Fråga till nr.18 eller någon som kan reglementet...

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
3.9.22 Vevstakar: Inga ändringar är tillåtna, varken lättning, balansering eller polering.
3.9.23 Kolvar och kolvringar: Inga ändringar är tillåtna, varken lättning, balansering eller polering

Detta är ett utdrag ur prosuperbikes relemente, men det står samma "ungefär" överallt vad som gäller motor och transmission.
Läste att i england så doppar de alla "rörliga delar i motorn" i någon hemlig keramisk blandning (helst skall allt poleras, men funkar ändå).

Detta förfarande med alla drev och vevstakar/kamaxlar/växellådedrev in dränkta i denna blandning, gör att friktionen minskas kraftigt i motorn och värmeutvecklingen avtar betydligt med mer hkr som resultat. Keramiken eller vad det "egentligen" är, kombineras med en specialtyp av motorolja som förbättrar det hela ytterligare.

Om man hoppar över själva poleringen, är detta tillåtet??

ps. tycker man binder ris på egen rygg när man i reglementet skriver /inga ändringar tillåtna/ . När man skriver ungefär vad man menar så blir det lite upp till den som läser hur man skall tolka det hela.
Det hade räckt med första meningen, då blir det inga missförstånd??!!

Jag har hört "står det inte att det är tillåtet så är det att betrakta som förbjudet" sägas någonstans i sådana här sammanhang... Och jag menar, det står ju "inga ändringar tillåtna". Keramikdopp låter som en ändring, i mitt tycke.

Edit: Vafan fick jag minus för nu då?:va

Last edited:
Ta även en funderare på VEM som får tolka regelverket.
Det är ytterst sällsynt att någon regelskrivare överlämnat det åt de tävlande:rolleyes:

Misstänker att det är DLC som är den hemliga substansen. En svart ytbehandling man anlägger genom ångdeposition i ytskiktet. Förändrar inte storleken på produkten men ger avsevärt lägre friktion. Ursprungligen vanligt på gaffelben men används idag på kammar,kolvbultar vevstakar osv...

Jag tycker det är rätt klart i reglementet. Läser man det ursprungliga reglementet från FIM så skriver de följande:
EVERYTHING THAT IS NOT AUTHORISED AND PRESCRIBED IS STRICTLY FORBIDDEN

2.7.8.3 Camshaft
No modifications are allowed.
2.7.8.5 Cylinders
2.7.8.6 Pistons
No modifications are allowed (including polishing and lightening).
2.7.8.7 Piston rings
2.7.8.8 Piston pins and Clips
2.7.8.9 Connecting rods
2.7.8.10 Crankshaft

Jag är ett stort fan av ingenjörsmässig innovation genom vid regeltolkning men här finns det nog inte mycket att hämta...

Last edited:
Det som inte uttryckligen är tillåtet är att betrakta som förbjudet. Enklare än så blir det inte.

Vet inte, men, ja, kan inte låta bli, Det är fri trimning var du än kör, ingen kollar ändå!
Som i tex Anderstorp där det kördes mag hjul trots att det inte är tillåtet!
Så det är fritt fram :)

Det som inte uttryckligen är tillåtet är att betrakta som förbjudet. Enklare än så blir det inte.

Jo, så är det säkert , men det bästa vore ju att bara skriva "inga ändringar tillåtna",
Börjar man specificera vissa saker, så borde man ta med allt, annars kan det bli spekulation. Eller?
Nu är det ju även på gång oljor som lägger sig som en glatt hinna över mekaniska drivkällor, med effekt åt samma håll.

Men jag tolkar svaren som att det är förbjudet:tummenupp

ps. Ett exempel i affärsvärlden är när man köper en tjänst och skriver i kontrakt att varan/saken/tjänsten skall vara "komplett", då är det upp till den du köper tjänsten av att tolka vad som är komplett, om du inte beskriver vilken funktion och vara /tjänst du tänkt dig.
Tycker att regelverkets skrift ger betraktaren lite utrymme att tolka det som han tror. Men "ingen ändring tillåten", dödar all spekulation.

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!