOR är inte en bra modell att börja på, inte överhuvudtaget för den delen :P

Har haft både R1 & Gixxer 1000. Sen blev det en KTM 660 i somras.. Men nu är man tillbaka på sporthoj så vad jag tycker är väl självklart :) .
Kul med motard, visst.. Men man kan ju inte åka så långt på motard.. Man blir låst till en runda i stan typ. Inte kul i längden!!

Så sporthoj är roligare!!!

Olof Eriksson skrev:
Det där är ju iofs en Gasgas 450. Det är en jättebra modell att stega in på. Sen är 625, 660, XR650 bra modeller också, men dom är inte lika lätta som gasgasen.

VOR är inte en bra modell att börja på, inte överhuvudtaget för den delen :P

ojoj, blidde lite fel där.

Hur ofta ska de servas (SM i allmänhet)? Oftare än sporthojar?

Man ställer väl ventiler på en SH vart 1200:e mil typiskt. Vad är typiskt för SM? Kan man göra det själv iom den enkla motortillgången (meckarvänligheten)?

/S. M. Noob

Zee skrev:
ojoj, blidde lite fel där.

Hur ofta ska de servas (SM i allmänhet)? Oftare än sporthojar?

Man ställer väl ventiler på en SH vart 1200:e mil typiskt. Vad är typiskt för SM? Kan man göra det själv iom den enkla motortillgången (meckarvänligheten)?

/S. M. Noob

Ja man servar betydligt oftare på de flesta motards. Men dom är mekvänliga & ett olje byte + ventiljustering går på en ca 1h när man gjorde det några gånger. Hur ofta det ska göras skiljer för mkt beroende på modell för att man ska kunna säga ngt generellt.

Behövs det ställer jag så klart upp & visar hur man gör! :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...